miercuri, 21 septembrie 2016

Trasee turistice in muntii Romaniei

Recomandare initiala : citiți cu MARE atenție mai înainte de orice, ultimele 3 pagini ale acestui material și abia apoi citiți descrierea traseelor spre vârfurile montane de mai jos !

A) Munții Făgăraș

1. Vârful Iezerul Caprei : 2.417 m (din muntii Făgăraș) reprezintă....

- primul și cel mai indicat vârf montan românesc de a fi făcut de o persoană care vrea să înceapă să urce pe munte + să iubească muntele

- reprezintă vârful montan care se face cu efort MINIM raportat la o satisfacție / răsplată MAXIMĂ (= peisajul văzut de sus) + poate fi făcut și de persoane cu o contiție fizică modestă

CUM se ajunge pe acest vârf ? Cât se poate de simplu :

- ajungeți cu mașina pe Transfăgărășan (indiferent din ce parte) și urcați până sus la Lacul Bâlea

- cu spatele la șosea și cu fața la lac, o luați pe drumul care duce prin latura din stânga a lacului, depășiți puțin lacul, mergând înainte și puțin în sus, până ați ajuns la niște băncuțe și la niște table indicatoare cu trasee turistice

- o luați fix în sus, pe marcaj „triunghi albastru” și urcați continuu, până ați ajuns în seaua Capra. Eu am făcut 32 min. până în seaua Capra, tras tare, însă o persoană novice poate face chiar și o oră.

- ajunși în șeaua Capra, vârful din dreapta dvs. este Iezerul Caprei și ajungeți pe el în 17-18 min. tras tare, sau în cel mult 30 min. pentru o persoană NE-antrenată.

Ajuns sus pe vf. Iezerul Caprei aveți CEA MAI frumoasă priveliște pe care o puteți întâlni în munții României și e MARE PĂCAT să ajungeți la Lacul Bâlea și să nu urcați pe acest vârf !

CE se vede de sus ?

- dinspre șeaua Capra de unde ați urcat : vârful din stânga e muntele Văiuga (2.443 m), puțin mai dreapta e vf. Vânătoarea lui Buteanu (2.507 m), pe același versant vedeți Vf. Capra (2.494 m), în spate de tot vedeți ”trapezul cu incizură” adică vf. Viștea Mare (2.527 m) și vf. Moldoveanu (2.544 m), puțin mai la stânga de acest ”trapez” vedeți vf. Podragu, iar mai la dreapta și în plan mai apropiat vedeți un al ”trapez” al vf. Mircea și încă și mai la dreapta vedeți un al III-lea ”trapez” al vf. Mușeteica.

- în unghi drept față de Mușeteica vedeți vf. Arpașu Mare (2.468 m) și vf. Arpașu Mic (2.462 m)

- iar în spatele dvs. (diametral opus față de ”trapezul” Viștea-Moldoveanu vedeți 4 vârfuri în plan îndepărtat în același corp / versant muntos (de la stânga la dreapta) : vf. Lespezi (2.522 m), vf. Călțun (2.507 m), vf. Negoiu Mic (2.485 m) și vf. Negoiu (2.535 m)

- în plan mai apropiat se vede și vf. Lăițel (2.390 m).

- altele : vf. Paltinul, Lacul Capra, Lacul Vidraru, Muntele Piscu Negru......

NU am cuvinte să descriu frumusețea acestor vârfuri care se văd toate de pe vf. Iezerul Caprei. Pot afirma fără a greși că e CEL MAI frumos peisaj montan din România !!!

Este chiar MARE PĂCAT să ajungeți cu mașina la Lacul Bâlea și să nu vedeți așa ceva, urcând (nu deosebit de greu) pe vf. Iezerul Caprei !

2. Vârful Capra : 2.494 m și

3. Vârful Vânătoarea lui Buteanu : 2.507 m

- ajunși în șeaua Capra, vârful din dreapta dvs. este Iezerul Caprei, iar în stânga este Muntele Văiuga. Deci din șeaua Capra o luați dvs. pe marcaj ”cruce albastră”, la stânga în unghi drept, în curbă de nivel și urcare ușoară, până ajungeți la o zonă ”în lamă de topor”. De aici urcarea devine medie, dar scurtă, până într-o mică fereastră la stânga în unghi drept, față de cărarea de pe care tocmai ați venit, pe care trebuie să o remarcați cu mare atenție și care se desprinde din cărarea dvs. (care în mod normal merge înainte și în urcare ușoară), iar traseul o ia spre vf. Vânătoarea lui Buteanu.

Din această fereastră, dacă veți continua....

- să mergeți înainte pe cărarea dvs. FĂRĂ a vă abate la stânga, veți ajunge în cel mult 5-6 minute de mers ușor în urcare pe vf. Capra pe un mic platou. Peisaj ”la greu” de aici, ușor de urcat vf. Capra, fără nici un risc

- la stânga în unghi drept, urmează o porțiune extrem de îngustă (2-3 m pătrați) de coborâre după niște pietre, pentru ca apoi să trebuiască să vă cățărați pe o stâncă de vreo 4 m înălțime, foarte riscant și aproape vertical. MARE GRIJĂ : aici se poate muri !!! DACĂ urcați totuși această stâncă de 4 m, în cel mult 2 minute sînteți pe vf. Vânătoarea lui Buteanu, dar peisajul este IDENTIC cu cel de pe vf. Capra de lângă, doar că ați ” bifat” acest vf. de > 2.500 m + aí riscat ENORM !!!

Din șaua Capra și până pe vf. Capra am făcut 42 min. tras tare.

În 2019 când am ajuns pe acest traseu prima dată NU am riscat să ajungem pe vf. Vânătoarea lui Buteanu, căci ni s-a părut extrem de riscant și am mers doar pe vf. Capra, iar în aceeași zi la coborâre am făcut și vf. Iezerul Caprei.

Pe munte trebuie să știi și când să renunți la un anumit traseu când / dacă acesta îl consideri (prea) periculos, căci altfel poți ajunge să renunți și la.... propria viață !

4. Vârful Lespezi : 2.522 m

- ajungeți cu mașina pe Transfăgărășan (indiferent din ce parte) pe partea de județ Argeș (la cca. 13 km de Lacul Bâlea) și lăsați mașina în parcarea de la Complexul ”Cota 1.200”.

- cu fața la parcare, o luați pe traseu prin stânga ”țarcului” parcării și căutați marcajul ”punct roșu” pe care veți merge în continuare.

- intrați în pădure, sînt câteva serpentine, ieșiți într-o micp poieniță cu o stâncă MARE în partea dreaptă, drumul este fix înainte prin poieniță, intrați într-o nouă pădure și urcați ușor pe traseu

- sînt câteva drumuri care se desprind spre dreapta din traseul dvs., însă dvs. nu le urmați, ci țineți marcajul și înainte și puțin la stânga prin această pădure.

- după 50min. ieșiți din pădure în golul alpin. În față și puțin în dreapta vedeți o stână și ar fi bine să fiți pregătiți cu bâte / aparate cu ultrasunete împotriva câinilor

- am ajuns în dreptul stânei la 1 oră de la plecare. În față de tot și puțin dreapta deja puteți vedea vf. Lespezi pe care va trebui să ajungeți ! ...dar mai aveți bine de mers până acolo (mă refer la timp și NU la greutatea traseului !).

- după ce ați trecut de stână, drumul o ia puțin dreapta și în sus, pe o mică coamă de deal și urcați continuu, urcare ușoară spre medie și treceți de 3 grupuri mari de stânci. După ultimul grup mare de stânci eram la ora a 3-a de urcare și chiar la baza vârfului, înaintea ultimului ”asalt”.

- ultima urcare am făcut-o în 28min, deși e medie.

- timp total de urcare de la start : 3h 28min tras tare.

- timp de întoarcere de pe vârf : 2h 40min, de-asemenea, tras tare.

Traseul este plăcut, frumos, puțin solicitant, peisaje minunate de văzut de sus.

De pe vârful Lespezi....

- unele persoane se duc în curbă de nivel, pe un traseu nemarcat, chiar pe vârful de lângă (vf. Călțun, 2.507 m), vf. aflat la foarte mică distanță de vf. Lespezi, dar traseul de urmat este foarte riscant, iar eu am renunțat după un sfert de traseu

- se poate ajunge pe vf. Negoiu (2.535 m), dar trebuie coborât în valea din stânga crucii de pe vf. și apoi luat dreapta pentru a vă întâlni cu traseul turistic marcat care vine de la Lacul Călțun. Estimez MINIM 90min. până pe vf. Negoiu tras tare !

(e bine să știți că în România există 3 vârfuri de 2.507 m :

- vf. Omu din Bucegi, perfect fezabil și posibil de făcut, fără riscuri

- vf. Călțun, din Făgăraș, extrem de periculos de făcut, pe un traseu nemarcat

- vf. Vânătoarea lui Buteanu, din Făgăraș, cu o mică zonă extrem de riscantă, pe traseu marcat)

5. Vârful Negoiu : 2.535 m = al II-lea vf. ca înâlțime din România

Câteva premize, înainte de a face acest traseu de mai jos !!!

- e de preferat să nu faceți traseul acesta dus-întors în aceeași zi, căci o să vă stoarcă de nu vă vedeți de orice putere ! Se urcă / se coboară / se urcă / se coboară de nenumărate ori !

- să nu vă gândiți că Lacul Bâlea e la 2.035m, iar vf. Negoiu e la 2.535m, deci o diferență de nivel de doar 500m, deci traseu ușor de urcat la o asemenea distanță, foarte mare distanță. Nici nu vă imaginați ce vă așteaptă pe acest traseu !

- Salvamontul dă 4h la start (ca timp de efectuat traseul), ca apoi, după ce ați ajuns în șeaua Paltinul (după 50min. de mers) același Salvamont BOLNAV vă spune că ați mai avea.... 4h 30min. !?! ...că parcă ați mers în sens invers !?!

- dacă tot vreți să faceți traseul dus-întors în aceeași zi, luați în calcul să faceți la întoarcere un timp (măcar) echivalent (sau chiar mai mare !!!) cu cel de dus

- există persoane care susțin că au făcut acest traseu în 3h 30min. sau bine sub 4h, ceea ce MIE (persoană bine antrenată) mi se pare efectiv imposibil + o minciună de proporții

- acest traseu este DOAR pentru persoanele BINE antrenate !

- asigurați-vă BINE înainte de a pleca pe acest traseu cum va fi vremea, căci vf. Negoiu este POLUL INSTABILITĂȚII METEO al României și vremea se (cam) poate schimba neașteptat ! ...iar dacă vă prinde ploaie pe acest traseu e ăia sînteți (și mai ales pe zonele cu lanțuri) !!!

- să aveți neapărat căciulă, fular, mănuși și chiar un pulovăr când faceți acest traseu CHIAR DACĂ e vară în calendar !!! ...căci puteți avea parte de un vânt de nu-i adevărat !

Cum se face acest traseu ?

- cu spatele la șosea și cu fața la lac, o luați pe drumul marcat cu ”bandă albastră”, care duce prin latura din stânga a lacului, depășiți puțin lacul, mergând înainte și puțin în sus, până ați ajuns la niște băncuțe și la niște table indicatoare cu trasee turistice

- NU o luați fix în sus, pe marcaj „triunghi albastru”, căci ați ajunge în seaua Capra. O luați la dreapta pe curba de nivel de sub vf. Iezerul Caprei și prin spatele Lacului Bâlea, ajungeți după circa 30min. într-o mică șea, apoi se urcă spre stânga, în unghi de 900, ușor spre mediu, după care coborâți puțin într-o MARE poiană = șaua Paltinul. Până aici eu am făcut 50min. de la startul traseului.

- de aici  marcajul se schimbă în ”bandă roșie” până pe vf. Negoiu (dar mai aveți de mers ”la greu” de aici până pe vf. Negoiu !)

- în această poieniță vedeți o stâncă MARE în față și puțin dreapta ; această stâncă o ocoliți prin stânga, iar traseul coboară destul de mult (ca diferență de nivel), cam 10min. de coborâre, până la niște mici pârâuri

- de aici o luați la dreapta în unghi drept pe cărare, se urcă puțin și se merge pe cărare în curbă de nivel drept înainte

- se trece apoi peste o mică (virgulă) coamă de deal spre dreapta, se coboară puțin, urmează din nou o mică urcare, spre o nouă coamă de deal

- ajunși pe această nouă coamă de deal, vă găsiți deja într-o MARE poiană, care coboară puțin spre stânga, pentru ca apoi să urmeze o urcare MEDIE până chiar pe vf. Lăițel, la 2.390m, care trebuie urcat chiar până pe vârf, urcare destul de solicitantă. Până pe vf. Lăițel am făcut 2h 15min. de la start (tablele indicatoare de lângă Lacul Bâlea).

- urmează apoi o coborâre de cca. 250m diferență de nivel (coborâre crâncenă), se trece de o ”lamă de topor” prin stânga acesteia, apoi se mai urcă puțin și se ajunge la Lacul Călțun. Până aici am făcut 2h 55min.

(Cu fața la Lacul Călțun, ridicând ochii, aici vedeți de la stânga la dreapta 4 vf. extrem de mari, pe aceeași creastă :

- vf. Lespezi : 2.522m

- vf. Călțun : 2.507m

- vf. Negoiu mic : 2.485 m

- vf. Negoiu : 2.535 = cel mai din dreapta)

Lacul Călțun se ocolește prin dreapta, traseul continuă într-o urcare ușoară-medie, peste niște stânci mari (grijă MARE la picioare !) și se iese spre dreapta într-o nouă șea. Apoi poteca o ia la dreapta, în urcare ușoară, în curbă de nivel pe sub versantul vf. Călțun, după care la 10min de la această ultimă șea, drumul o ia în sus și spre stânga, vertical, urmând o urcare medie. Aici este o porțiune cu lanțuri NE-periculoasă și se ajunge apoi într-o nouă fereastră (dintre vf. Călțun și vf. Negoiu mic).

Din această fereastră coborâți puțin, apoi o luați spre dreapta în arc de cerc, ocolind un munte (vf. Negoiu mic), urmează o nouă urcare ușoară spre medie și se iese într-altă fereastră ; din nou curbă de nivel în arc de cerc spre dreapta, în urcare ușoară, iar în momentul ăsta vedeți în sfârșit vf. Negoiu sus și stânga.

Aici fiind, când vedeți cam cât mai aveți de urcat până pe vârf, după tot efortul depus (pe bune !) că vă ia.... plânsul și vă piere orice chef !

După ultima curbă de nivel se urcă vertical mediu, puțin șerpuitor pe o zonă cu grohotiș (nici că se putea mai ”bine” !), apoi o luați la stânga, în urcare ușoară, după ce ați terminat grohotișul și ați ajuns ÎN SFÂRȘIT pe vf. Negoiu !!!

La dus am făcut 4h 33min. tras tare !!! Am ajuns ZOB pe vf.

(n-ar trebui să spun asta, dar o fac : am plecat pe traseu la ora 13:04, venind din Piatra Neamt și prinzând un blocaj în trafic zdravăn cu 1,6 km de Lacul Bâlea, am ajuns pe Negoiu la 17:37, am plecat de pe Negoiu la 18:22 și am ajuns înapoi la Bâlea.... cu lanterna în mână: NU plecați să faceți vf. Negoiu PE ACEST traseu descris de mine mai târziu de ora 10, iar dacă aveți posibilitatea, plecați și mai devreme DACĂ vreți să vă întoarceți în aceeași zi !!!).

Atenție : pentru a face vf. Negoiu e posibil să (mai) fie o variantă MULT mai simplă (variantă care mi-a spus-o un ghid montan, cu care m-am întâlnit în 2019 pe vf. Iezerul Caprei) + mult mai scurtă, pe care încă n-am făcut-o, dar e posibil să existe + să fie fezabilă :

- ajungeți la Lacul Bâlea sus pe Transfăgărășan, venind dinspre jud. Sibiu, treceți de lac și mergeți înainte pe șosea, treceți prin tunelul de pe Transfăgărășan sus și ajungeți la Cabana Salvamont cota 2.000 de DUPĂ Lacul Bâlea ;

- de aici se pare că pleacă un traseu marcat cu ”cruce albastră”, care vă duce PE LÂNGĂ vf. Lăițel (pe care NU mai trebuie să-l urcați / coborâți) DIRECT la Lacul Călțun. De aici în 105min. sînteți chiar pe vf. Negoiu !

B) Munții Rodnei

1. Virful Ineu : 2.279 m și

2. Virful Ineuţ : 2.222 m

E de departe CEL MAI frumos traseu din muntii Rodnei, CEL MAI frumos peisaj de aici, pe care l-am vazut in cei peste 20 de ani de cind fac muntii patriei !!! Asa ceva m-a lasat efectiv mut de admiratie si de contemplare, chiar si pe mine bățosul de bănățean, care nu-s prea impresionat si impresionabil de peisaje si de poezie !!!

Se ajunge cu masina inainte de Iacobeni venind dinspre Suceava si mergind spre Vatra Dornei. O luati dvs. la dreapta, pe drumul spre Borsa si mergeti 35,3 km pina la Gura Lalei. Cind va apare pe partea stinga cantonul silvic "Gura Lalei", parcati masina si opriti. Coboriti si vedeti un pod din ciment pe stinga, pe care-l treceti si mergeti tot inainte pe un drum forestier (in unghi drept fata de soseaua spre Borsa) cam 6,5 km intr-o urcare FOARTE usuoara.

Aveti grija sa aveti PERMANENT piriul LALA in stinga dvs., treceti de un prim pod cam la 30 de minute de la plecarea dvs. (piriul Lala este si ramine paralel cu drumul, dar pe stinga dvs. !), apoi mai mergeti cam o ora si dati de un al II-lea pod, cind veti trece dvs. pe partea stinga a Lalei, care o sa va ramina o perioada bunicica in partea dvs. dreapta. Cam cu 1 km INAINTE DE acest al II-lea pod exista si un marcaj "punct albastru" pe care-l urmati cu strasnicie.

Mergeti putin prin padure, urcati apoi putin, spre stinga, pastrind Lala la 20-30 m in linie dreapta, iesiti din padure si dati de o ruina de casa din lemn parasita, avind Lala in dreapta si in fata-stinga (la ora 11) vedeti deja virful Ineut de 2.222 m.

Intrati din nou o scurta perioada prin padure, terminati repede cu padurea asta si intrati intr-un jnepenis. Apoi urcati lent chiar pe malul Lalei, care va este permanent in dreapta si dupa a III-a cascada treceti / sariti Lala, care o sa va insoteasca o scurta perioada pe partea stinga. Putin veti sta pe partea dreapta a Lalei, caci o veti traversa din nou si ajungeti la un Lac Glaciar = Lala Mare = deosebit de frumos = sinteti deja la 1.815 m altitudine !!!

IL ocoliti prin stinga si urcati un perete usor de munte, iar apoi ajungeti intr-o noua caldare glaciara, de data asta la 1.950 m, unde apare frumosul lac Lala Mica.

De aici continuati drumul, avind in stinga virful Ineut si in dreapta virful Ineu (2.279 m) si tot in dreapta virful Plescuta. Mergeti pina in saua Ineului (2.050 m), iar apoi ajungeti, luind-o la dreapta pe virful Ineu SAU luind-o la stinga pe virful Ineut (2.222 m).

Aici sus la 2.279 o sa fiti captivat de frumusetea celui mai frumos peisaj vazut vreodata de mine !

Timpii pe care i-am scos cu sotia mea, va pot fi orientativi si de ajutor, spunindu-va ca am mers tare, cu putine pauze de 1 minut pina sus pe vf. Ineu ! Asta a fost pe data 19.08.2016.

- ora 10, am pornit de la podul din ciment care traversa Bistrita si am urcat pe drumul forestier avind piriul Lala in stinga

- ora 11:12 ajungem "la viltoare" = o zona mai lata a drumului forestier unde in dreapta pe o piatra mare este primul marcaj "punct albastru"

- ora 12:22 intram in jnepenis

- ora 12: 45 trecem Lala pe partea dreapta dupa  a III-a cascada

- ora 13: 02 ajungem la Lala Mare

- ora 13: 27 ajungem la Lala Mica

pauza 10 minute si mincam un pachet de biscuiti cu fibre per 2 persoane

- ora 13:37 plecam de la Lala mica

- ora 13: 54 ajungem in saua Ineutului (2.050 m)

- ora 14:18 sintem pe virful Ineu

La coborire facem de pe virf pina la Podul peste Bistrita 2h 47m fara pauza.

De pe vf. Ineu până pe vf. Ineuț se fac 50min tras tare !

(pe data de 01.10.2017 scoatem 3h 50m pina pe Ineu si 2h 50m la coborire, dar tras cricen la urcare ; in 2018 am scos 4h 17’, iar in 2019 : 4h 8’.)

2. Virful Ineuţ : 2.222 m

3. Vf. Rosu : 2.113 m

Se mai poate ajunge pe vf. Ineuț și pe un alt traseu și astfel facem și vf. Roșu :

- Se ajunge cu masina inainte de Iacobeni, venind dinspre Suceava si mergind spre Vatra Dornei. O luati dvs. la dreapta, pe drumul spre Borsa si mergeti 30,7 km pina ati ajuns la o deviere spre stinga (dupa o Pensiune de pe stinga), care merge spre Pasul Rotunda.

Am oprit masina aici (altitudinea 1.028 m), la raspintie dupa ce am trecut si peste un pod, ne-am luat bagajele si am pornit pe drumul forestier spre Pasul Rotunda pe jos si am ajuns acolo in urcare relativ usoara in 56 min. (Imediat dupa plecare, la cca. 200 m este o deviatie la dreapta cu o bariera, pe care NU intrati, ci o tineti constant pe drumul forestier in sus, drum care mai si serpuieste !)

Cind ati ajuns in Pasul Rotunda (sintem la 1314 m altitudine) facind 3,4 km (din soseaua mare care duce spre Borsa), dupa prima pensiune de pe stinga, o luati la dreapta in unghi drept, INAINTE DE o cruce mare din metal.

- intrati pe un drum forestier marcat ”banda rosie”. Treceti de o casuta de pe dr., aflata la 300 m de mers pe acest drum forestier si iesiti in golul alpin.

- urmeaza o stina in fata la ora 2 si drumul se bifurca.  O luam pe drumul din dreapta care merge in sus si-n arc de cerc spre stinga, drum care trece si pe linga respectiva stina

- urcam pina-n vf. unui del pe acel drum forestier, iar in vf. dealului veti gasi o masa si 2 bancute ; aici aveam 1h 30’ de la masina

- drumul apoi coboara putin, pentru ca iar sa urce in arc de cerc stinga. Drumul acum continua pe linga o padurice cam 500 m

- la un moment dat, drumul forestier o ia la stg. In unghi drept, chiar la baza unei coame de deal. Parasim ACUM drumul forestier pe care am mers si mergem INAINTE (deci nu la stg., cum coteste acesta) si o luam IN SUS pe linga un brad care are pe el marcajul ”banda rosie”.

- urcam noua coama de deal in urcare medie printre niste brazi si ferim vf. acestei coame de deal (care este in stg.), iar noi o luam in arc de cerc spre dreapta pe o mica carare

- coborim putin aceasta coama de deal si ajungem la 2 finare (1h 45’).

- trecem apoi perpendicular peste un drum forestier si urcam chiar pe dealul din fata mergind in arc de cerc spre stg.

- urcam pe primul drum forestier intilnit in cale, in curba de nivel la stg. In prima curba in ac de par NU o luam la dr., ci INAINTE si IN SUS si tintim al II-lea drum de mai sus (in curba de nivel) mergind spre stg. CHIAR LA STARTUL acestui nou drum de mai sus este un panou de marcaj. AICI trebuie sa ajungeti si daca va straduiti sa vedeti acest panou de marcaj inca de la finare ar fi foarte bine

- avem 2h 10’ cind intram pe acest nou drum forestier pe care vom merge in urcare usoara.... 4,77 km, doar in curba de nivel. Deci NU mergem pe drumul forestier chiar de la liziera padurii, ci cu unul mai sus !!!

- inaintea unei curbe si imediat dupa o masa cu 2 bancute, drumul pe care sintem se bifurca, iar noi o luam pe drumul care merge IN SUS

(din pasul Rotunda si pina la baza vf. Ineut sint 7,2 km)

- dupa o noua curba in care veti trece de o bariera se vad cele 4 vf. MINUNATE (vf. Rosu la stinga, apoi vf. Ineut, apoi vf. Rosu si cel mai din dreapta un vf. de 2.095 m nenumit). De aici de la bariera mai avem 2,15 km pina la baza vf. Ineut

- aproape de baza vf. Ineut este o tabla mare cu o harta ; aici drumul forestier se bifurca din nou, iar noi o luam pe drumul din dr., care o ia IN SUS.

- ajunsi la baza vf. Ineut sintem la 1795 m si avem 3h 30’ de la plecarea de la masina

- de aici incepe urcarea adevarata, caci avem de urcat 460 m diferenta de nivel ; urcarea initial este usoara spre medie, printre niste jnepeni, apoi urcarea (cea mai mare parte) este pe o creasta si medie ca intensitate printre stinci (dar NE-periculoasa) pina sus pe vf.

- ajungem pe vf. Ineut dupa 4h 55’, ultima urcare de la baza sa pina pe vf. fiind de 1h 11’

- de pe vf. Ineut ca sa ajungem pe vf. Rosu o luam la stg. in unghi dr., se coboara MULT (cam 200 m diferenta de nivel) pentru ca apoi sa urcam binisor si sa ajungem pe vf. Rosu la 2.113 m dupa 48’ de pe vf. Ineut.

- de pe vf. Ineut si pina pe vf. Rosu traseul este marcat „cruce albastra

- total : de la plecarea de la masina si pina pe vf. Rosu : 5h 46’ tras

La intoarcere...

- vf. Rosu – vf. Ineut (cu o ultima urcare care ne-a stors si care nu se mai termina !) 54’

- dupa 2h 5’ de mers de pe vf. Rosu sintem la baza vf. Ineut si intram pe drumul forestier de 4,77 km

- terminarea drumului forestier si panoul de marcaj : 3h 15’ in coborire

- ajunsi la masina dupa 5h 5’ de pe vf. Rosu (dar STORSI)

3. Virful Pietrosul Rodnei : 2.303 m +

4. Virful Buhăescu Mare : 2.257 m +

5. Virful Buhăescu Mic : 2.225 m.

Se ajunge cu masina inainte de Iacobeni venind dinspre Suceava si mergind spre Vatra Dornei. O luati dvs. la dreapta, pe drumul spre Borsa si mergeti 74,4 km pina ati ajuns in localitatea Borsa, INAINTE DE a ajunge la Spitalul din Borsa, iar pe stinga vedeti un pod pe care intrati..

Va apare pe partea stinga un indicator care sa va conduca spre Manastirea / Schitul Pietroasa si virful Pietrosul Rodnei. O luati la stinga in unghi drept si mergeti dvs. inca 4 km pe un drum asfaltat de 1 banda, IN SUS urmarind directia de mers spre schitul Pietroasa, marcaj „banda albastra”. La scurt timp o sa va apara si marcajul banda albastra care o sa va conduca pina pe virful Pietrosul.

Dupa cei 4 km, drumul asfaltat se termina, exista o largire a drumului, iar pe partea dreapta va recomand sa lasati masina, dupa ce ati trecut de intrarea la schit, mergind inca 200 m si pe dreapta, intr-o mica poienita de linga sosea. Aveti de urcat cca. 1400 m diferenta de nivel, iar traseul nu e greu deloc !

Ati lasat masina inainte de a se termina drumul asfaltat si urmati urcarea pe un drum forestier pietruit. O tineti tot inainte pe drumul forestier. Pe dreapta aveti o piatra MARE de tot pe care e marcajul banda albastra si va continuati apoi drumul IN SUS si in serpentina de continua urcare. Tineti DOAR de banda albastra, drumul fiind bine marcat.

(inainte de ultima linie dreapta spre Caana Meteo, la ultimul cot am scos 90’-95’ de la masina, ca timp intermediar)

Noi am ajuns (cel mai bun timp : 1h 42m ; cel mai prost timp : 2h 20m) la Cabana Meteo.

INAINTE DE a ajunge la Cabana Meteo e bine sa aveti in dotare niste bâte, care se procura tot de pe drum +/- pietre ca munitie, caci la Cabana exista niste ciini, nu prea prietenosi si care la noi la Romani(c)a-manelica pot sa fie PUTIN cam agresivi + sint lasati liberi !?! ...ca doar in Romania traim !

Cind ati ajuns la Cabana Meteo (pe stinga) va continuati drumul pe linga gardul acesteia (Cabana Meteo fiind in stinga drumului dvs. !) si ati intrat intr-o MARE caldare glaciara. In fata dvs. (dar inca nu-l vedeti ACUM de linga Cabana Meteo) este Lacul Iezer si-n unghi de 45 de grade, dar sus de tot (daca nu stiti unde sa va uitati, nu-l vedeti !) este chiar virful Pietrosul, de-asupra caldarii in care deja va aflati.

(de sus de pe vf. Pietrosul se vede Cabana Meteo !)

Continuati-va drumul asa cum v-am spus pe linga gardul Cabanei meteo, intrati pentru 100 m intr-un jnepenis si veti merge pe niste pietre destul de “denivelate” (MARE GRIJA sa nu va suciti vreun picior + uitati-va cu MARE bagare de seama PE UNDE calcati !!!), iar apoi iesiti din jnepenis, aveti o carare de pamint pe care ajungeti cam in 13-15 minute la Lacul Iezer. Noi am facut 1h 55m de la masina pina la Lacul Iezer. Acest lac glaciar este la inaltimea de... 1.840 m si mai aveti de urcat pina pe virful Pietrosul Rodnei inca... pina la 2.303 m. DACA sinteti prea obositi dupa ce ati ajuns la Lacul Iezer luati o pauza de 15-20 de minute, mincati un pachet de 200 gr. de curmale, si astfel puteti continua traseul fara probleme si-n acelasi ritm tare, adica exact asa cum am facut noi, ajungind dupa cca. o ora chiar pe Pietrosul. De la masina si pina pe Pietrosul am facut cel mai bun timp 2h 56’ (2019) ; 3h 3’ (2018) ; 3h 17’ (2016) si 3h 40’ (2014) = prima data.

Ocoliti Lacul Iezer prin stinga, urmeaza o urcare usoara, in arc de cerc spre dreapta cam de 1200, iar apoi urmeaza o carare serpuita / serpentiniforma, care va urca lent, nu prea dificil, dar constant un versant serios de munte. Sint multe “scurtaturi” intre “serpentine”, facute de numerosi turisti, insa urcarea pe acestea este semnificativ mai grea, comparativ cu situatia ca ati urca chiar pe traseu si va pot seca acum la final de puteri, deci eu va recomand respectarea traseului bine facut si marcat de Salvamont, ca sa va crutati puterile si ca sa nu va suciti vreun picior sau... poate chiar mai rau !

Cind ati ajuns chiar sus, in virful acestui versant muntos, in spate si jos de tot avind Lacul Iezer, DACA o luati :

- la dreapta, mai aveti cam 350 m si vedeti refugiul de pe vf. Pietrosul Rodnei pe care ajungeti intr-o urcare de data asta lejera, cam de inca 10-12 minute. La final exista si niste scari si ati ajuns de data asta sus pe virf. DACA NU aveti antrenament, calculati cam 4,5-5 ore de la lasarea masinii, unde v-am recomandat eu !

- la stinga si putin in jos initial, dati de o sea montana (in coborire), care va conduce pe o carare spre vf. Buhaescu Mic (2.225 m) pe care ajungeti in 42 de minute, coborind de pe vf. Pietrosul. Initial se coboara destul de mult in aceasta sea, pentru ca apoi sa mai urmeze un urcus usor, care ocoleste vf. Buhaescu Mare in curba de nivel si va duce pina pe vf. Buhaescu Mic.

- DUPA CE ati ajuns pe Buhaescu Mic (al IV-ea virf ca inaltime din Carpatii Orientali, dupa vf. Pietrosul Rodnei, vf. Ineu si Buhaescu Mare), urmeaza o mica coborire si inca o mica si usoara urcare ca sa ajungeti pe vf. Buhaescu Mare (2.257 m), pe care ajungeti in cel mult 20 min. (noi am facut 18’) de pe vf. Buhaescu Mic !

- MARE GRIJA !!! De 4 ori am facut acest virf si de 4 ori am dârdâit ! Sus pe virf bate un vint.... de nu-i adevarat si chiar daca e soare si senin, vintul “suparat” accentueaza MULT senzatia de rece ! Caciula + fular + manusi + un pulovar sa aveti la dvs. DACA vreti ca sus sa nu tremurati si-n toiul verii !!!

(in 2019, cind am scos cel mai bun timp de urcare pe vf. Pietrosu Rodnei, 2h 56’, la Cabana Meteo m-am intilnit cu o persoana care m-a depasit si sustinea ca el tocmai facuse de jos 1h 18’, in timp ce eu am scos 1h 47’ ; am zis “toata stima”, simtindu-ma UMILIT de aceasta persoana. Numai ca persoana in cauza ne-a depasit MULT si de la lacul Iezer, mergind tare spre vf. Pietrosu.

Dorind sa vad CUM merge o astfel de persoana, care – zicea ea – a scos un timp extrem de bun, am plecat in urmarirea sa, intr-un ritm “la rupere” si am “prins-o” din urma + am depasit-o INAINTE de vf., unde stat mai bine de 10 minute, fiind GATA. Apoi a plecat spre virf.

NU asa se comporta o persoana care scoate 1h 18’ pina la Cabana Meteo. Pe o astfel de persoana NU ar fi trebuit sa o pot ajunge din urma, capac la toate, sa o mai si depasesc !

=> a mintit + a bravat !!!

GRIJA MARE ca pe munte se minte ca.... la pescuit !)

6. Lacul Știol (izvorul Bistriței) +

Se ajunge cu masina inainte de Iacobeni, venind dinspre Suceava si mergind spre Vatra Dornei. O luati dvs. la dreapta, pe drumul spre Borsa si mergeti 51,1 km pina ati ajuns in pasul Prislop, INAINTE DE a ajunge la Biserica din Pasul Prislop. Sinteti deja la 1.444 m altitudine, iar pina la Lacul Stiol (1.727 m) aveti o mica diferenta de nivel de < 300 m de urcat pe un drum forestier extrem de usor („drum de mosi” si nu de munte !).

INAINTE DE a ajunge la Biserica din pasul Prislop se face un drum forestier, din sosea la stinga si IN SUS si chiar la inceputul sau sint niste sageti de orientare, pe care scrie ca ati avea de parcurs pina la Lacul Stiol 3h si 30min. Povesti ! E MULT mai putin ! Urmati marcajul triunghi rosu. Noi am mers MEDIU si am facut 1h 25min.

Dupa ce se intra pe drumul forestier din sosea se merge inainte, la 200 m este o stina (fireste, ca nu puteau lipsi ciinii si oile de pe un traseu turistic din Romania !) si ar fi bine sa aveti la indemina niste bite / pietre pentru orice eventualitate !

Treceti de stina (care va ramine in dreapta) si va continuati drumul tot INAINTE (marcajele sint extrem de rare in prima portiune de traseu !), dupa inca 200 m se desprinde un drum la stinga, spre pirtie, pe care-l lasati in pace si chiar la raspintie sint din nou sageti de orientare amplasate de Salvamont pe care scrie ca ati mai avea numai... 2h 30min !?! Ce sa-i faci Salvamontului ? Asta e, cu asta... defilam !

Continuati drumul INAINTE si IN SUS si intrati intr-o mica padurice. Dupa prima urcare (v-am spus ca marcajele LIPSESC in aceasta prima portiune !) se desprinde un nou drum spre stinga si in „ac de par”, pe care-l lasati in pace, iar dvs. va continuati drumul, putin dreapta si discret in jos. Chiar cind ati ajuns si ati terminat primul dimb de urcat vedeti in fata la 30 m si la ora 12 pe un pomisor subtire marcajul triunghi rosu, dar trebuie sa va uitati tare bine dupa el ! Mergeti in continuare INAINTE si urmati drumul forestier, inca circa 30min. mergind mediu si ajungeti (dupa ce ati iesit din padurice) la o raspintie din nou prevazuta cu sageti indicatoare. O luati INAINTE pe drumul forestier de pe care ati venit si va continuati drumul de data asta pe marcaj banda albastra, ajungeti la Lacul Stiol, cam dupa 40 min. Se merge inca inainte, de data asta incep sa apara marcaje din loc in loc pe pietre, se trece printr-un mic „chei” cu o urcare usoara, se iese apoi intr-o poienita, o luati apoi diagonal dreapta, ajungeti pe un mic dimb, il coboriti putin si spre dreapta (caci asa va conduce cararea), mergeti cam 200 m, treceti un mic piriias (care e... Bistrita „in fasa” sau „la izvoare”), urcati apoi un nou mic dimb, iar cind ati ajuns chiar sus pe el, vedeti in stinga si IN JOS (la ora 11) Lacul Stiol la care se coboara in mai putin de 5 minute

- LA DREAPTA in unghi drept si IN JOS (coborire dura) pe linga o vale (dar NU pe drumul care se desprinde din drumul spre Lacul Stiol !) sau crevasa adinca (spuneti-i cum vreti) se coboara dur in prima parte si in circa 25-30 min. ajungeti la Cascada Cailor. Merita cu prisosinta sa ajungeti sa o vedeti ca e extrem de frumoasa. La Cascada Cailor, NU exista nici un semn ca sa va arate ca DACA ati urca pe marcaj triunghi rosu ati ajunge la drumul care duce spre Lacul Stiol. Ce sa-i faci la Salvamont ? Urcarea pina in drumul care duce spre Lacul Stiol e medie ca dificultate, dar poate fi parcursa mergind / urcind tare in 35-40 min. APOI, DACA vreti sa ajungeti la Lacul Stiol, o luati, dupa ce ati ajuns pe culme, la dreapta si in unghi drept !

7. Cascada Cailor (cea mai mare cascada din tara !)

Se ajunge cu masina inainte de Iacobeni, venind dinspre Suceava si mergind spre Vatra Dornei. O luati dvs. la dreapta, pe drumul spre Borsa si mergeti 51,1 km pina ati ajuns in pasul Prislop, INAINTE DE a ajunge la Biserica din Pasul Prislop. Sinteti deja la 1.444 m altitudine.

INAINTE DE a ajunge la Biserica din pasul Prislop se face un drum forestier, din sosea la stinga, in ac de par si IN SUS si chiar la inceputul sau sint niste sageti de orientare.

Dupa ce se intra pe drumul forestier din sosea se merge inainte, apoi urmeaza o mica curba dubla si urcati printr-o mica padurice pe drumul din stinga in sus (caci mai exista un drum in dreapta si in jos !) !

Continuati drumul INAINTE si IN SUS si intrati intr-o mica padurice. Dupa prima urcare (va spun ca marcajele LIPSESC in aceasta prima portiune !) se desprinde un nou drum spre stinga si in „ac de par”, pe care-l lasati in pace, iar dvs. va continuati drumul, putin dreapta si discret in jos. Chiar cind ati ajuns si ati terminat primul dimb de urcat vedeti in fata la 30 m si la ora 12 pe un pomisor subtire marcajul triunghi rosu, dar trebuie sa va uitati tare bine dupa el ! Mergeti in continuare INAINTE si urmati drumul forestier, inca circa 30min. mergind mediu si ajungeti (dupa ce ati iesit din padurice) la o raspintie din nou prevazuta cu sageti indicatoare. O luati INAINTE pe drumul forestier de pe care ati venit si va continuati drumul nemarcat, dupa ce iesiti din padure si dati de niste table indicatoare, dupa ce ati facut 3,2 km din sosea si 47’ de mers.

Acum o luam la dreapta in unghi drept si mergem pe noul drum 200 m. Aici drumul se trifurca, iar noi o luam pe drumul la stinga si in arc de cerc si coborim 900 m pina ajungem intr-o mica poienita in care vedem la capatul sau instalatia de telescaun.

(din acest nou drum la un moment dat spre stinga se face un drum de scurtatura, pe care daca o luati, scurtati mult din drum !).

Acum o luam la dreapta in ac de par, trecem printr-o poarta (acum avem facuti 4,3 km din sosea si 1h 5’) si mergem in coborire usoara spre medie, caci de-aici mai avem 1 km pina la Cascada Cailor. Dupa 600 m ajungem la un pod, drumul o coteste spre dreapta si dupa alti 400 m am ajuns la Cascada Cailor.... care e MAI MULT decit SUPERBA !!!

Din sosea si pina la BAZA Cascadei Cailor am facut 5,3 km si 1h 20’.

Ar fi bine ca O DATA sa mergeti si pina la VIRFUL Cascadei Cailor ! E interesant de mers si de vazut piriiasul care se transforma in aceasta minunata cadere de apa !

Reveniti la tablele indicatoare de la 3,2 km din sosea, va continuati drumul spre Lacul Stiol si mai mergeti inca 850 m, pina cind in dreapta noastra, la baza unui versant, se face un drum la dreapta si in sus. Intram pe acest drum, urcam putin, pentru ca apoi sa coborim si sa ajungem linga o..... (ce altceva ?) stina, dupa alti 650 m de mers lejer.

Aici vedem piriul din care se formeaza cascada Cailor si care vine de sub vf. Galatului, iar aici putem admira PRIMA PORTIUNE de cadere de apa a Cascadei cailor !

8. Virful Gărgălău (2.158 m)

9. Virful Clăii (2.117 m)

10. Virful “La cepe” (2.102 m)

11. Virful Omului (2.135 m)

12. Virful Cișa (2.039 m)

13. Virful Coasta Neteda (2.060 m)

14. Virful Tomnatec (2.051 m)

INAINTE DE a ajunge la Biserica din pasul Prislop se face un drum forestier, din sosea la stinga si IN SUS si chiar la inceputul sau sint niste sageti de orientare, pe care scrie ca ati avea de parcurs pina la Lacul Stiol 3h si 30min. Povesti ! E MULT mai... putin ! Urmati marcajul triunghi rosu. Noi am mers MEDIU si am facut 1h 25min (prima dată), iar a II-a oara 1h 15min (în 2009 am făcut 1h 30’).

Dupa ce se intra pe drumul forestier din sosea se merge inainte, la 200 m (pe dreapta si sus) este o stina (fireste, ca nu puteau lipsi ciinii si oile de pe un traseu turistic din Romania !) si ar fi bine sa aveti la indemina niste bite / pietre pentru orice eventualitate !

Treceti de stina (care va ramine in dreapta) si va continuati drumul putin spre stinga intr-o mica curba dubla si va apar 2 drumuri care intra in padure, unul mai jos si unul mai sus. Pe cel de sus care intra in padure o luati inainte si continuati drumul forestier printr-o padurice intr-o urcare usoara spre medie !

Dupa prima urcare (v-am spus ca marcajele LIPSESC in aceasta prima portiune !) se desprinde un nou drum spre stinga si in „ac de par”, in unghi de 1350 pe care-l lasati in pace, iar dvs. va continuati drumul, putin dreapta si discret in jos. Chiar cind ati ajuns si ati terminat primul dimb de urcat vedeti in fata la 30 m si la ora 12 pe un pomisor subtire marcajul triunghi rosu, dar trebuie sa va uitati tare bine dupa el ! Mergeti in continuare INAINTE si urmati drumul forestier, inca circa 30min. mergind mediu si ajungeti (dupa ce ati iesit din padurice) la o raspintie din nou prevazuta cu sageti indicatoare. DACA o luati...

- INAINTE pe drumul forestier de pe care ati venit si va continuati drumul de data asta pe marcaj banda albastra, ajungeti la Lacul Stiol, cam dupa 40 min. Se merge inca inainte, de data asta incep sa apara marcaje din loc in loc pe pietre, se trece printr-un mic „chei” cu o urcare usoara, se iese apoi intr-o poienita, o luati apoi diagonal dreapta, ajungeti pe un mic dimb, il coboriti putin si spre dreapta (caci asa va conduce cararea), mergeti cam 200 m, treceti un mic piriias (care e... Bistrita „in fasa” sau „la izvoare”), urcati apoi un nou mic dimb, iar cind ati ajuns chiar sus pe el, vedeti in stinga si IN JOS (la ora 11) Lacul Stiol la care se coboara in mai putin de 5 minute

Dupa ce ati ajuns la ridicatura de pamint de linga Lacul Stiol, o luati putin la dreapta si IN SUS, un drum de circa 30 de minute spre Saua Gargalaului (1.907 m). Initial urcarea e medie ca efort, dar scurta ca distanta, apoi devine usoara, pina in dreptul unor stinci. De la acele stinci, INAINTE DE a ajunge la ele, se face un drum in unghi drept si la stinga (greu de observat si nemarcat) IN SUS pentru a ajunge in Saua Gargalaului.

O luati pe acel drum la stinga si ajungeti in Saua Gargalaului. De aici o luati la stinga si mergeti lejer 500, apoi urmeaza o urcare usoara spre medie de circa 30 minute si ati ajuns pe virful Gargalau. Am facut din pasul Prislop pina aici 2h 47min (2h 51’ in 2019).

Stind cu fata la borna pe care scrie „virful Gargalau 2.158 m” si privind in zare la ora 1 se vede virful Ineu (2.279 m). Stind cu spatele la borna pe care scrie „virful Gargalau 2.158 m” si privind in zare la ora 1 se vede virful Pietrosul Rodnei (2.303 m).

Stind cu spatele la borna pe care scrie „virful Gargalau 2.158 m” o luati la stinga in unghi drept, intr-o coborire usoara, iar apoi urcati direct pe virful Claii (2.117 m). Virful Claii se poate si ocoli pe o carare facuta pe linia de nivel, dar daca tot ati ajuns aici, merita sa-l si bifati ca palmares. La venire, puteti sa-l ocoliti caci oricum veti fi suficient de obosit(a) pentru a-l (mai) urca inutil ! De pe vf. Gargalau si pina pe vf. Claii am facut 16’.

Coboriti virful Claii, pentru ca apoi sa urmeze o noua urcare usoara spre o zona plina de pietre / stinci, care este virful la Cepe (2.102 m), dar veti afla ca sinteti pe acest virf numai cu GPS-ul si cu aplicatia „Muntii Nostri” deschisa. De pe vf. Claii si pina pe vf. la Cepe am facut 15’.

Va continuati drumul, coboriti putin si apoi urmeaza o noua urcare usoara spre medie si ati ajuns pe virful Omului (2.135 m). Noi am facut 54 min. de pe vf. Gargalau pina aici (in 2017) si 48’ in 2019, urcind si coborind si de pe celelalte 2 virfuri (Claii si la cepe) mentionate anterior. De pe vf. la Cepe si pina pe vf. Omului am facut 17’.

Ajunsi pe virful Omului stati minim 30 de minute ca sa va reveniti, mincati chiar 100 gr. de curmale (sau chiar mai mult) ca sa aveti energie (dar NU CUMVA ciocolata !) si plecati inapoi. Ocoliti vf. la Cepe, ocoliti si vf. Claii, dar nu aveti ce face, caci asa e cararea si va trebui sa re-urcati ca sa ajungeti pe vf. Gargalau.

Din pasul Prislop si pina pe vf. Omului, cu opriri pentru poze am facut 3h 55’.

In 2017 cind am ajuns pentru prima oara pe vf. Omului am avut PRIMA DATA in viata senzatia ca nu ma mai pot intoarce inapoi. Insa in 2019 cind l-am facut a III-a oara nu am mai avut aceasta senzatie, caci ne-am dozat mult mai bine efortul, stiind ce ne asteapta + nici in saptamina care a urmat NU am avut febra musculara.

O intoarcere cu citeva urcari, chiar usoare, dupa ce traseul a presupus la dus urcari si mers tare, va cam poate seca puterile. Dupa vf. Gargalau, o luati stinga IN JOS, in unghi de 900 spre saua Gargalaului => Lacul Stiol => Pasul Prislop.

De pe virful Omului si pina in pasul Prislop am facut 3h 5min (in 2017) si 2h 55’ (in 2019).

O adevarata.... NEBUNIE !!! (de facut poate o data-n viata !)

Duminica 05.07.2020 am facut CEA MAI MARE nebunie a vietii mele / noastre referitoare la traseele montane.

Hai sa va descriu CUM a aparut aceasta nebunie in mintea mea si a sotiei mele + IN CE a constat !

- pe data de 04.07.1992 am cerut-o pe sotia mea (deci acum 28 de ani) de nevasta (si a zis „da” pe 05.07.1992, deci o zi mai tirziu => o zi m-a „fiert” la foc mic !)

- an de an pe data 05.07. o cer din nou, iar PINA acum a tot zis „da” (si duminica 05.07.2020 a zis tot „da”)

- prin acest mic (hai sa-i spunem) ritual noi ne reafirmam angajamentul facut acum 28 de ani

- numai ca anul asta am dorit ca pe data de 05.07. sotia sa-mi zica „da” pe vf. Ineu, dar NU printr-o urcare „simpla” de 4h DIRECT pe Ineu, ci plecind din Pasul Prislop => Lacul Stiol => Vf. Gargalau si facind.... 12 virfuri consecutive (urcat-coborit-iar urcat-iar coborit....) de > 2.000 m de pe creasta Muntilor Rodnei si terminind cu vf. Ineu, dupa 6h 35’ tras in forta

- vorba vine „terminind cu vf. Ineu”, caci intoarcerea a fost tot in pasul Prislop, dupa alte 6h 15’ tot de tras in forta, ocolind la intoarcere doar 3 dintre cele 12 vf. de > 2.000 m de care aminteam anterior (facindu-le „curba de nivel”), caci pe restul le-am urcat / coborit efectiv si la intoarcere, caci DOAR pe acolo era traseul !

- avind in vedere zguduirile la care a fost supus spatele meu (mai ales la coboriri) + rucsacul din spate, dupa prima portiune de traseu de intoarcere, mi s-a deplasat discurile de la L2-L4 de la coloana vertebrala, ceea ce mi-a generat o durere CRINCENA de genunchi si sold (compresiune pe nervii femural si obturator) la fiecare pasire la intoarcere, cale de MULTI kilometri. Cu toate astea am dorit sa ajungem pe lumina la Lacul Stiol, am ajuns pe lumina si PENTRU PRIMA OARA am simtit ca Dumnezeu face O MINUNE pentru noi, raminind lumina INCA 1h 10’ dupa apus, timp in care am putut sa ne vedem BINE de drum FARA sa dam drumul la lanterne (pe care le-am folosit doar pe ultimii vreo 2 km de traseu pina la masina)

In ce a constat CONCRET nebunia ?

- sculat la ora 4:50 duminica dimineata (05.07.2020)

- plecat de-acasa (Piatra Neamt) la ora 6 fix

- ajuns in Pasul Prislop (216 km) dupa fix 3 ore (calculati un pic media orara cu care am ajuns acolo !)

(dupa Gura Humorului am „prins” din spate un Audi rosu si un Jeep-an si am mers cam prin toate localitatile urmatoare constant cu 85-90 km/h ; inainte insa de Iacobeni, m-am suparat pe ei, ca au redus PUTIN viteza si.... i-am depasit pe amindoi, spre disperarea celor 2 soferi BUNI !)

- ora 9:05 plecare pe traseu din Pasul Prislop (la ora asta n-am mai ajuns vreodata aici)

- ora 10:25 eram deja la Lacul Stiol (timp intermediar BUN, cel mai bun timp pina aici a fost de 1h 15’, iar cel mai prost de 1h 30’)

- la ora 11:05 eram deja in saua Gargalaului (deja scoatem cel mai bun timp pina sus in creasta, adica de 2h fix de la start)

- dupa 2h 36’ ajungem sus pe primul vf. (Gargalau) de 2.158 m = cel mai bun timp scos vreodata, cu 11’ sub cel mai bun timp precedent

- aici stam 10 minute si mincam o cutie de 250 gr. de curmale (de amindoi). Efectiv simtim ca parca ne-am injectat in vena curmalele si pornim la drum de parca taman atunci plecam pe traseu

- dupa 15’ sintem pe urmatorul vf. de > 2.100 m (vf. Claii) aici facem poze si plecam rapid

- dupa alte 15’ sintem pe urmatorul vf. de > 2.100 m (vf. la Cepe) ; si aici facem poze si plecam rapid

- dupa 19’ ajungem pe ultimul vf. consecutiv de > 2.100 m (vf. Omului). Facem poze si aici si plecam mai departe INCA plini de energie

(prima oara cind am ajuns pe vf. Omului de pe aceasta creasta, am avut senzatia ca NU ma mai pot intoarce inapoi. Asta s-a petrecut acum 4 ani. ACUM la +4 ani virsta NU am avut senzatia asta nici pe Ineu ! NU am mai avut senzatia asta niciodata, dar acum 4 ani pe vf. Omului am trait-o si a fost cumplita ! Am reusit totusi sa ma adun si atunci ca sa pot ajunge cu bine la masina)

- coborim destul de mult de pe vf. Omului, ajungem la niste stinci (una din ele are parca „un cap de ciine” din profil dreapta), AICI este o zona de traseu DIFICIL de urcat pe niste stinci si o mica catarare, apoi plecam ca din tun si ajungem, dupa o urcare bunicica din saua Cisa, pe vf. Cișa (dupa fix 40’ de la vf. Omului)

- coborim de pe vf. Cișa (2.039 m) intr-o NOUA sea numita “tarnita lui Putrelu”), ca sa urcam apoi pieptis vf. Coasta Neteda (2.060 m). Ajungem aici dupa alte 31’

- mai coborim intr-o sea, apoi dam de alte stinci, din nou vreo 4 zone extrem de apropiate de traseu DIFICIL cu catarare destul de periculoasa, depasim zona iar dupa 35’ de la ultimul vf. sintem deja pe vf. Tomnatec (2.051 m). Aici facem o pauza de 10’, mai bagam o punga de curmale care ne ajuta ENORM, ne luminam iar la fata, bem multa apa si.... avem parte de o MARE surpriza NE-placuta : NU urmeaza vf. Ineu (conform traseului si hartii de pe „Muntii Nostri”, ci urmeaza inca un vf. de 2.085 m NE-numit, urmat de alte 3 vf. de > 2.100 m tot NE-numite si ABIA APOI urmeaza vf. Ineu (2.279 m) !!! Uau ! Ce era sa facem ? Le-am facut si pe astea TOATE, caci obiectivul nostru a fost vf. Ineu !

- inainte de vf. Ineu, e bine sa stiti ca exista o cruce funerara a unui salvamontist (1955 – 2009) care a decedat (probabil) aici. La nici 10 m dupa crucea acestuia se face o carare IN SUS spre vf. Ineu, pe care ar fi bine s-o identificati si daca o abordati veti scuti MULT din traseu si NU veti inconjura baza vf. Ineu.

=> luati-o PE ACEASTA carare caci scutiti MULT timp, dar si energie

- urcam in forta si aceasta ultima panta si ajungem pe vf. Ineu la ora 15:40, dupa 6h 35’ = cel mai lung traseu facut VREODATA de noi pe muntii patriei

- imi cer nevasta (ca-n fiecare an), ea zice „da” (pentru inca un an !) si stam pe vf. Ineu pina la ora 17 = o mica pauza bine-meritata + mincat

- plecam la ora 17 de pe vf. Ineu, ajungem la crucea acelui salvamontist decedat in 2009, o luam la stinga si dupa o ora de mers eram putin trecuti de vf. Tomnatec. Dupa inca o ora eram putin inainte de vf. Cisa. Dupa 4h 15’ eram in saua Gargalaului si am inceput ultima coborire spre Lacul Stiol.

- revenire la masina in Pasul Prislop la ora 23:15

- ajuns acasa la ora 2:15

Concluzii dupa acest traseu :

- NU este pentru oricine, ci doar pentru persoane cu conditie fizica de la foarte buna in sus

- NU cred ca-l vom mai face vreodata, traseul fiind extrem de solicitant

- neaparat sa aveti curmale (macar 1 cutie de 250 gr. de persoana) + apa multa la voi (1 recipient PET de 2,25 l de la Apa plata Carpatina de persoana) daca vreti totusi sa-l faceti

- daca la urcare sint repetate urcari-coboriri sa stiti ca fix la fel e si la intoarcere cu urcari si coboriri repetate, ceea ce va stoarce de puteri, iar timpul de intoarcere este foarte tasat cu cel de dus si ar fi bine sa luati serios in considerare asta cind / daca va ginditi sa faceti totusi acest traseu

- daca vreti sa-l faceti, NU va recomand sa va si intoarceti in aceeasi zi (cum am facut noi), ci sa mergeti eventual cu cortul, sa ajungeti la vf. Ineu (sub vf. Ineu este si un refugiu, unde se poate inopta) si sa va intoarceti a II-a zi

- bizar : NU am avut deloc febra musculara, nici a II-a si nici a III-a zi dupa acest traseu (recunosc insa ca am luat si Vitamina K2) !

15. Virful Galaţului (2.048 m)

16. Virful Laptele Mic (2.157 m)

17. Virful Laptele Mare (2.167 m)

18. Virful Puzdrele (2.189 m)

INAINTE DE a ajunge la Biserica din pasul Prislop se face un drum forestier, din sosea la stinga si IN SUS si chiar la inceputul sau sint niste sageti de orientare, pe care scrie ca ati avea de parcurs pina la Lacul Stiol 3h si 30min. Povesti ! E MULT mai... putin ! Urmati marcajul triunghi rosu. Noi am mers MEDIU si am facut 1h 20min (prima dată), iar a II-a oara 1h 15min.

Dupa ce se intra pe drumul forestier din sosea se merge inainte, la 200 m (pe dreapta) este o stina (fireste, ca nu puteau lipsi ciinii si oile de pe un traseu turistic din Romania !) si ar fi bine sa aveti la indemina niste bite / pietre pentru orice eventualitate !

Treceti de stina (care va ramine in dreapta) si va continuati drumul tot INAINTE (marcajele sint extrem de rare in prima portiune de traseu !), dupa inca 200 m se desprinde un drum la stinga, spre pirtie, pe care-l lasati in pace, un drum in jos, iar unul in mijloc. Pe acesta DIN MIJOC o luati si chiar la raspintie sint din nou sageti de orientare amplasate de Salvamont pe care scrie ca ati mai avea numai... 2h 30min !?! Ce sa-i faci Salvamontului ? Asta e, cu asta... defilam !

Continuati drumul INAINTE si IN SUS si intrati intr-o mica padurice. Dupa prima urcare (v-am spus ca marcajele LIPSESC in aceasta prima portiune !) se desprinde un nou drum spre stinga si in „ac de par”, pe care-l lasati in pace, iar dvs. va continuati drumul, putin dreapta si discret in jos. Chiar cind ati ajuns si ati terminat primul dimb de urcat vedeti in fata la 30 m si la ora 12 pe un pomisor subtire marcajul triunghi rosu, dar trebuie sa va uitati tare bine dupa el ! Mergeti in continuare INAINTE si urmati drumul forestier, inca circa 30min. mergind mediu si ajungeti (dupa ce ati iesit din padurice) la o raspintie din nou prevazuta cu sageti indicatoare. DACA o luati...

Dupa ce ati ajuns la ridicatura de pamint de linga Lacul Stiol, o luati putin la dreapta si IN SUS, un drum de circa 30 de minute spre Saua Gargalaului (1.907 m). Initial urcarea e medie ca efort, dar scurta ca distanta, apoi devine usoara, pina in dreptul unor stinci. De la acele stinci, INAINTE DE a ajunge la ele, se face un drum in unghi drept si la stinga (greu de observat si nemarcat) IN SUS pentru a ajunge in Saua Gargalaului )se fac 2 ore mers BINE din pasul Prislop).

Ajunsi in Saua Gargalau, exista 2 variante :

- o luati la dreapta in unghi drept si ajungeti in 5 minute pe o mica ridicatura numita Muntele Cailor (1.922 m), dupa care coboriti destul de mult pina in Saua Galatiului (1.879).

- o luaţi înainte şi puţin IN JOS, in coborire, până aţi ajuns la un drum, după care o cotiţi la dreapta în unghi drept şi mergeţi tot înainte vreo 2,5 km si tot in Saua Galatiului ajungeti.

Din Saua Galatiului se urca apoi usor spre mediu pe virful Galatului (2.047 m) pe care se ajunge dupa inca o ora de mers BINE din Saua Gargalaului.

De pe vf. Galatului se coboara in Saua Laptelui (1.943), din care incepe un urcus mediu-dur pina pe vf. Laptele Mic, pentru ca apoi sa mai existe o urcare usoara ca sa se ajunga pe Vf. Laptele Mare (1h 20m de pe vf. Galatului), care are si o cruce pe virf, la altitudinea de 2.167 m.

De pe vf. Laptele Mare se coboara o noua sea (2.035 m) si dupa o noua urcare medie se ajunge pe prima Puzdra (caci sint 3) din cele 3, apoi pe Puzdra medie si  in cele din urma pe Puzdra Mare la 2.189 m. Aici am ajuns dupa 42 de minute de la Vf. Laptele Mare si la 5h si 2m din pasul Prislop (4h 48’ in 2019).

Incepind de pe vf. Galatului, iar apoi continuind pe celelalte virfuri peisajul este DE VIS, semnificativ mai frumos decit in partea cealalta (spre vf. Gargalau).

Intoarcerea spre pasul Prislop (3h 58m) se poate face usor, dupa coborirea de pe Puzdre, nemaifiind cazul sa urcati inapoi pe vf. Laptele Mare si Mic, ci din saua Puzdrelor mergeti pe cararea LA STINGA de pe linga vf. Laptele Mare, pe curba de nivel, ajungeti in 35 min in saua Laptelui, apoi pe o noua curba de nivel in saua Galatului, continuati pe acelasi drum (de data asta drum si nu carare), pina ati ajuns putin sub saua Gargalaului. Urcati 100 distanta (si nu altitudine), ajungeti in saua Gargalaului, pentru ca apoi sa coboriti spre Lacul Stiol si.... pasul Prislop.

E superb acest traseu insa trebuie conditie fizica penru a ajunge si pe ultima Puzdra.

Dacă tot sîntem aici e bine să știți că există 8 asemănări între Munții Făgăraș și Munții Rodnei, observate de mine și care nu există descrise în nici o carte de geografie :

1. Vârfurile 1 și 3 din Făgăraș (vf. Moldoveanu și vf. Viștea Mare) și din Rodnei (vf. Pietrosul Rodnei și vf. Buhăescu Mare) sînt unul lângă altul ;

2. Al doilea vf. ca înălțime din Făgăraș (vf. Negoiu) și din Rodnei (vf. Ineu) sînt la mare distanță (> 20 km) de vârfurile cu nr. 1 și 3 ca înălțime ;

3. Al doilea vf. ca înălțime din Făgăraș (vf. Negoiu) face parte dintr-un “grup statuar” de 4 vârfuri (vf. Lespezi + vf. Călțun + vf. Negoiu Mic + vf. Negoiu) fix la fel cum tot dintr-un “grup statuar” de 4 vârfuri face parte și vf. Ineu și din Rodnei (vf. Roșu + vf. Ineuț + vf. Ineu + un vf. de 2.095 m ne-numit pe nici o hartă) ;

4. La baza celui de-al II-lea vf. din Făgăraș (vf. Negoiu) este o căldare glaciară și un lac glaciar (Lacul Călțun). Fix la fel e și-n Rodnei : la baza celui de-al II-lea vf. (vf. Ineu) este o căldare glaciară și un lac glaciar (Lacul Lala Mică) ;

5. Drumul spre unul din cele 4 vf. din “grupul statuar” de 4 vârfuri din Făgăraș (mă refer la vf. Călțun) este nemarcat, la fel cum în Rodnei, drumul spre unul din cele 4 vf. din “grupul statuar” de 4 vârfuri din Rodnei (mă refer la vf. nenumit de 2.095 m) este nemarcat

6. O șea desparte în Făgăraș “grupul statuar” de 4 vârfuri, fix la mijloc, lăsând 2 vf. de o parte și alte 2 pe partea cealaltă, fix la fel cum e și în Rodnei, unde o altă șea desparte acel grupul statuar” de 4 vârfuri, fix la mijloc, lăsând 2 vf. de o parte și alte 2 pe partea cealaltă.

7. Și munții Rodnei și Munții Făgăraș sînt munți vulcanici

8. Și munții Rodnei și munții Făgăraș au direcția est-vest, cresta principală fiind extrem de lungă

C) Munții Călimani

1. Virful Cerbul Căliman : 2.013 m si

2. Virful Iezerul Căliman : 2.031 m

Se ajunge cu masina la Vatra Dornei si imediat dupa iesirea din oras, dupa ce ati trecut un pod (in sensul de mers spre Brosteni), o luati la dreapta spre localitatea Gura Haitii. Mergeti inainte pe acest drum, iar cind at ajuns la Sarul Dornei aveti grija sa o luati la dreapta in unghi drept spre Gura Haitii pe un drum pe care va recomand insistent SA NU mergeti cu mai mult de 55 km/h, caci sint NUMEROASE dimburi mici, care va pot rupe planetarele si pivotii de la roti.

INAINTE DE a intra in localitatea Gura Haitii, deci INAINTE cu 5 m de tabla cu denumirea localitatii „Gura Haitii” (tabla aflata pe dreapta), chiar cind soseaua coboara o panta, gasiti dvs. un indicator MIC, care va indica sa o luati la stinga in unghi drept si pe care va scrie marcaj punct rosu spre virful Cerbul Caliman. ATENTIE MARE !!! INAINTE DE a ajunge in localitatea Gura Haitii se face acel drum despre care v-am scris, LA STINGA in unghi drept fata de soseaua de pe care tocmai ati venit, chiar pe stinga se afla un bar si o terasa. O luati dvs. pe acest drum (asfaltat, dar ingust), treceti un pod peste o apa („Neagra”) si continuati pe drumul asfaltat si ingust 2,3 km PINA ajungeti la o panta (asfaltata si ea !) care se termina in curtea unei Pensiuni. Va lasati masina INAINTE DE a ajunge in curtea Pensiunii si urcati panta abrupta (circa 30 m) si ati ajuns in curtea Pensiunii pe sosea asfaltata. Continuati sa mergeti drept inainte, pe dreapta vedeti la citiva metri un garaj (al celor de la Pensiune), mergeti inainte, iar apoi o luati la stinga, in sus si in unghi drept, pe un drum ne-asfaltat si forestier, parasind drumul asfaltat al celor de la Pensiune, care o ia putin in jos si la dreapta.

Incepeti un urcus usor spre mediu pe acest drum forestier tinind marcajul punct rosu, amplasat fara zgircenie in aceasta parte de drum. AICI va faceti rost de niste bâte, care o sa va trebuiasca aproape sigur in urmatoarea ora ! NU subestimati acest sfat !!!

Urcati pe acest drum, ocoliti PUTIN un tarc mare de vite (aici sint ciini, dar e posibil sa va lase-n pace, avind in vedere betele din miinile dvs.), tarcul de vite ramine in dreapta dvs. si continuati-va drumul pe linga el, cam 150 m in urcare. Sariti un gard (usor) si va continuati drumul perfect inainte, avind chiar in dreapta o padure. Urcusul devine PUTIN mai abrupt, depasiti padurea, care va ramine in spate-dreapta si continuati sa urcati pe acest drum forestier avind in dreapta si in stinga HECTARE de zmeuris. Urcati apoi si drumul o ia la dreapta aproape in unghi drept si ajungeti si treceti pe linga o stina (de la masina am ajuns aici in 55 de minute). Va rugati Domnului ca sa nu fie ciini aici si oi, caci DACA sint va trebui sa folositi betele din dotare, ciobanilor placindu-le si delectindu-se cind va vad ca va maninca FIARELE. Noi am prins pe data de 04.09.2016 la ora 12:25 oile la stina si ne-au inconjurat vreo 10 ciini mari si ciobanesti. Abia dupa ce l-am avariat grav pe unul dintre ei, a intervenit un cioban, care si-a retras ciinii ! Of, Romani(c)a-manelica si „turism” montan de... cacao !?!

Va continuati drumul spre stinga pe acelasi drum forestier, dupa ce ati trecut (sper cu bine) de stina si in citeva minute intrati intr-o padure. Continuati drumul forestier prin padure, cu marcajul punct rosu si la un moment dat veti iesi intr-un luminis. Aici LIPSESC marcajele !!! O luati la dreapta in unghi drept si urcati apoi pe un alt drum forestier, care se deschide in fata dvs., descriind un arc de cerc, spre stinga si in sus, mergind pe pietris. Aici este in partea stinga ceea ce a mai ramas dintr-o padure, taiata-n a pixului de cetateanul roman, „iubitor” de natura !?! Intrati mergind pe acelasi drum forestier intr-o noua padure si va continuati urcarea usoara cam 10-15 minute. Apoi iesiti din padure si cautati cu privirea un prim panou de marcaj, pe care-l veti vedea in fata dvs. cam la ora 1, dupa ce ati trecut de un brad (pe dreapta), care are pe el una sub alta 2 buline de punct rosu de marcaj pe el.

Din acest moment trebuie sa urmati DOAR betele din lemn („panourile de marcaj”) alb-negru-alb-negru care sint cam la... 300 m unele de altele, deci destul de rare. Va gasiti ACUM pe un platou montan ENORM, discret inclinat in urcare si veti...

- merge pe el cam 4 km (deci MULT)

- ramine pe el pina ajungeti pe virful Cerbul / Iezerul Caliman. Un al II-lea astfel de panou de marcaj este inca spre dreapta, iar apoi treceti de o coama de deal, cautind tot in dreapta cu privirea una alt panou de marcaj. Continuati ghidati de aceste panouri de marcaj (fara punctul rosu pe ele, cum ar fi normal, dar ce-i „normal” in tara asta ?) si mergeti dvs. discret si continuu spre dreapta, trecind pe linga niste virfuri muntoase (coame de deal ?), dar care nu sint virfurile dorite de atins, deci NU le escaladati ! Veti trece prin 2 mici padurici de jnepenis pe acest platou ENORM, tinindu-va dvs. de aceste panouri / bete alb-negru-alb-negru, mai ocoliti prin stinga citeva coame de deal, iar la un moment dat va veti intilni cu un drum forestier care vine din stinga, iar la intersectia cu acest drum gasiti niste sageti indicatoare. O luati pe acest drum din acest moment la dreapta in unghi drept si in sus (deci NU la stinga si in coborire !!!), o urcare usoara si o tineti doar pe acest drum cam 1 km, marcajul cu punct rosu fiind pe pietrele de pe drum. La un moment dat drumul se termina brusc si o sa va ghidati din nou dupa acele „panouri de marcaj”, care urca razant initial o coama de deal din dreapta, ajungeti pe un mic platouas, mai urmati si mai urcati discret pina mai treceti de vreo 2 panouri de marcaj si ajungeti la o raspintie cu sageti de indicare pe un MARE platou. Sagetile va trimit spre vf. Retitis (2.021 m) si spre vf. Pietrosul Caliman, FARA a va spune ca la 300 m de dvs. este vf. Cerbul Caliman. PINA la aceste sageti noi am facut 2h 40m de la masina !

CUM ajungeti pe vf. Cerbul Căliman (2.013 m) din acest loc ? Caci... NEMA indicatoare și indicatii.

...si e pacat sa-l ratati taman ACUM, cind sinteti la 300 m de el !

Uitindu-va la sagetile indicatoare mentionate mai sus aveti in partea dreapta pe o „coama de deal”, usor de ajuns la ea, in fata dvs. la ora 2, virful Cerbul Căliman. La baza sa veti gasi un marcaj punct albastru, care va indica cu o sageata sa-l... ocoliti !?! NU il ocoliti, ci urcati aceasta „coama” si semnul ca ati ajuns PE ACEST virf (Cerbul Caliman) este o moviliţă cu pietre, iar pe una dintre pietre (de forma ovoidala) scrie cu vopsea rosie 2018 (desi inaltimea virfului e de 2.013 m, data in toate datele despre acest virf). DACA NU ati gasit piatra scrisa cu rosu NU sinteti pe vf. Cerbul Caliman, caci tot pe acel platou, unde v-am scris ca ca exista panourile indicatoare, putin in fata dvs. gasiti o alta movilita cu un bat de vreo 2 m gros in ea amplasat vertical si riscati sa credeti ca acela e virful, dar NU e !

Chiar pe vf. Cerbul Caliman e un platouas destul de marisor unde puteti sa mincati, sa faceti plaja etc. si aveti un peisaj de vis !

Vai de mama lor de Salvamont-isti care nu-s in stare sa scrie CUM se ajunge pe virful Cerbul Caliman si nici sa puna o tabla si sa scrie exact ca am ajuns pe acest virf !!! ...ca doar la manelica sintem, nu-i asa ?

CUM ajungeti pe vf. Iezerul Căliman (2.031 m) plecind de la panourile indicatoare spre vf. Pietrosul Căliman ?

Vf. Iezerul Căliman il aveti in stinga dvs. la ora 10 si-l identificati prin citeva „mameloane in cascada”. O luati de data asta de la sagetile indicatoare, care va duc spre Pietrosul Caliman, de data asta pe marcaj „banda rosie” spre stinga. Din acest moment, desi vf. Iezerul Caliman pare „la o aruncatura de bat”, noi tragind tare, am ajuns pe el in... 45 de minute !!!

Urmati si cautati cu privirea panourile de marcaj pe tot traseul spre vf. Iezerul Caliman, acele bete alb-negru-alb-negru de 2,5 m inaltine. Veti cobori la un moment dat intr-un jnepenis inalt si MARE GRIJA SA NU pierdeti marcajul amplasat pe pietre...ca v-ati dus ! ...si va rataciti iremediabil ! Aveti citeva urcari si coboriri cu marcaj vechi pe pietre si panouri de marcaj pe care le vedeti DOAR de sus, cind ajungeti in locuri putin mai inalte, iar apoi dupa o urcare, deloc dificila, ajungeti chiar pe virful Iezerul Caliman. CHIAR PE VIRF gasiti dvs. ca reper ca ati ajuns pe virful Iezerul Caliman...

- un panou de marcaj cu... punct rosu pe el in virf (!?!), desi de la sagetile indicatoare, de cind am cotit-o spre Iezerul Caliman este DOAR marcaj dunga rosie ! Ce-o fi cautind acest punct rosu... putin probabil sa stie si Salvamontul !

- o movilita care are implintata in ea un bat de vreo 1,5 m, dar pe care NU scrie NIMIC ! Aceasta movilita e la 20 m de panoul de marcaj cu punct rosu mentionat mai sus.

- un sant de vreo 10 m lungime, putin in arc de cerc, care sigur a fost transeu in al II-lea razboi mondial

Macar sa fi  scris Salvamontul „mai fraierilor, ati ajuns pe virful Iezerul Caliman 2.031 m !” Insa NIMIC, nici CE virf este si nici LA CE inaltime am ajuns ! E tare greu sa scrii asa ceva in Romania !

Ce virfuri vedeti de-aici ?

- vf. Retitis (2.021 m) in stinga + Cabana Meteo de pe acest virf (care ne-a zis „zi senina” pe 04.09.2016 si au fost aproape exclusiv nori, ba chiar am crezut ca o sa ne si ploua !?!),

- in fata mina de sulf parasita, platoul Caliman, avind in stinga vf. Negoiul Unguresc (2.081 m), putin lateral si nu chiar in centru chiar „seful” Calimanilor, adica vf. Pietrosul Caliman (2.100 m).

- putin dreapta, dar in spate si mai in ceata se vede vf. Ineut (2.222 m) si vf. Ineu (2.279 m)

- chiar in spate, dupa ce v-ati intors cu 1800 vedeti in ordine si de la stinga la dreapta : vf. Giumalau (1.858 m), vf. Rarau (1.521 m), vf. Bogolin (1.757 m) si dupa o mica vale vf. Pietrosul Bistritei (1.797 m), apoi vf. Grities (1.754 m), vf. Budacu (1.921 m), iar in spate de tot, in ceata si putin dreapta vedeti masivul Ceahlau cu cele 2 mari virfuri ale sale, „Toaca” si „Ocolisul Mare” (1.907 si 1.911 m).

3. Virful Pietrosul Căliman : 2.102 m (cel mai înalt vârf din munții Călimani) +

4. Virful Rețițiș : 2.021 m +

5. Virful Negoiul Unguresc : 2.081 m

Se ajunge cu masina la Vatra Dornei si imediat dupa iesirea din oras, dupa ce ati trecut un pod (in sensul de mers spre Brosteni), o luati la dreapta spre localitatea Gura Haitii. Mergeti inainte pe acest drum, iar cind at ajuns la Sarul Dornei, aveti grija sa o luati la dreapta in unghi drept spre Gura Haitii pe un drum pe care va recomand insistent SA NU mergeti cu mai mult de 55 km/h, caci sint NUMEROASE dimburi mici, care va pot rupe planetarele si pivotii de la roti.

La finele localitatii Gura Haitii se face un drum din placi de beton (spre mina), imediat DUPA un pod si tot de-acolo deriva si un drum forestier la dreapta (in unghi drept) din soseaua de pe care tocmai ati venit.

INAINTE DE pod (la 50 m) pe dreapta exact in sensul de mers cum ati venit, linga gardul unei Pensiuni, lasati parcata masina afara din sosea !

O luati la dreapta pe drumul forestier care se desprinde in unghi drept din soseaua din care tocmai ati venit cu masina si mergeti in urcare foarte usoara 200 m (inca nu vedeti nici un marcaj, dar va trebui sa urmariti apoi pe tot traseul pina la baza virfului marcajul „cruce rosie”).

Dupa cei 200 m de drum forestier, o luati la stinga un unghi drept, treceti un pod, apoi o luati la dreapta in unghi drept si o tineti tot inainte pe acest drum forestier. Pina la finele drumului forestier traseul este destul de prost marcat si ca sa nu o luati pe vreo deviatie si sa ratati astfel drumul + sa pierdeti mult timp inutil, tineti minte ceea ce va spun eu ACUM : aveti ca reper DE BAZA piriul peste care ati trecut acum la acest prim pod.

Piriul va trebui sa fie PERMANENT linga drumul dvs. pe tot parcursul drumului forestier. Daca ASTA stiti, nu veti rata !

Da, veti trece mai multe poduri peste acest piriu, caci veti fi cind la dreapta, cind la stinga piriului, insa el merge si va insoteste pe tot drumul forestier.

Acest drum forestier se opreste brusc dupa 1h 35’ de mers tare, in fata unei mici baraci de muncitori taietori de lemne. Stind cu fata la baraca, in partea stinga, in fata baracii vedeti dvs. o punte si traversati pe ea piriul si o luati la stinga in unghi de 300 pe un alt drum forestier, pe care mergeti nu mai mult de 300 m. Fiti foarte atenti, caci dupa cca. 300 m trebuie sa o luati la stinga in unghi drept (este marcaj !) pe un drum de TAF (tractor auto-forestier) si veti avea de urcat o panta medie prin padure, in arc de cerc spre stinga.

Cind terminati aceasta urcare si panta SA NU CUMVA sa tentati sa o luati la stinga pe drumul forestier pe care-l vedeti in stinga dvs. ! O veti lua la dreapta printr-o mica padurice (deja traseul incepe sa fie bine marcat) in arc de cerc la dreapta, iesiti dupa 100 m din padurice, intr-o mica poienita si mai mergeti cam 200 m inainte prin ea pe coama unui mic deal.

O veti lua apoi la dreapta in unghi de 300, coboriti o mica panta si ajungeti chiar linga piriu ! Mergeti tot inainte cca. 400 m, apoi o veti lua pe o vale IN SUS si la dreapta. Aici aveam deja 2 ore de la plecarea de la masina.

Mergeti tot inainte si in sus pe aceasta vale, in urcare usoara spre medie, apoi ramineti pe partea stinga a micului deal din stinga, continuindu-va urcarea si drumul va conduce cind terminati valea aceasta in arc de cerc spre stinga si va scoate intr-o MARE poienita, la baza masivului Pietrosul. Mergeti tot inainte pina la capatul poienitei unde veti gasi o MARE tabla indicatoare. Pina aici am facut 2h 20’ tras tare.

Ar fi bine ca o data ajunsi la aceasta tabla sa mincati o jumatate de pachet (de 200 gr.) de curmale sau de biscuiti ca sa va creasca brusc glicemia, dupa efortul facut.

DACA veti continua ritmul TARE de mers DE AICI de unde sinteti ACUM mai aveti de mers ca timp 75’-80’ pina pe virful Pietrosu Caliman !

Acum sint 2 trasee :

a) spre vf. Pietrosu Căliman și vf. Negoiu Unguresc: dupa ce am stat 10’ in fata tablei indicatoare si am mincat biscuiti, o vom lua la dreapta in unghi de 1350 si urcam (mediu ca inclinare) o panta in circa 8’-10’.

Ajunsi sus, o luam la stinga, in unghi tot de 1350 si continuam sa mergem putin in arc de cerc spre dreapta cam 10’ pe un drum cu foarte mici urcari / coboriri, ca pe bulevard. Aici se poate merge TARE pentru a cistiga timp.

Dupa cele 10’ de mers lejer, urmeaza o urcare medie, printr-o vale cu grohotis, spre dreapta in unghi drept si IN SUS. Urcarea e destul de solicitanta, iar la finele sau (dupa alte 18’-20’) ajungem chiar la „coada Pietrosului”.

DACA veti cauta sa respectati marcajul (destul de greu de vazut, dar existent) si sa mergeti prin aceasta vale cu grohotis, cam prima jumatate din ea pe partea dreapta, iar apoi pe partea stinga, veti economisi mult timp si resurse ! Altfel riscati sa mergeti doar pe partea dreapta, veti urca mult si greu si veti obosi repede !

Din „coada Pietrosului” (se schimba marcajul in banda rosie) o luati initial 50 m inainte si apoi putin in arc de cerc spre stinga si mergeti plat printr-un jnepenis cam 5 minute. Urmeaza o mica poienita, apoi o urcare medie scurta in sus, treceti in curba de nivel spre stinga pe la jumatatea coamei de deal pe care tocmai ati urcat-o pina la jumatate, urmeaza un pisc in „lama de topor” de vreo 50 m, pe care sa fiti FOARTE ATENTI caci in stinga e o MARE prapastie, continuati sa mergeti INAINTE, iar apoi urcati un grohotis si ati ajuns pe culme.

Continuati sa mergeti intr-o usoara urcare, apoi o scurta coborire (ca o mica sea) si mai aveti o mica urcare medie de grohotis.

Ati ajuns deja la crucea de pe vf. Pietrosul Caliman.

Salvamontul scrie ca de la inceputul traseului si pina la „coada Pietrosului” ar fi 5 ore.

Timpii scosi de noi pina acum au fost 3h 43’ (2018), 3h 51’ (2017) si 4h 18’ (2016) de la startul traseului si pina pe virf.

Reciproc, intoarcerea de pe virf si pina la inceputul traseului am facut-o in 2h 58’ (2018), insa mers tare, continuu si fara nici o pauza, insa Salvamontul scrie ca din „coada Pietrosului” si pina la inceputul traseului s-ar face 4h.

b) spre vf. Rețițiș : dupa ce am stat 10’ in fata tablei indicatoare si am mincat biscuiti, o vom lua la stinga in unghi de 900 si urcam (mediu ca inclinare) o panta in circa 8’-10’. Apoi se coboara MULT un intreg deal, se intra intr-o mica padurice, pentru ca apoi sa mergeti in curba de nivel pe sub intreg platoul cu vf. Pietrosu, pina terminati platoul.

Ajungeti apoi intr-o mica poiana imediat sub coborirea de sub vf. Negoiu Unguresc, o luati la stinga, urcati usor si vreo 500 m, ajungeti la un drum forestier pe care care o luati la dreapta si aveti in vedere marcajul, care o sa va faca dupa alti circa 500 m sa parasiti drumul si sa o luati in arc de cerc in sus, in urcare usoara spre medie ca sa ajungeti in circa 30’ pe f. Retitis.

De la start am facut pina pe vf. Retitis 5h 10’.

La revenirea la masina va recomand sa nu (mai) urmati acelasi traseu, invers ca la dus, ci sa coboriti pe drumul NE-asfaltat initial de mina (care serpuieste pina intr-o mare parcare), iar apoi sa o luati pe soseaua din placi de beton (va rupeti masina daca mergeti cu ea pe aici !), pina la podul unde ati lasat masina.

De pe vf. Pietrosul Caliman daca mergeti in sens opus, sensului din care ati venit (pe aceeasi creasta), dupa 45’ de mers tare, in coborire, chiar la finele crestei (dupa care urmeaza o coborire „suparata”) dati de vf. Negoiu Unguresc, ultimul vf. de > 2.000 m din Muntii Calimani. E un vf. doar de bifat. Nu e cu nimic mai spectaculos peisajul de pe vf. Negoiu Unguresc comparativ cu peisajul de pe vf. Pietrosul Caliman. O data e bine sa-l faceti MAI ALES daca faceti anual virfurile de > 2.000 m din Muntii Calimani.

La fel e si cu vf. Retitis, care puteti sa-l faceti o data.

Merita facut „seful” (chiar merita !) si vf. Cerbul Caliman.

Celelalte virfuri de > 2.000 m nu prea merita, caci n-au nimic spectaculos nici ca traseu si nici ca peisaj !

6. Virful Bistricior : 1.990 m

7. Virful piciorul Bistriciorului : 1.950 m

8. Virful Străcior : 1.963 m

9. Virful Zurzugău : 1.907 m

...și încă 5 vf. montane, TOATE de > 1.900 m situate pe aceeasi creasta, dar care sint ne-numite !

Se ajunge cu masina la lacul Colibița, după ce ați ieșit (înainte de localitatea Mureșenii Bârgăului) din drumul care vine de la Vatra Dornei și merge spre Bistrița. Ajungeți la coada Lacului Colibița și căutați Magazinul Sătesc din localitatea Mița. Aici lăsați mașina. Aici vedeti pentru prima data marcajul „triunghi albastru” pe un stilp de pe partea stinga a drumului, pe care trebuie sa mergeti, dar acest marcaj o sa lipseasca minim 80’ din acest moment !

Se pleaca pe traseu deci din fata Magazinului satesc din satul Mița, având în partea dreaptă a drumului râul Bistrița.

Urmează o bifurcație de drumuri la cca. 700 m de la plecare, o luați la dreapta la acea bifurcație, având în continuare râul Bistrița pe partea dreaptă și de care nu vă despărțiți o bună bucată de vreme.

Treceți un pod, Bistrița va trece și ea pe partea stângă a drumului forestier și ea va fi un reper pe tot parcursul drumului forestier, căci de-acum încolo Bistrita va trebui să rămână permanent pe partea stângă a drumului forestier încă cca. 1h 20’ de mers pe acest drum forestier.

Dupa cca. 1h 20’ de mers pe drumul forestier acesta se bifurca....

- intr-un drum care merge INAINTE fiind mai ingust si pe care NU intrati

- si un pod la stinga in unghi de 450 care trece peste Bistrita si peste acest pod trecem si noi.

Dupa alti 30 m mai urmeaza o bifurcatie de drumuri si din nou o luati la stinga, mai mergeti 50 m si vedeti 2 corpuri de cladire in ruina.

Treceti printre cele 2 corpuri de cladire in ruina si ajungeti la baza unui deal pe care va trebui sa-l urcati. AICI apare (deci ABIA ACUM) marcajul „triunghi albastru”, caci PINA aici traseul a fost extrem de prost marcat !!!

Prima portiune de urcare a dealului este MEDIE, cam de 10’, apoi urcarea devine usoara prin padure. Din acest moment traseul devine BINE marcat, cu exceptia unor bifurcartii, unde marcajul apare MULT dupa bifurcatie si va trebui sa memorati aceste raspintii / bifurcatii caci la intoarcere tot pe-aici va trebui sa reveniti + sa re-gasiti drumul bun ca sa nu va rataciti !

Ca sa nu gresiti (la dus) mergeti intotdeauna pe drumul care se duce in urcare !!!

Mai sint inca vreo citeva portiuni de urcare MEDIE, iar dupa 2h 50’ iesim din padure.

Urmeaza citeva noi urcari USOARE, dar si 2.... coboriri (!?!) destul de serioase, iar dupa 3h 20’ trecem un piriu si vedem in stinga la baza unei coame de deal Refugiul Salvamont. De aici mai avem 344 m diferenta de nivel pina pe vf. Bistricior, virf care este in fata dvs. si putin in stinga.

Din acest moment, dupa ce am trecut piriul, NU ne apropiem de Refugiul Salvamont (pe care-l lasam in stinga la cca. 100 m), ci mergem pe o carare, unde este crucea unei fetite de 11 ani, mai trecem o data piriul, coborind putin si incepem o urcare MEDIE si destul de lunga pina in saua Bistriciorului, iar aici am ajuns dupa 35’ de tras tare de la a II-a trecere a piriului din vale.

Dupa ce am ajuns in saua Bistriciorului (practic in creasta), o luam la stinga in unghi drept, urcam virful din fata (NE-numit), iar apoi mai urcam inca unul care este de fapt vf. Bistricior cu 1.990 m. Aici am ajuns dupa 4h 8’ de mers de la startul traseului.

Va recomand sa continuati traseul (de data asta pe „banda rosie”) si sa coboriti pe vf. imediat urmator la 1.950 m care este vf. Piciorul Bistriciorului (pe care ajungeti in cca. 7’ de pe vf. Bistricior) + sa va continuati coborirea si apoi sa mai urcati ULTIMUL vf. de pe aceasta creasta in sensul in care mergeti, care este vf. Străcior de 1.963 m.

Intre vf. Bistricior si vf. Stracior am facut 20’ tras tare.

Va recomand sa va opriti pe ACEST vf. (adica pe vf. Stracior), caci peisajul pe care-l vedeti este DE DEPARTE mai frumos si mai amplu decit pe vf. Bistricior !!!

Fiind pe vf. Stracior ne gasim pe vf. Cel mai din stinga al crestei pe care exista 9 virfuri de > 1.900 m, dintre care 4 numite si 5 ne-numite. Cel mai bine se observa TOATE cele 9 vf. de pe vf. cel mai din dreapta = vf. Zurzugău (1.907 m).

Daca vreti sa faceti TOATA creasta de la stinga (vf. Stracior) la dreapta (vf. Zurzugau) aveti nevoie cam de o ora !

Vf. Zurzugau din pacate este impadurit si este mai mult un vf. de ”bifat” in agenda, caci este impadurit cu jnepeni si NU se prea vede nimic de pe el.

Din saua Bistriciorului si pina pe vf. Zurzugau este marcaj “banda galbena”, iar vf. Zurzugau este (cum altfel ?) al II-lea vf. din sea (si nu primul de pe traseu) !

Diferenta de nivel intre start si vf. Bistricior = 1.163 m

Traseu frumusel, bine de facut, sus insa e rasplata MARE = peisaj SUPERB !!! MULT peste Ceahlau !

Deci in 4h 8’am ajuns de la start pe vf. Bistricior.

La intoarcere am facut de pe vf. Bistricior pina la Magazinul Satesc din Mita 3h 15’.

In 25’ eram coboriti de pe vf. Bistricior la Refugiul Salvamont.

Dupa 1h 50’ eram coboriti in drumul forestier de la baza primei coame de deal pe care am urcat-o la dus.

D) Munții Bucegi

1. Virful cu Dor (2.030 m) si

2. Virful Furnica (2.103 m)

Plecare din Sinaia de la magazinul Penny (practic 2 case mai la vale de la Pensiunea Ryana). Mergeti cautind Manastirea Sinaia, apoi Hotel Furnica => cota 1.400 m, urmarind marcajul „banda rosie”.

Pina la refugiul SALVAMONT de la cota 1.500 m am facut 2 ore (timp intermediar). Se urca in continuare pe aceeasi banda rosie (pe care aveti sanse MARI sa NU o gasiti, imediat dupa ce ati ajuns la cota 1.400 m) pina la fosta Cabana „virful cu dor” (1.885 m), pe un drum (hai sa-i zicem) forestier in urcare usoara spre medie. Aceasta „Cabana” este de fapt o ruina din lemn.

Ajunsi la aceasta „cabana”, piscul chiar din stinga dvs. este „Masa Ciobanului” si ca sa urcati pe el, de la „cabana”, trebuie sa o luati spre stinga (ora 10), descriind un arc de cerc si sa ajungeti chiar pe „Masa Ciobanului”. Piscul de linga Masa Ciobanului este chiar „virful cu dor”, dar NU exista nici o indicatie din partea SAVAMONT-ului ca el ar fi si nici vreun indicator ; ci doar aplicatia „muntii nostri” va arata ca el e cind sinteti sus pe el si cu GPS-ul pornit. O mica portiune chiar imediat inainte de virf este o urcare MEDIE, insa extrem de scurta. Peisaj superb de jur imprejur. De la plecarea din Sinaia-LIDL avem fix 3h 30 min.

Privind „cota 2.000” unde opreste telefericul plecati la drum, coborind initial de pe virful cu dor si urcati spre „cota 2.000”, dar nu mergeti pina unde opreste telefericul, ci o luati putin in stinga, treceti pe linga Cabana SALVAMONT si apoi in cel mult 5 minute ati ajuns pe virful Furnica (2.103 m). Am ajuns pe acest virf dupa 50 min. de la coborirea de pe vf. cu dor.

In fata, de pe vf. Furnica se vede TOATA creasta muntilor Bucegi, vf. Costila. Vf. Omu.

Putin in stinga si in spatele crestei Bucegilor se vede vf. Baciului din Piatra Craiului, iar in dreapta se vede vf. Piatra Mare. Si Cabana Babele se vede de aici fie cu ochiul liber, fie cu un mic binoclu.

3. Virful Baba Mare (2.299 m).

Plecare din Sinaia (pentru usurinta cu telecabina) pina la cota 2.000 m. Urcam vf. Furnica urmind traseul de banda galbena, coborim vf. Furnica „in cap” si mergem pe traseul marcat cu banda galbena tot inainte. Am urcat discret un mic deal, apoi am coborit la fel de discret printre jnepeni si am ajuns la Cabana Piatra Arsa. Ajunsi aici trebuie sa o luati PUTIN in dreapta (taman AICI lipseste marcajul si va puteti incurca !!!), urcati NU scarile din fata dvs., ci cele din dreapta si o tineti inainte si la dreapta tot prin jnepenis inca vreo 700 m.

Dupa ce am termin jnepenis-ul mai e o mica urcare, apoi plat mers tare si o noua mica urcare ajungind dupa 1h 50’ la Cabana Babele.

Urcam putin la formatiunile de piatra „babele” si „sfinxul”, pentru ca apoi sa mergem spre stinga, spre vf. Baba Mare, care e o stinca masiva din Piatra.

De la Cabana Babele si pina sus pe vf. Baba Mare se fac cca. 30’-35’.

De pe vf. Baba Mare va copleseste peisajul : se vede vf. Omu, vf. Costila, vf. Caraiman, Muntii Baiului, Muntii Piatra Craiului, Muntii Cuicas si NU in ultimul rind creasta Fagarasului. Da, se vede inapoi si vf. Furnica.

De pe vf. Baba Mare va dati jos si in cel mult 45-50’ puteti fi, mergind tare si urcind usor spre mediu, chiar si pe...

4. Vf. Coștila (2.490 m). Aici aveti un peisaj de nu-i adevarat !!!

De aici, coboriti spre stinga si in arc de cerc si ajungeti pe...

5. Vf. Caraiman (2.385 m), dupa 35-40’ in coborire lenta dar sustinuta, pe un drum LEJER si... abuziv de bine marcat. Un altr peisaj de nu-i adevarat si de aici !

DACA doriti, puteti cobori la Monumentul Eroilor la 2.290 m, imediat sub vf. Caraiman (se coboara mediu in circa 10-15’)

6. Vf. Bătrâna (2.181 m),

7. Vf. Guțanu (2.246 m),

8. Vf. Doamnele (2.402 m),

9. Vf. Găvanele (2.472 m),

10. Vf. Bucura Dumbravă (2.503 m) și

11. Vf. Omu (2.507 m).

Ajungeți cu mașina în localitatea Moeciu de Sus, căutând hotelul Mistral Resort. Acest hotel este pe partea stângă a șoselei, iar pe dreapta lăsați dvs. mașina într-o mică parcare, chiar înainte de a se termina șoseaua, în fața unei bariere de drum forestier.

Treceți pe jos de o barieră, mergând tot înainte cam 500 m și urmați traseul marcat cu triunghi roșu până la capătul traseului. După cei 500 m vedeți pe stânga un pod peste apă pe care-l treceți și urmează o urcare medie de estimativ 30 minute. Deși sînt foarte multe scurtături de la traseu prin pădure, urmați totuși marcajul ca să nu vă rătăciți !

După cca. 30’, urcușul devine ușor, puteți crește viteza și după alte 25’ ajungeți într-o poieniță unde găsiți niște table indicatoare.... spre orice altă direcție, dar NU spre vf. Bătrâna !?! Stând cu fața spre tablele indicatoare (până la care am făcut de la barieră 54’), dvs. o luați pe poteca din dreapta în unghi drept și pe linie de nivel, care merge pe lângă pădurea din dreapta jos !!!

Mergeți vreo 500 m pe această potecă printr-un mic luminiș și abia apoi găsiți fosta Cabană de vânătoare Bângăleasa (o ruină practic) care are pe ea 2 (două) marcaje triunghi roșu, marcaj care LIPSEA complet pe o distanță de 500 m de la acele table indicatoare !?!

Până aici am făcut o oră de mers tare.

Lăsând în dreapta „cabana Bângăleasa”, continuați drumul înainte și puțin la dreapta, intrați pe o cărare lată într-o mică pădurice, iar apoi la 300 m de la intrare pe partea stângă, pe o mică culme vedeți alte table de marcaj.

Vă găsiți deja într-o poiană și în față (când nu sînt nori) vedeți vf. Bătrâna pe care trebuie să urcați. În momentul ăsta, numai ce ați trecut de altitudinea 1.600 m.

Urmați marcajul urcând ușor în teren deschis, apoi dați de alte table indicatoare, urcușul devine ușor spre mediu printr-o mică pădurice, ca apoi să ieșiți la baza peretelui de stâncă (Bătrâna). Până aici am făcut încă o oră de la acea „cabană Bângăleasa”.

Din acest moment veți respecta cu strictețe marcajul și sînteți conduși în arc de cerc spre stânga, urcând mediu spre creastă.

După alte 40’ am ajuns la refugiul din șaua Bătrâna (la 2171 m), pentru ca la nici 2’ să fim chiar pe vârful Bătrâna (2.181 m), care este o mică ridicătură în spatele refugiului Salvamont.

Deci 2h 45’ de la bariera din Moeciu de Jos până pe vf. Bătrâna (în 2018) și 2h 53(în 2019). NU mi s-a părut că aș fi împins vagoane, deși diferența de nivel a fost mărișoară.

MULTE păcate are Salvamontul, dar la ce BINE a construit acest refugiu mărișor, unde sînteți 100% feriți de vânt + protejați de ploaie + unde puteți chiar dormi BINE (fireste intr-un sac de dormit personal), îi iert MULTE dintre aceste păcate !

De la refugiul din șaua Bătrâna (după ce am lăsat refugiul în spate), mergând pe bandă roșie de data asta (deci marcajul se schimbă) și puțin la dreapta în arc de cerc (mergând la stânga în arc de cerc e marcajul triunghi roșu spre coborâre de pe versant și de întoarcere acasă !), o luați puțin în jos și spre dreapta, treceți de vreo 500 m de jnepeniș, apoi scăpați de jnepeniș și urmează o urcare ușoară pe un platou, având panouri de marcaj (care în condiții de ceață sau nori la joasă altitudine vă sînt salutare !) cu bandă roșie. La 30’ de la refugiul Bătrâna ați ajuns pe vf. Guțanu (2.246 m), dar veți știi că sînteți pe acest vârf doar după localizarea GPS de pe aplicația „munții noștri”, căci vf. Guțanu nu este marcat în nici un fel.

Urcarea continuă să fie ușoară și după ce ați mai parcurs drum serios (ca distanță și nu ca unghi al pantei), după alte 50’ de mers ajungeți pe vf. Doamnele (2.402 m). Acest vf. este puțin (20 m) în stânga traseului turistic.

Drumul continuă apoi, tot pe bandă roșie, iar după alte 35’ sînteți pe vf. Găvanele (2.472 m). Deja aveți 1h 55’ de pe vf. Bătrâna. Dacă vreți să vă urcați chiar pe vf. Găvanele, treceți pe lângă grupul mare de stânci din stânga traseului dvs. și abia după ce le-ați depășit complet (când deja aveți în față vf. Bucura Dumbravă), abia atunci vă întoarceți puțin din drum și urcați lejer acest vârf !

După încă 6-7 minute ajungeți pe vf. Bucura Dumbravă (2.503 m) și după alte 8-10 minute sînteți deja la Cabana și vf. Omu (2.507 m).

Drum total de la bariera din Moeciu de Sus, din fața Hotelului Mistral Resort și până pe vf. Omu : 5h 5’.

La întoarcere (tras tare în coborâre, că venea noaptea), am făcut 1h 20’ până la refugiul din șeaua Bătrâna, iar de aici și până la bariera de unde începe șoseaua din Moeciu de Jos : fix 2 ore.

Traseul este foarte frumos, destul de lejer și nici pe departe “dificil” așa cum scrie cam în toate comentariile persoanelor NE-antrenate de pe net care au făcut aceste vârfuri.

Peisaje de.... leșinați și în dreapta și în stânga traseului, MAI ALES după ce ați trecut de vf. Bătrâna, iar după ce ați trecut de vf. Guțanu, Munții Bucegi vi se dezvăluie în toată splendoarea lor !!!

ORICÂND CU DRAG aș mai face acest traseu !

Chiar lângă vf. Omu mai exista încă un vf. (deci al III-lea de peste 2.500 m pe acelasi platou) de 2.501 m numit ”Capul Morarului”. L-am facut si pe acesta !

12. Vf. Bucșoiu (2.492 m)

Ajungeti cu masina la Busteni, venind dinspre Brasov. Cautati magazinul LIDL din Busteni care e pe partea dreapta la mica distanta dupa ce ati intrat in Busteni.

Inainte de magazinul LIDL este o strada la dreapta, in unghi drept (fata de directia de mers spre Sinaia), strada care se numeste Valea Cerbului, strada asfaltata, cu sens unic (cam 1 km) pe care intrati si mergeti pe ea cu masina pina se termina, adica cca. 4 km, pina ati ajuns in parcarea de la Complexul Turistic “Gura Diham”. Aici lasati masina.

Se pleaca pe traseul spre vf. Bucsoiu prin dreapta complexului “Gura Diham”, urmind traseul “banda rosie” si urcati o panta de inclinatie medie de cca. 15’. Apoi cararea LATA capata o inclinatie usoara, dar continua in urcare si continua tot asa (chiar cu multe zone perfect plate “ca pe bulevard”), cca. 1h pina la Cabana “Poiana Izvoarele”. Timp de la start pina aici : 1h 15’ tras tare.

Cararea e lata prin padure, insa va trebui sa “sariti” / treceti nenumarate piraie si nu se poate sa nu va noroiti pe incaltaminte.

Dupa Cabana Poiana Izvoarele mai mergeti cca. 20’ in urcare usoara, de-asemenea cu numeroase zone “ca pe bulevard”, iar dupa un luminis cu table indicatoare veti continua pe acelasi marcaj (“banda rosie”), iar din acest moment incep si niste urcusuri medii, relativ scurte ca lungime, alternind cu urcari usoare prin padure.

Continuati sa mergeti prin padure, ocolind mai mult in spirala de urcare pina se face o bifurcatie cu drumul care duce spre Cabana Malaesti (drum care duce INAINTE), insa dvs. NU o veti lua pe ACEST drum, ci pe cararea paralela cu acesta si de sus.

De-acum cararea se ingusteaza mult de o persoana, urcarea devine medie continua si la scurt timp ajungeti la mai multe zone cu lanturi, dintre care 2 (mai) dificile (dar NU de netrecut) si se iese in sfirsit din padure in traseul de creasta. Pina in creasta, la iesirea definitiva din padure am facut 4h tras tare.

La 3h 15’ inca eram in padure si am mincat 100 gr. curmale, am baut apa, am facut o pauza de 10’ si ne-am revenit miraculos in putere. Curmalele sint DE VIS dupa cca. 3h de mers cu pauze mici de sub 1’.

Ajunsi in pasunea alpina AICI exista niste platouri unde se pot admira niste peisaje DE VIS, cu o alta fata a muntilor Bucegi, complet noua.

Cum ati iesit din padure in pasunea alpina, o luati la stinga, urcarea este usoara spre medie, pina in virful celei mai inalte coame de munte pe care o vedeti in fata dvs.. Urmeaza o scurta curba de nivel (30 m), aici aveti grija sa nu pierdeti marcajul si s-o luati INAINTE pe curba de nivel !!! Trebuie sa o luati IN SUS ! Iar urmeaza o urcare medie prelungita pe un nou versant si abia ACUM il veti vedea pe vf. Bucsoiu PE UN NOU VERSANT in stinga dvs.

“Rasplata” (peisajul admirat) este MAJORA din momentul in care ati ajuns in pasunea alpina si ati terminat cu urcarea prin padure, insa efortul depus a fost CRINCEN + noroiul de pe traseul initial din padure este semnificativ + NU va recomand sa va intoarceti pe acelasi traseu, caci riscati MULT la coborire in zonele cu lanturi + NU CUMVA sa va prinda intunericul la coborire pe acelasi traseu la intoarcere !!!

Va indic sa mergeti de la Bucsoiu la Cabana Omu si sa coboriti de-acolo pe traseul “banda galbena” pina in vale chiar daca ati lasat masina la Gura Diham si ati mai avea de mers cam 1,5 km pe sosea.

Am dorit sa “scot” sub 5h pina la vf. Bucsoiu, ceea ce am si reusit “la mustata”, dar tragind tare : 4h 58’.

Am stat 1h 15’ pe vf. Bucsoiu si am admirat panorama a jumatate din crestele Muntilor Bucegi care se pot vedea de pe acest virf. A admirabil si fara cuvinte de descries !!! …dar si efortul a fost MAJOR !

Am plecat de la vf. Bucsoiu, si am facut 42’ pina la Cabana Omu, din nou tras tare. De pe vf. Bucsoiu urmeaza o coborire semnificativa in saua Bucsoiului, apoi o urcare medie nu prea lunga, un platou de vreo 300 m, apoi iar o urcare medie, iar platou, iar o data ajunsi pe acest platou, la stinga, la 150 m si la ora 10 e Cabana Omu.

De aici am facut 3h 18’ in coborire continua tras tare pe traseul “banda galbena” si pina la sosea.

Prima parte de coborire pe “banda galbena” este serpuitoare, iar aici, ca sa cistigam timp am mai “scurtat” de multe ori serpentinele. Se ajunge la finalul serpentinelor intr-o MARE caldare glaciara FOARTE frumoasa. Aici, in caldare fiind, o luati la stinga, in ac de par, mergeti initial pe versantul drept al vaii, apoi se trece (grija MARE ACUM sa nu pierdeti marcajul si sa continuati sa mergeti pe partea stinga, cind de fapt ar trebui sa coboriti si sa o luati la stinga !!!) pe partea stinga printr-o vale, se intra in padure, se iese intr-o MARE poiana, unde vedeti un peisaj mirific cu pereti de stinca, o luati apoi la stinga, spre o curba de nivel prin padure (si din pacate intr-o urcare usoara de vreo 500 m), dupa care urmeaza numai coborire usoara spre medie prin padure, care pare sa nu se mai termnine !!!

Date generale acest despre traseu :

- start (Complexul Turistic Gura Diham) – vf. Bucsoiu 4h 58’ (facut pe 28.06.2020) ;

- intoarcere vf. Bucsoiu – Cabana Omu : 42’.

- Cabana Omu – sosea (str. Valea Cerbului) : 3h 18’

...in toate situatiile : tras tare !

Inca ceva....

- Traseu mediu cu portiuni dificile de lanturi +

- extrem de lung si solicitant

- desi rasplata este MAJORA ajunsi sus, nu cred ca-l voi mai face vreodata, caci ne-a stors tare de puteri

- acest traseu NU este pentru oricine, ci doar pentru persoane cu o conditie fizica de la foarte buna IN SUS, iar timpii scosi sint de tras in forta si NU.... „o plimbare usoara”

- ca sa ajungi pe vf. Buscoiu, apoi sa ajungi pe vf. Omu, sa mai urci si pe Bucura Dumbrava, sa revii la Omu si sa ajungi in sosea pe lumina, trebuie sa fii TARE DE TOT !

- DACA va simtiti / sinteti in stare sa-l faceti, faceti-l, dar faceti-l DOAR in luna iunie-iulie cind ziua este foarte lunga + se intuneca in jurul orei 21 ! Noi l-am facut pe 28.06.2020.

Diferenta de nivel : 1.502 m.

Cum a fost posibil fizic sa-l facem ?

- sculat la ora 5 acasa la Piatra Neamt

- plecat de-acasa la 6:05

- ajuns la 10:30 la Gura Diham (dupa ce pe traseu am fost oprit de Politie pentru 78 km/h prin localitate + stat 15’la un semafor la podul de la Onesti)

- plecat in forta pe traseu la 10:45

- ajunsi la 15:43 pe vf. Bucsoiu

- stat si mincat acolo pina la ora 17

- plecat spre Cabana Omu si ajunsi acolo la 17:42

- facut si vf. Bucura-Dumbrava, cu revenire la Cabana Omu la 18:05

- ajunsi la sosea la ora 21:23 inca pe lumina

- mers 1,5 km pe jos pe sosea ca sa ne recuperam masina de la Gura Diham

- ajuns acasa la ora 2:20 (dupa ce am mai fost oprit de 2 ori de Politie pentru „controale de rutina” in acea noapte memorabila)

13. Vf. Hornurile Țigănești (2.413 m)

14. Vf. Scara (2.422 m)

Ajungeți cu mașina în Bran. Înainte de Castel, o luați la stânga în unghi drept (tot cu mașina) pe drumul care duce spre localitatea Poarta și mai mergeți tot înainte cam 3,6 km (pe kilometrajul de la mașina dvs.), până se termină asfaltul. Aici lăsați mașina, căci este o MARE parcare pe un drum ne-asfaltat înainte de o barieră de drum forestier.

NU CUMVA să mergeți înainte DUPĂ această barieră pe traseul ”triunghi galben”, că o să regretați și ziua în care v-ați născut !!! (...eventual coborâți de pe vf. Scara pe acest traseu, dar și așa e cumplit !!!).

Acest traseu este extrem de greu (începe cu o porțiune UȘOARĂ de drum forestier de vreo 2 km, apoi se trece de un refugiu Salvamont, pentru ca apoi să urmeze numeroase urcări medii și prelungite prin pădure, iar după ce ați terminat pădurea și sînteți și dvs. GATA, ieșind în golul alpin, mai aveți încă 3 urcări pe stânci, lungi și destul de dificile !

Repet : NU mergeți pe acest traseu, că o să regretați + o să vă stoarcă de puteri de nu-i adevărat !!! Și pe acest traseu se poate ajunge pe vf. Scara. Noi l-am făcut la coborâre, dar e puțin probabil să-l mai facem vreodată !).

Traseul ”triunghi galben” este ESTIMAT mult în minus, până la Cabana Omu și NU e real ! Îl descriu prin 2 cuvinte : ”stoarcere” și ”rupere”. Să-l văd eu pe ăla de la Salvamont care face 7 ore numai de la parcarea unde se termină drumul asfaltat și până pe vf. Omu !!! Ăla e (dacă pot spune așa) ”Platinum Men” și nu doar ”Iron Men”.

După ce ați terminat șoseaua venind din localitatea Poarta, urmați traseul ”bandă roșie”, care pleacă imediat după ce se termină șoseaua, mergând spre stânga, în unghi de 1350, urmează o mică urcare in formă de ”S”, apoi o luați la dreapta pe drumul acesta forestier, treceți de niște gherete de închiriat accesorii de schi, apoi intrați într-o MARE poiana (firește că AICI e o.... stână !!!) și mergeți tot înainte.

Urcarea este ușoară și în scurt timp intrați în pădure.

Prin pădure veți merge continuu 3 ore, cu o mică ieșire din pădure după 2 ore, pentru ca apoi să re-intrați și să mai mergeți încă una. Traseul este FOARTE BINE marcat !

Sînt câteva zone de urcare medie în această pădure, dar sînt scurte.

Ați ieșit din pădure într-o MARE poiană (Poiana Clincea se numește), treceți de niște grupuri de stânci, mergeți apoi spre un versant muntos, o luați apoi în curbă de nivel și urcare ușoară, până ieșiți pe o coamă. Aici este refugiul Țigănești, din Șaua Țigănești (sînteți deja la 2.195 m). Până aici am făcut 3h 55de la start.

De la acest refugiu se poate vedea pe celălalt versant muntos, de la stânga la dreapta : vf. Bucșoiu, vf. Omu, vf. Bucura Dumbravă și vf. Scara. În vale vedeți Lacurile Țigănești.

E o priveliște deosebită care face tot farmecul acestui traseu excepțional !

Dacă doriți – dar nu merită să vă mai consumați energia aiurea – puteți să vă întoarceți puțin pe creastă și să faceți și vf. Țigănești de lângă (nemarcat, dar care se poate face FĂRĂ vreun risc !). Vf. Țigănești are 2.214 m.

Cum ați ajuns în Șaua Țigănești o luați la dreapta și există 2 drumuri / trasee turistice de aici : unul mai sus (pe badă roșie) și unul mai jos (pe bandă galbenă). O luați pe drumul de mai sus, ocoliți în curbă de nivel prin stânga un vf. nenumit de 2.259 m, iar apoi traseul se îngustează (mă refer la cărare) și merge pe lângă stânci în urcare ușoară.

Veți trece o fereastră stâncoasă, urmează o mică coborâre, un ocol al unor alte stânci, pentru ca apoi să se urce mediu printr-o zonă de lanțuri, zonă NE-periculoasă dacă sînteți atenți și nu vă grăbiți. Urcarea aceasta medie NU este lungă (10’), ajungeți sus pe platou.

Zona de stânci de până acum, extrem de frumoasă se numește hornnurile Țigănești !

După ce ați ajuns pe platou, puțin în față și în stânga (trebuie să apelați la localizarea GPS de pe aplicația ”Munții noștri”) față de traseul turistic este vf. Hornurile Țigănești (2.413 m) și încă vreo 50 m mai sus, tot cu localizare GPS sînteți pe vf. Scara (2.422 m).

Până pe vf. Scara am făcut 5h 10’ de la start.

De pe vf. Scara se coboară puțin în șaua hornurilor la 2.311 m, iar aici puteți admira Hornurile Mălăiești (niște formațiuni stâncoase foarte frumoase), pentru ca apoi să se meargă în urcare ușoară și-n curbă de nivel în arc de cerc spre dreapta pentru a ajunge la Cabana și vf. Omu. De pe vf. Scara până pe vf. Omu am făcut 45’ tras tare, iar apoi într-o ultimă răbufnire l-am făcut și pe vf. Bucura Dumbravă de lângă vf. Omu.

Puțină lume știe că lângă vf. Omu mai există încă un vf. de : 2.500 m (vf. Bucura Dumbravă SAU vf. Ocolit). Majoritatea ajung la Omu și.... gata ! (după hărți mai noi, chiar lângă vf. Omu, mai există un al III-lea vf. chiar lângă Cabana Omu, numit ”vf. Capul Morarului” de 2.501 m).

Pe vf. Bucura-Dumbravă am spus stop traseului de fix 6 ore, CEL MAI lung traseu montan făcut de noi vreodată.

De pe vf. Bucura Dumbravă se vede toată creasta Pietrei Craiului, șaua Gaura, vf. Scara, urcarea pe vfv. Omu dinspre ”valea cerbilor”, vf. Coștila, vf. Caraiman, vf. Colții Obârșiei și vf. Obârșia (ultimele 2 vf. de peste 2.400 m), Cabana Babele, iar în spate de tot vf. Furnica (2.103 m).

În funcție de cum stați cu timpul (+/- risc de întunecare rapidă +/- risc de a vă prinde noaptea pe munte), la întoarcere, după ce ați revenit pe vf. Scara, puteți coborî pe ”triunghi galben” (traseu mai scurt, dar are NUMEROASE porțiuni de ”coborât în cap”) și faceți până în parcarea unde ați lăsat mașina 4h 15min tras tare.

...sau și mai bine (eu ASTA va recomand !!!) să reveniți tot pe ”bandă roșie”, traseu mai lung, dar MULT mai ușor, pe care deja îl știți + NE-obositor (comparativ cu traseul de coborâre pe ”bandă galbenă”).

E) Munții Ciucaș

1. Virful Ciucaș (1.954 m)

Trebuie ajuns in pasul Bratocea cu masina, pentru a beneficia...

- de cel mai scurt timp de facut acest virf +

- de cel mai usor traseu +

- pentru a avea TIMP „la greu” de admirat tot ce poate sa ofere acest munte SUPERB / MINUNAT (atentie MARE ca NU folosesc deloc cuvinte mari inutil, ci stiu ce vorbesc !)

Pentru cine vine din Nordul tarii (ca mine) se ajunge din Tg. Secuiesc => Prejmer => Sacele => (stinga) Pasul Bratocea !

DACA ati venit dinspre Brasov (Sacele), opriti in pasul Bratocea (e loc de parcat „la greu” si gratuit !) si o luati la stinga (in unghi de 900), pe drumul forestier care se desprinde din sosea, la al carui start, pe dreapta, sint 2 table de informare cu rezervatia Ciucas. Marcaj „banda rosie” !

(NU CUMVA sa o luati pe drumul – tot forestier – care se desprinde din sosea si care o din dreapta soselei, prin padure, ca va duceti in alta parte !!!)

Ati plecat deci pe drumul cel bun, ati trecut de cele 2 table si o tineti pe drumul forestier mentionat mai sus, intr-o urcare exterm de usoara, printr-o mica padurice, FARA a va abate de la drum (care e cam prost marcat in prima parte a sa). Dupa nici 10 minute iesiti din aceasta padurice si practic iesiti intr-o MARE poiana, dvs. continuindu-va drumul pe acel drum forestier. Treceti pe linga o stina (NU se poate ca in Romania sa doresti sa faci un traseu turistic si sa nu fie o stina FIX pe traseul turistic, cu ciini variabili ca numar si dimensiuni !?!), motiv pentru care va recomand sa aveti inca de la masina o bita sanatoasa + un aparat cu ultra-sunete „dog chasser”.

Treceti de stina si urmat strict drumul forestier, care va serpui usor si o sa va duca PINA la Releul de telefonie mobila, pe care-l vedeti in fata dvs., imediat dupa ce ati iesit din padurice, releu situat sus pe deal.

Deci ati mers pe drumul forestier pina pe deal, la releu, apoi, la 20 m de gardul care imprejmuieste releul, o luati pe o carare binisor marcata, la dreapta in unghi drept si IN SUS pe marcaj „banda rosie”, prin padure.

Urcarea devina usoara spre medie, dar in cel mult 20 de minute ajungeti la niste obiective mentionate pe aplicatia „Muntii nostri” si numite consecutiv „Sfinxul Bratocei” (chiar arata a sfinx !), „coltii bratocei”, gasiti apoi pe dreapta linga o prapastie (pe linga care va duce cararea) gasiti niste stinci numite „Porumbelul”, iar apoi o stinca in dreapta, una in stinga si un prag de stinca, numit „portile Bratocei”.

PINA aici am facut fix o ora din pasul Bratocea, mers bine (anul 2017), iar un an mai tirziu am „scos” 46’.

Cararea o ia spre stinga in sus, urcare medie, de cel mult 300 m, pina la o coama de deal.

Ajungeti in aceasta coama, DIRECT din carare IN SUS, fara a mai ocoli si serpui, pe unde duce o a II-a carare care o ia mult stinga.

Din momentul in care ati ajuns la coama de deal, incepe un drum gen bulevard, FARA urcare, in curba de nivel, pe care veti merge cam o ora (tras tare), depasind citiva versanti si tinind-o numai pe aceasta carare pe care puteti merge TARE fara a obosi si pentru a cistiga timp. Pina sus pe coama de deal am „scos” 54’.

Cind se termina acest „bulevard” (deci cam dupa o ora) sinteti in fata si putin in dreapta splendoarea numita „culmea Tigaile Mari”. La finele „bulevardului” sinteti in „saua Tigailor” la 1.745 m altitudine. Aveam 1h 47’ de la plecare din Pasul Bratocea.

De aici NU o luati la dreapta si IN JOS pe linga „culmea Tigailor Mari”, ci o luati putin stinga si IN SUS, pe o urcare medie, de cel mult 30 min. la finele careia veti fi exact pe vf. Ciucas.

Din pasul Bratocea am facut 2h 31min. pina pe vf. Ciucas (2017), 2h 15’ (2018) si 2h 13’ (2019), 2 h 13’ (2020).

De pe vf. Ciucas NU coboriti pe drumul pe care ati venit, ci coboriti pe drumul care duce spre Cabana Ciucas (insa NU are rost sa mergeti pina la ea !) ca sa va bucurati de splendoarea numita „Tigaile Mari”, cu diverse forme de stinci, o veritabila „Meteora” de Romania, care pare si mai frumoasa decit „Meteora” veritabila a Greciei ! Ajungeti astfel, mergind pe drumul in coborire spre Cabana Ciucas la „Babele la sfat” (un grup de stinci care parca se saruta), va puteti chiar abate 50 m din carare pentru a le inconjura (noi am pozat aici si niste flori de colt si niste garofite (cred) asemanatoare cu cele din Piatra Craiului, reveniti apoi in carare, continuati coborirea, treceti pe linga vf. Tigaile Mari (1.844 m), iar apoi cind ati terminat „culmea tigailor mari” si sinteti deja la 1.697 m + (daca ati lua-o tot inainte ati mai avea 10 min. pina la Cabana Ciucas) o cotiti la dreapta in unghi de 1350 si parcurgeti cararea pe partea cealalta a „culmii Tigailor Mari” (de data asta o scurta perioada pe marcaj „cruce rosie”), pentru a va bucura ca ati vazut Tigaile si pe-o parte si pe cealalta. Drumul o sa coboare putin, pentru a urca apoi, dar e o urcare / coborire usoara, pina se uneste in „saua Tigailor” fix cu drumul pe care ati venit spre virf, dupa ce a dat un ocolis complet „culmii Tigailor Mari”. ‚

Coborire de pe vf. Ciucas si ocolit Tigaile pina la drumul in curba de nivel din saua Tigailor : 1h 20’ mers lejer si facut si poze. De aici si pina in Pasul Bratocea : 1h 30’ tras tare.

Ajunsi in „saua Tigailor”, o veti lua la stinga in unghi drept, pe vechiul marcaj („banda rosie”), mergind o ora din nou ca pe bulevard si TARE, pentru ca apoi sa coboriti etc. pina ati trecut iar de stina, mica padurice si apoi pasul Bratocea, unde ati lasat masina.

ACEST traseu mi se pare ca in topul preferintelor (si raport efortul depus MIC / rasplata primita ENORMA) trece pe primul loc al virfurilor Romaniei facute pina acum de mine !

F) Munții Piatra Craiului

1. Virful LA OM sau virful Baciului (2.238 m) din Muntii Piatra Craiului = „șeful”

2. Virful Căldării Ocolite (2.202 m)

Se ajunge cu masina pina in localitatea Moeciu de Jos (jud. Brasov) si apoi se urmareste indicatorul spre localitatea Pestera (8,35 km), pe un drum, insa destul de ingust (1,5 benzi, in loc de 2), dar BUN calitativ, asfaltat, insa intr-o urcare serioasa cu serpentine MARI, dupa primii 2 km de mers pe el, multe serpentine fiind „in ac de par”.

Mergeti cu masina PINA terminati de urcat si pina terminati drumul asfaltat, ajungind linga Pensiunea NOBILIS CARPATHIAN RESIDENCE (4****), care va fi in stinga dvs.

Cind s-a terminat soseaua asfaltata, va cautati un mic loc de parcare pe o raza de 50 m si o luati pe drumul spre pensiunea Nobilis... mentionata anterior, urmeaza o curba in sus si la stinga pe un drum NE-asfaltat, iar apoi o coborire serioasa pe acelasi drum spre o alta Pensiune (Casa Folea). Dupa ce ati trecut de Casa Folea, va continuati drumul pina la o cotitura de drum unde sint niste stinci (200 m de la Casa Folea) si putin in urcare, iar ACOLO sint niste sageti indicatoare. AICI este abia startul traseului dvs. (cam la 15 minute de unde ati lasat masina).

O luati la stinga in unghi drept pe un drum forestier si urmati marcajul „cruce rosie” PINA la reperul numit „LA TABLE”. Drumul este intr-o urcare USOARA, cu citeva portiuni MEDII, dar am facut 55 minute pina LA TABLE (in 2017 si 57’ in 2019), desi Salvamontul zice 90-120 min. Intrati de vreo citeva ori prin padure, dar iesiti si in citeva poenite cu vedere la creasta Pietrei Craiului si care este deosebita ca peisaj. Traseul e BINE marcat !

Ajunsi LA TABLE, schimbati marcajul si o luati la stinga in unghi drept, de data pe un marcaj „banda rosie”, de care tineti pina pe „seful” (vf. Baciului). Din pacate LA TABLE (este vorba de niste table indicatoare), taman orientarea spre „Refugiul Grind” NU v-o spune nimeni si nici CUM sa ajungeti pe vf. Baciului (!?!), dar urmati marcajul „banda rosie” spre stinga si ajungeti acolo cu siguranta !

Noi am facut 35 min de LA TABLE pina la refugiul Grind (in 2017 si 34’ in 2019), pe o urcare usoara spre medie la inceput si MEDIE de la mijlocul acestei bucati de traseu si pina la refugiul Grind, insa am „tras tare”.

Aici ar fi bine sa luati MINIM 100 gr. de curmale + 2 grame de Spirulina + sa faceti o pauza de 10 minute (pina mincati curmalele), caci de-acum incepe.... greul pina sus pe virf, care se vede stind dvs. cu fata la refugiul Grind.

(refugiul Grind e la 1.620 m altitudine, iar vf. Baciului e la 2.238 m => 618 m diferenta de nivel !!! Oau ! => de la refugiul Grind chiar aveti BINE de urcat, urcare medie spre severa, cu citeva rare exceptii).

Incepeti urcarea spre vf. Baciului prin partea dreapta a refugiului Grind, urmind tot traseul „banda rosie” ; urcarea devine MEDIE, iar dupa ce ajungeti la stincile de la mijlocul traseului intrati pe o zona cu grohotis (pe care ar fi bine sa o feriti cit puteti, cautind sa mergeti pe iarba din stinga si nu pe linga blocurile de stinca din stinga), caci astfel o sa va economisiti MULT din energie si n-o sa alunecati.

Dupa ce ati trecut putin de stinci, urcarea devine medie, sa aveti MARE grija la picioare PE UNDE calcati pe eventuale pietre instabile, ca sa nu va faceti vreo entorsa. Urcati doar IN SUS pe cararea BINE marcata spre „sefu’” ! Noi am ajuns pe virf in 92 de minute (in 2017 si 90’ in 2019) de la plecarea de la Refugiul Grind (2 – 2,5 ore zice Salvamontul), fireste, tragind TARE.

Cel mai bun timp l-am scos mergind „la rupere” in 2021, facind de la Refugiul Grind si pina pe vf. Baciului 74’, ceea ce inseamna 502 m diferenta de nivel urcati pe ora !!! De pe vf. si pina la Refugiul Grind 70’.

In 2021 (pe 19.09.) am scos un timp DE VIS in urcare 3h 13’ plecind de la masina si ajungind pe vf. !

Aici peisaj in TOATE directiile :

- in spate aveti creasta Bucegiului cu vf. Omu

- in stinga Bucegiului se vede in spate Masivul Ciucas, iar si mai in stinga Masivul Piatra Mare si cel mai din stinga Masivul Postavarul

- in fata aveti creasta Iezer-Papusa si se vad FOARTE BINE virfurile Iezerul Mic, Iezerul Mare, vf. Rosu si in plan apropiat vf. Papusa

- In dreapta masivului Iezer-Papusa se vede BINE prima parte a crestei Fagarasului si chiar linga vf. Papusa se vede vf. Berevoescu (2.300 m)

- in stinga-dreapta e creasta Pietrei Craiului

- in dreapta sint O MULTIME de virfuri de > 2.200 m si nu la mare distanta (500 m) pe care DACA aveti timp, puteti sa le faceti si pe acelea.

PE ACEST traseu parcurs deja de noi NU sint lanturi => periculozitate MICA !!! IN ALTE zone din Piatra Craiului sint lanturi, dar aici NU !

Ajunsi pe vf. Baciului, stind cu fata la piatra de hotar de pe vf., daca o luati la dreapta in unghi drept, pe creasta NORDICA, ajungeti in cca. 20’ pe un vf. de linga numit „virful Caldarii Ocolite” (de 2.202 m), insa sa aveti MARE grija la carare, caci este ingusta + trece pe creasta in „tăiș de topor”. MARE atentie unde puneti piciorul ca sa nu va dezechilbrati + SA NU CUMVA sa va prinda noaptea sau vvreun nor pe-acolo !!!

Timpi de coborire de pe vf. Baciului :

- pina la refugiul Grind : 55 minute (in 2017 si 63’ in 2019)

- pina la start – vezi mai sus – 2h 20 min. (in 2017 si 2h 21’ in 2019)

(coborire fara pauza, continua)

- timp de urcare de la masina si pina pe vf. Baciului : 3h 25’

- timp de coborire de pe vf. pina la masina : 2h 36’

Traseu frumos, NU e greu, MERITA facut, insa muntii Rodnei sint semnificativ mai frumosi !

NU tentati sa ajungeti in localitatea Pestera din Zarnesti, ca va trimite Google pe un drum NE-asfaltat de 11 km si VA RUPETI masina + va apuca blestematul la adresa Consiliului Judetean care NU a fost in stare sa-l asfalteze, dar si a Google ca v-a bagat pe-acolo ca un timpit !!! SA NU uitati asta !!!

G) Munții Bistriței

1. Virful Grințieș (1.754 m) (munții Bistritei din Carpatii Orientali)

Se ajunge cu masina in comuna Broșteni (jud. Suceava) si mai exact, in localitatea Holdita. Aici cautati un pod de ciment (UNICUL !). Trecind podul acesta si privind fix inainte si in sus vedeti de la baza podului vf. Grinties pe care trebuie sa ajungeti !

Continuati sa mergeti tot inainte pe un drum forestier cam 75-80 min., drumul facind mici curbe, la dreapta / stinga, insa sa aveti permanent in stinga drumului pe care-l veti urma un piriu. Deci NU deviati nici la dreapta si nici la stinga de acest drum forestier, caci din el, din cind in cind se mai desprind anumite drumuri.

Dupa 75-80 min. lateste brusc pentru circa 50 m, iar dvs. continuati tot inainte si putin dreapta firul drumului, acesta fiind strabatut de mici piriiase. Dupa cca. 300 m de mers intrati chiar in albia unui piriu si va trebui cale de vreo 200 m sa cam sariti niste pietre (dar nu e greu deloc !) si va continuati drumul pina iesiti din aceste mici „chei” ale piriului care v-a insotit pe partea stinga in primele 75 min. de traseu.

La finele „cheilor” piriul o ia spre dreapta dvs. si va ramine asa, dvs. mergind prin stinga piriului si incepe o urcare medie. Drumul forestier continua cu niste mici serpentine, iar dvs. il urmati fara a o lua la stinga sau la dreapta, avind piriul in dreapta dvs. permanent.

La un moment dat, cam dupa 45 min. de urcare continua, se face o curba in unghi drept spre stinga (piriul de pe dreapta este parasit definitiv !) si apoi, dupa 30 m o alta, tot in unghi drept spre dreapta (adica un soi de „S”), iar drumul forestier continua in urcare pina ajungeti la o pasune alpina unde dati de o... stina ! E bine sa aveti la dvs. bete de minim 1 m lungime anti-ciini.

Inainte de a o coti a II-a oara, spre dreapta, ca sa formati acel „S” despre care v-am scris mai sus, exista si o bifurcare a drumului spre inainte, dar dvs. NU o luati inainte, ci in unghi drept, spre dreapta !!!

Ajunsi in pasunea alpina, o luati dvs. la stinga, pe la marginea padurii, urcind de data usor. In partea stinga aveti un pisc de pietre, pe care-l lasati in pace, in fata dvs. aparind un lac glaciar mic si dragut. In stinga si in dreapta se deschide cite-un peisaj de poveste !

Va continuati drumul INAINTE, treceti intr-o urcare usoara pe linga o mica padurice de pe partea dreapta si va asteapta un versant / coama de urcat de nivel mediu, plina de arbusti de afine. Dupa ce ati urcat-o si pe aceasta ajungeti intr-o carare ingusta pe care o tineti tot inainte cam 150 m si ajungeti la o cruce de lemn de vreo 2,5 m de inalta si infipta intr-o movila din pietre = sinteti deja pe virful Grinties.

Cel mai bun timp „scos” de mine a fost de 2h 52m, de la baza podului de ciment din Hodita, la urcare, iar cel mai prost timp a fost de 3h 45m.

Intoarcerea in ritm rapid si fara pauza pina pe podul de ciment din Holdita va ia 2h +/- 15 min. E un peisaj de vis pe vf. Grințies, însă traseul spre acesta este ne-marcat !

2. Vârful Budacu (1.859 m)

Se ajunge cu masina in comuna Borca (jud. Neamt) si venind dinspre loc. Brosteni, cu 30 m inaintea podului peste riul Bistrita se face un drum asfaltat la dreapta, care se desprinde din soseaua pe care am venit.

O luam pe acest drum (cam de o masina si jumatate, caci este mai ingust) si mergem 700 m pina ajunem la un alt pod, apoi o luam la dreapta in unghi drept si mai mergem tot pe drum asfaltat inca 3,7 km, pina ajungem la o Pastravarie (pe dreapta), iar aici se termina drumul asfaltat.

(Va dau un indiciu inca din start, de care trebuie sa tineti cont, ca sa ajungeti in siguranta pe vf. Budacu fara a rata drumul forestier pe care aveti de mers 13,7 km : linga drumul forestier este un piriu, care trece ba pe stinga, ba pe dreapta, dar insoteste drumul forestier continuu pe toti cei 13,7 km !!! Tineti-va de acest reper caci drumul spre vf. Budacu e.... (din pacate) ne-marcat !)

Din acest moment incepe un drum forestier care merge in urcare foarte usoara, cu citeva mici portiuni, unde aceasta este usoara spre medie (iar ACUM piriul de care v-am scris mai sus e pe dreapta !), iar in acest loc de terminare a drumului asfaltat puteti lasa fara probleme masina, caci este un loc larg, in afara drumului forestier.

Plecam pe jos si dupa....

- 44’ ajungem la Cabana de Vânătoare Borcuț care este pe partea dreaptă a drumului forestier si mai avem 4,6 km pina la cascada. Pina aici am facut 4,65 km drum forestier si mai avem de mers 9,05 km din acest drum + 4,85 km pina pe virf

- 58’ajungem la o gospodarie pe partea stinga a drumului forestier, iar vis-a-vis este o cladire mare pe dreapta

- dupa niste chei in urcare, se trece de un pod, apare o casuta mica pe stinga, iar pina aici am facut 1h 50’

- 2h 02’ de mers trecem pe linga o cascada mica pe dreapta care se varsa intr-un mic laculet (balta) pe marginea drumului forestier. De aici mai avem 4,45 km de facut din acest drum forestier + 4,85 km pina pe virful Budacu !

- 3h 5’ trecem pe linga o casuta pe partea stinga. Aici mai avem inca 1,01 km de drum forestier de parcurs

- 3h 22’ ajungem la finalul drumului forestier (care are o lungime de 13,7 km si am urcat deja 739 m diferenta de nivel (de la 721 m pina la 1.460 m dupa GPS) pe care am mers pina cum noi (caci acesta mai continua putin in fata, dar aici este o mica dilatatie a sa), iar noi o luam ACUM la stinga, traversam piriul care ne-a insotit pina aici spre stinga, peste un tub gros din PVC acoperit cu pamint (caci nu este un pod in adevaratul sens al cuvintului), iar cind trecem acest „pod” se vede un raris de padure la cca. 200 m in fata. Din momentul trecerii tubului de PVC mai avem pina pe vf. Budacu 4,85 km

Acum urcarea devine usoara spre medie si se continua pe acest nou drum forestier, care dupa 200 m iese din padure. Dupa alti 300 m acesta se bifurca, iar noi o luam curba la dreapta in ac de par (caci la bifurcatie mai era un drum care o lua la stinga). De aici, de la curba „in ac de par” si pina pe vf. Budacu mai aveti 4 km fix (masurati cu GPS-ul)

- la 3h 45’ drumul se lateste, devine deja de 2 masini si trecem pe sub o stina

- drumul face apoi un mare arc de cerc la dreapta dupa o mica curba, urcarea este deja iar foarte usoara, iar la capatul primului arc de cerc avem deja 4h de la Pastravarie. ACUM se vede in departare printre niste dealuri vf. Toaca si vf. Ocolisul Mare din masivul Ceahlau

- urcarea devine din nou usoara spre medie, apare un nou arc de cerc la dreapta, apoi o curba la stinga si-n fine un nou arc de cerc MARE la dreapta

- ACUM vedem fix in fata o coama de munte, la mijloc inca o coama de munte, iar in dreapta inca o coama de munte ; coama de munte din fata o tintim, iesim de pe drumul forestier pe care sintem si cautam sa urcam PE ACEASTA coama de munte chiar din fata. Dupa ce am urcat-o, la nici 200 m in fata dvs. sintem deja pe vf. Budacu

- puteam sa raminem si pe drumul forestier pe care mai sus v-am spus ca l-am parasit si sa mergem doar pe el fara a ne abate, dar acesta, ocoleste putin, urca mai intii pe creasta, mai face niste curbe, trece pe linga o Cabana in constructie (anul 2020), pentru ca apoi sa ne conduca pe vf. Budacu. Daca o tinem doar pe drumul forestier NU ne pierdem, dar intirziem cam 10’ urcarea si ajunsul pe virf.

- de la Pastravarie si pina pe vf. Budacu am facut 4h 45’ tras tare pe data de 21.08.2020, cu o diferenta de nivel de 1.178 m

De sus de pe vf. Budacu (care are o placa de marcaj pe care scrie 1.859 m, desi masurarea prin GPS va arata 1.899 m) este un peisaj exceptional, cum nici nici pe vf. Ceahlau nu se vede !!! Se vad de pe vf. :

a) toate cele 5 virfuri de peste 2.000 m din masivul Calimani

b) vf. Giumalau, Vf. Grinties, Piatrele Doamnei si vf. Rarau

c) vf. Pietrosul Bistritei si Bogolinul

d) platoul Ceahlaului

d) putin din masivul Rodnei (probabil vf. Ineut

Ajunsi pe vf. Budacu, puteti face intreaga creasta, dar aveti de urcat / coborit / urcat / coborit mai multe virfuri nenumite, cam toate de > 1.800 m, cu mici diferente de nivel. Creasta de la un cap la altul am facut-o in 35’.

La coborire :

- dupa prima ora am ajuns la bifurcatia celui de-al II-lea drum forestier „in ac de par”

- la primul drum forestier, trecem tubul gros de PVC dupa 1h 11’ de la plecarea de pe vf.

- pina la ultima casuta sintem dupa alte 11’45” de la intrarea pe primul drum drum forestier (tubul PVC)

- dupa 55’ de mers PE ACEST drum forestier ajungem la acea mica cascada

- la Cabana Borcut sintem dupa 2h 50’ de coborire de pe vf.

- la pastravarie, deci la start am ajuns dupa 3h 40’ de coborire de pe vf.

H) Munții Hășmaș

1. Virful Hășmașu Mare (1792 m)

2. Virful Hășmașu Mic (1707 m)

Se ajunge cu masina in localitatea Bălan (cam la mijlocul distantei dintre Gheorghieni si Miercurea Ciuc). Ajunsi in aceasta localitate, mergeti bine prin ea si cautati BISERICA (virgula), care e pe partea dreapta. Mai mergeti de la Biserica inca 2,2 km !!!

O veti lua pe traseul (1) de mai jos !!!

La Biserica avem borna 18 (km) + 300 (m). Trecem de ultimele blocuri de locuinte de pe partea dreapta. La borna 18 + 800 trcem un pod la dreapta si in unghi drept peste riul Olt (care izvoraste din masivul Hasmasu Mare !). Pina aici am fost pe strada 1 Decembrie 1918.

Ne continuam drumul INAINTE dupa podul peste Olt, treceti de borna kilometrica 20, apare un MARE transformator pe STINGA si mai mergeti PUTIN INAINTE pina dati de borna hectometrica 5 (20 km + 500 m)

INAINTE DE borna 20 km + 500 m este un pod pe care-l trecem si o luam la dreapta un unghi drept. Mergem pe un drum forestier cca. 100 m, iar apoi acesta se bifurca, iar noi o luam pe cel din dreapta (marcaj „triunghi rosu”).

Depasim niste case pe dreapta, continuam cca. 20’ pe acest drum forestier, pentru ca apoi sa trebuiasca sa trecem piriul din stinga pe un mic pod. O luam deci stinga, trecem podul, iar apoi o luam arc de cerc la dreapta si iesim intr-o MARE poienita si continuam drumul pe un alt drum forestier, care e un pic in arc de cerc la dreapta si in sus, in urcare usoara.

Mergem pe acest drum forestier pina la intersectia cu un alt drum forestier care ne taie noua calea in cruce.

Din acest moment mergem tot INAINTE si IN SUS (deci NU o luam dreapta / stinga pe drumul forestier care-l intersecteaza pe al nostru de pe care am venit !), urcarea devine medie, dar tot pe un drum forestier lat si o tinem pe el.

Acest drum ne duce pina la Cabana „Piatra Singuratica” ! Ajunsi la Cabana „Piatra Singuratica” urmati indicatiile de DUPA traseul (2) descris mai jos !

PE ACEST traseu va recomand sa mergeti si NU pe cel de mai jos (2) !!!

Traseul de mai jos (2) deja a fost inchis din cauza unei furtuni din 2020, ce a determinat ca O MULTIME de arbori sa cada la pamint, inclusiv pe traseul de mai jos (2). NU va recomand ACEST traseu (2).

O luati in unghi drept si la dreapta pe linga Biserica pe linga piriul fierarilor (obiectiv cunoscut de toti localnicii), iar la vreo 300 m de Biserica puteti chiar si parca masina, chiar linga acest piriu, unde gasiti o portiune mai lata.

Urcati pe acest drum pe jos si IN SUS cam vreo 800 m, pina drumul forestier pe care sinteti deja se bifurca, iar dvs. o luati la dreapta, trecind un pod din ciment. La 20 m dupa ce-ati trecut podul este un stilp (primul stilp de pe partea dreapta), pe care veti vedea o sageata indicatoare cu traseul de banda albastra spre virful Hasmasu Mare (cica 2,5 ore).

[Timpul este ESTIMAT si NU e real. DACA „scoateti” 3 ore de mers tare pina pe virf sinteti.... cineva ! Eu am scos 3h 5m, dar tras tare !]. In 2021 am scos 2h 48’ sarind si toti copacii de pe traseu.

Sageata indicatoare va spune sa o luati la stinga prin padure in unghi drept, ceea ce o sa si faceti, trecind pe linga o masa cu niste bancute facute pe post de refugiu ! Repet : va tineti de marcajul banda albastra !

Primele 15-20 de minute sint de urcare medie spre crincena, drept pentru care NU disperati + NU trageti tare in aceasta perioada, caci ramineti fara.... vlaga ! Apoi traseul devine usor spre mediu, dar in urcare continua si sustinuta, prin padure.

Sint citeva serpentine la start, iar dvs. trebuie sa ajungeti la un drum forestier !!!

Urcati pe acest drum forestier si tineti de el cam 30’. Sa aveti grija ca acest drum forestier se tot bifurca / trifurca, iar noi o luam INTOTDEAUNA pe drumul care merge IN SUS pe versantul pe care deja sintem.

Dupa cca. 30’ de mers tare sa aveti grija ca va trebui sa o luati la dreapta „in Z” si prin padure, putin „paralel” fata de drumul forestier pe care deja l-am parasit.

Cam la vreo 40-45 de minute de la stilpul de jos se vede in partea dreapta a dvs. masivul Hasmasul Mic (1707 m) foarte frumos, iar in partea dreapta pe un alt versant o stina de oi, intr-o poienita, dar fara ciini agresivi, caci.... sint pe un alt versant, deci la BUNA distanta de traseul pe care sinteti dvs. acum !

Continuati urcarea IN SUS, traseul fiind FOARTE BINE marcat ! Cam dupa o ora de mers treceti un piriu si o luati la stinga in unghi drept, aveti marcajul pe o stinca MARE, care printr-o sageata spre stinga va arata incotro s-o luati (adica prin padure).

Dupa alte 15-20 de minute de mers prin padure (urcare usoara de data asta) se desprinde din traseu un drum care duce spre un loc de „belvedere”, drum nou marcat cu cruce albastra. NU intrati ACUM pe acest drum, caci se urca mediu spre crincen o buna bucata de drum, iar peisajul de la „belvedere” este cam de nota.... 6/7 ! Deci efortul.... nu prea merita rasplata primita ! DACA NU ma credeti, veti vedea !

Va continuati deci drumul tot pe dunga albastra si iesiti cam la 85-90 de minute de la stilpul de jos intr-o poienita de 80 / 400 m, iar dvs. o cotiti PUTIN in dreapta si urcati IN SUS.

Imediat cum ati iesit din padure si ati dat in aceasta poienita, in dreapta-sus (la ora 2) vedeti (daca va uitati cu atentie) un gard din lemn. ACOLO trebuie sa ajungeti, caci IMEDIAT dupa acest gard este Cabana Piatra Singuratica (avind acoperisul verde ca iarba dimprejur, riscati sa nu o vedeti de la distanta !), un loc BUN de poposire +/- de mincare +/- de cazare !

In dreapta Cabanei se ridica niste stinci IMENSE, asemanatoare si ca si forma si ca si dimensiuni cu „Pietrele Doamnei” (pentru cei care stiu cum arata astea, din masivul Rarau), extrem de frumoase.

IMEDIAT dupa ce ati trecut de gardul mentionat mai sus, printr-o mica poarta, la dreapta in unghi drept, se schimba marcajul si se face un traseu pe dunga rosie spre virful Hasmasu Mic.

De la „Piatra Singuratica”....

Insa eu imi doresc sa va duc pe „sefu”, adica pe Hasmasu Mare, caci ACESTA reprezinta adevarata frumusete (desi nici Hasmasu Mic nu-i deloc de lepadat !).

Privind Cabana la care tocmai ati ajuns, o ocoliti prin dreapta (caci in stinga e un ciine legat cu lant.... extrem de amator de... pantalonii dvs. !), iar fix din spatele ei, continua drumul, de data asta pe un alt marcaj (banda rosie) si putin la stinga si IN JOS, urmind o coborire MEDIE, cam de vreo suta de metri.

Ati ajuns intr-o poienita de 30 / 100 m. Mergeti INAINTE si NU pe drumul care se desprinde din drumul dvs. si care o ia iar IN JOS si la stinga !). La finele poienitei dati de o deschidere MARE in care vedeti marcajul (banda rosie) chiar pe o stinca de 10 / 10 / 5 m. Lasati aceasta stinca in dreapta, o ocoliti prin stinga si urcati o mica coama de deal, dind intr-alta poiana IMENSA.

Drumul nostru continua spre stinga, in arc de cerc, pe linga o padurice, iar pomisorii din stinga dvs. (dvs. mergind prin acea poiana) au marcaj pe ei din loc in loc. Se va urca USOR si cam la 600 m de facut acest arc de cerc (spre stinga), o veti lua pe un alt versant IN SUS, urcare medie, avind o alta mica padurice in stinga dvs. Dupa ce ati urcat acest versant si se termina poiana IMENSA de care am vorbit o veti lua la dreapta in unghi drept printr-o mica padurice, cam 300 m, intr-o urcare usoara, dupa care iesiti intr-o alta poiana. Urcati FIX in sus, depasiti din nou o coama de deal si iesiti intr-o alta poiana situata deja pe un platou IMENS.

Mergeti fix inainte pe linga prapastia din partea stinga (DACA ACUM vreti „belvedere”, priviti in prapastie + in spate, unde se vede foarte bine Hasmasul mic !), dar pe acel platou despadurit, iar dupa vreo 500 m, luind-o PUTIN la dreapta se face o carare prin padure.

ATENTIE MARE !!! NU mergeti mai mult de 300 m PE ACEASTA carare si aveti MARE grija sa vedeti o tabla indicatoare din lemn pe un pom din dreapta dvs. care va arata ca trebuie sa o luati LA STINGA (dupa cei 300 m) si IN SUS, pe UN NOU marcaj, de data asta : punct rosu !!!

NU CUMVA sa nu vedeti acea tabla indicatoare si sa continuati sa mergeti prin padure, caci tot inainte cararea merge inca.... 5 ore pe banda rosie pina in pasul Pingarati de linga.... cheile Bicazului !

Deci o luati de data asta IN SUS, urcare medie, pe punct rosu (a II-a schimbare de marcaj pentru acelasi traseu !), urcati cam 300 m si va indreptati dupa ce ati iesit iar din padure putin spre stinga pina la marginea prapastiei. Sa vedeti dvs. ACUM.... belvedere !!!

Uitindu-va cu fata la prapastie, in partea stinga a dvs. la ora 3 se vede o cruce mica la vreo 700 m. ACOLO trebuie sa ajungeti !!!

Ca sa NU va rataciti taman ACUM, caci taman ACUM e o problema cu marcajele, luati-o pe linga prapastie (pe care s-o aveti permanent in partea stinga) si continuati sa urcati usurel si continuu, pina ati ajuns la crucea aceea (care era mica de la distanta), care are vreo 4 m.

Stiti ce e interesant ?!? Pe cruce scrie in ungureste „virful Hasmasu Mare” 1792 m ; insa in dreapta sa, la 200 m si cu 6 m mai inalt este de fapt cea mai mare inaltime (vizibila de altfel !) si ACOLO sa ajungeti !!! Acolo scrie pe o mica tablita „virful Hasmasu Mare” de data asta in romaneste si arata tot 1792 m !?!

Ciudat : au si ungurii si romanii cite-un Hasmasu Mare PE ACELASI munte ? Bizar !?! DE AICI va rotiti privirea in toate directiile si rasplata e MULT mai mare fata de efortul depus !

Acest virf, de nici 1.800 m „bate” in frumusetea peisajului MAREA MAJORITATE (daca nu chiar pe toate) a traseelor montane pe care am fost vreodata, la MARE concurenta cu virful Ineu din Masivul Rodnei ! O fi Ineul cel mai frumos ? O fi Hasmasu Mare cel mai frumos ? Parca inclin 51% pentru Ineu !

Deci am facut pina la Cabana 95 min si pina sus pe Hasmasul MARE (unguresc) 3h 5m per global traseu. (la al II-lea drum am facut 2h 45min – pe 07.07.2019).

La intoarcere, DACA stati inca bine cu timpul + conditia fizica, dupa ce ati trecut de Cabana, ati iesit pe poarta, la 100 m de la gard, puteti devia din traseul dvs. de intoarcere si sa intrati pe traseul de cruce albastra spre locul de „belvedere” indicat de Salvamont. Am fost pina acolo, se tot urca si se tot coboara, iar la final e o urcare medie de 300 m. Rasplata efortului e sub asteptari : nota 6/7.

Puteti cobori apoi in traseul dvs. de dunga albastra de la postul de belvedere, mergind o bucata de vreo 25 minute pe cruce albastra !

Absolut minunat Hasmasul MARE !!! Oricind cu drag voi face iar acest traseu !!! NU e greu, insa „rasplata” intrece toate asteptarile !!! DACA aveti prieteni / cunostinte amatoare de ascensiuni montane, NEAPARAT spuneti-le de ACEST traseu, care.... face !!!

Traseul INCA (data de 29.05.2017) nu e trecut pe site-ul Salvamont !?! Probabil motivul este „DE CE romanii sa stie ce tara frumoasa au + SA NU beneficieze de asemenea frumusete ?”

Proverbul : „tara frumoasa, pacat ca-i locuita !”, prinde excelent aici !

I) Munții Rarău - Giumalău

1. Vârful Giumalău (1.858 m)

Se ajunge cu mașina în localitatea Pojorâta (prima localitate după Câmpulung Moldovenesc, mergând spre Vatra Dornei). Se merge 1,8 km de la tabla cu numele localității Pojorâta și înainte de un pod mare este un semn care arată că spre stânga este Rarăul (dacă veniți de la Vatra Dornei, de la tabla de la intrare, după ce treceți un pod la 3,6 km de la intrarea în localitate).

Aici o luăm la stânga pe o șosea asfaltată și mai facem 100 m până ajungem la o trecere de cale ferată multiplă.

După ce trecem calea ferată imediat ne apar în față 3 drumuri : o vom lua pe drumul DIN MIJLOC tot înainte, șoseaua devine de o bandă, trecem de 2 poduri, iar după ce am trecut de-al II-lea o luăm la dreapta în unghi drept, șoseaua trece pe 2 benzi și mergeți înainte 11,9 km (de la ieșirea din drumul Câmpulung Moldovenesc - Vatra Dornei).

După ce ați parcurs cei 11,9 km pe partea stângă vedeți o parcare amenajată și ACOLO lăsați mașina.

De pe partea sensului dvs. de mers (din care ați venit, de jos în sus) mai mergeți 100 m în urcare pe șosea, apoi o cotiți la dreapta în unghi de 450, urcați puțin și intrați pe un drum forestier, care reprezintă prima parte a traseului spre vf. Giumalău, traseu marcat cu bandă roșie.

Mergeți tot înainte, există câteva urcări ușoare pe acest drum forestier, iar după 22’ am intrat în pădure, cotind în unghi de 450 la stânga.

Traseul continuă cu o cărare în urcare foarte ușoară, există și câteva mici coborâri și după alte 22’, după ce treceți de un trunchi vechi de brad căzut la pământ încep urcările adevărate. Acestea sînt în număr de 14 până ce ajungeți chiar pe vârf = urcări nu deosebit de lungi, dar de intensitate ușoară spre medie.

După 1h 7’ am ajuns la niște table indicatoare care ne spun că până pe vârful Giumalău am mai avea 1h. Noi am făcut de aici fix 40’.

La scurt timp după ce am trecut de tablele indicatoare se iese din pădure într-un luminiș (37’ este drumul prin pădure), apoi se urcă pe cărare printre jnepeni încă 3 urcări ușoare spre medii.

După ultima urcare vedeți o cruce MARE și albă, vârful NU e aici, ci în partea stângă în unghi de 450.

Timp total până pe vf. Giumalău de la mașină în urcare : 1h 47’ tras tare (2019).

(cel mai bun timp scos vreodată a fost de 1h 36’ în 2017, iar cel mai prost timp scos a fost de 2h 25’ în 2014 când am mai fost cu cineva cu o condiție fizică precară).

Timp total de pe vf. Giumalău și până la mașină în coborâre : 1h 32’ tras tare (2019).

Diferență de nivel de la mașină și până pe vârf : 555 m.

Traseul este scurt, ușor, frumos, NU necesită o condiție fizică deosebită, este complet lipsit de periculozitate, iar de sus se văd următoarele piscuri : munții Călimani, munții Bistriței (vf. Bogolin și vf. Pietrosul Bistriței extrem de apropiate, vf. Grințieș, vf. Budacu), vf. Ineuț și vf. Roșu (în depărtare), vf. Rarău, râul Bistrița.

Fiind un traseu LEJER poate fi făcut primăvara timpuriu sau/și toamna târziu (10.11.2019 de pildă) + NU are pe el stâne de oi și nici vreun risc de a vă întâlni cu turme de oi / câini.

J) Munții Buzăului

1. Vârful Mălâia (1.662 m)

Venind dinspre Buzau (la 99 km de Buzau) si mergind spre Brasov pe DN 10 ajungeti in localitatea CRASNA.

(MARE ATENTIE la ceea ce va spun ACUM !!! Daca veniti din Nordul tarii SA NU veniti pe ruta Tg. Secuiesc => Covasna => Barcani, caci DACA o luati pe aici prindeti si vreo 12 km de drum neasfaltat + serpentine, caci Google Maps in nemarginita-I intelepciune PE AICI va conduce, adica prin localitatea Barcani si va blestemati zilele !!!

Ajungeti in Tg. Secuiesc, continuati sa mergeti pe drumul spre Brasov pina in localitatea OZUN, adica 33 km, drum FOARTE BUN, iar la OZUN dvs. o cotiti la stg. Spre Bicfalau => Marcus => Teliu si intrati pe DN 10 Brasov – Buzau, drum BUN pina ajungeti in loc. Crasna ! PE AICI sa ajungeti in loc. Crasna !!!)

La 50 m de la intrarea dinspre Buzau in loc. Crasna, iesiti de pe DN 10 si lasati masina. Aici sintem la 693 m, se ia la stinga in unghi drept pe un drum forestier, marcat “triunghi albastru”, in urcare foarte usoara, care e chiar pe primul pod (la 50 m de DN 10) ce traverseaza riul Buzau.

Drumul forestier merge IN SUS avind in stinga riul Chichirau. Dupa 40’ (3 km) urmeaza un al II-lea pod in unghi drept peste riul Chichirau (pe care il lasam in pace), iar noi ne continuam drumul inainte. Aici sintem la 805 m altitudine.

Mai mergem 27’ pe acelasi drum forestier si facem 4,7 km de la start + 1h si 7’ de la start si dam peste al III-lea pod pe care o luam la stinga in unghi drept. Aici altitudinea este de 870 m si mai avem 6,27 km pina pe vf.

Dupa ce am intrat pe acest al III-lea pod, urcam usor spre mediu cam 300 m inainte pentru ca apoi sa urmeze niste serpentine.

Dupa 50’ si 2 km de la intrarea pe acest nou drum forestier ajungem intr-un loc larg si o luam la dreapta “in ac de par” si in urcare medie ! (deci ajunsi aici NU trecem apa din partea stinga a drumului, ci o luam la dreapta tot pe drumul forestier). Aici sintem la 1.109 m si la 4,23 km de vf. Malaia

Continuam pe drumul forestier, iar la 200 m se face o bifurcare de drumuri, iar noi continuam sa o luam INAINTE si IN SUS (si NU la dreapta) ! In dreptul unei noi bifurcari de drum (noi continuam tot INAINTE si IN SUS !) avem deja 2h de la plecare, sintem la 1.210 m si mai avem 4 km pina pe vf.

Continuam pe drumul forestier, urmeaza o trifurcare de drumuri, dupa alti 150 m de mers si continuam INAINTE si IN SUS.

Mai urcam citiva metri, apoi mergem in urcare usoara, drumul se trifurca din nou, iar noi o luam pe drumul din dreapta !

Urmeaza o noua bifurcare si o luam la dreapta in arc de cerc si IN SUS.

La 2h 20’sintem deja in vf. unui deal si plecam tare printr-o zona impadurita, dar in urcare extrem de usoara. Dupa alte 5’ trecem printr-o poienita, tinind de drumul forestier in urcare initial usoara, apoi medie

Mai trecem prin citeva poieni in urcare usoara, fara a ne abate de la drumul forestier.

La 2h 40’ de la start iesim din padure si o luam in arc de cerc la stinga (si NU in sus pe dealul chiar din fata unde se vad niste urme de tractor). Deja mai apare inca un marcaj “banda rosie” si mai mergem inca 5’ printr-o mica padurice.

Iesim deja in creasta si o luam arc de cerc la dreapta, trecind pe linga niste table mari indicatoare cu harti si ajungem la o tabla mica indicatoare spre vf. Malaia dupa fix 3h de la start.

Muntele din stinga este vf. Siriu, la finele versantului muntos din fata este vf. Malaia, intre vf. Siriu si vf. Malaia este “poarta vinturilor” si trecind prin “poarta vinturilor” se poate ajunge in partea cealalta la “Lacul Vulturilor”.

De la aceasta ultima tabla indicatoare, schimbam traseul in “cruce rosie”, trecem pe urcare medie si ne apucam de urcat versantul din fata noastra. In dreptul tablei indicatoare pina unde am facut 3h sintem la 1.517 m si mai avem 1,6 km pina pe vf.

Ajungem sus pe creasta dupa alte 21’ urcare medie, o luam apoi la dreapta in unghi drept, pina la capatul versantului (1,02 km)

Ajungem pe vf. Mălâia dupa 3h 40’ la 1.705 m (zice GPS-ul meu) si 1.662 m (zice cota de pe vf.).

La coborire....

- dupa 30’ sintem la tabla indicatoare de 3h de pe drumul forestier (grija sa nu-l ratati la intoarcere daca e inorat !!!)

- intrarea in padure : 2,35 km si 1.467 m

- am revenit in DN 10 dupa 3h 10’ de pe vf.

- traseul are in total 10,9 km

Oricind l-as mai face. E usor, frumos + sanse MINIME de ratacire !

K) Munții Parâng

1. Vârful Scurtu (2.203 m)

2. Vârful Cârja (2.402 m)

3. Vârful Stoienița (2.421 m)

4. Vârful Gemănarea (2.437 m)

5. Vârful Parângul Mare (2.519 m)

6. Vârful Gruiu (2.345 m)

7. Vârful Pâcleșa (2.335 m)

8. Vârful Ieșu (2.366 m)

9. Vârful Slivei (2.420 m)

10. Vârful Parângul Mic (2.074 m)

Se ajunge cu masina in stadiunea Parâng (jud. Hunedoara).

Noi ne-am cazat la Cabana Parâng fix în dreptul primei antene GSM, exact în locul unde se termină șoseaua asfaltată (anul 2021) și care era la altitudinea de 1.585 m (pe GPS).

Am plecat pe traseu în sus și am pornit pe drumul neasfaltat în urcare ușoară spre medie, până trecem cu 500 m de a 7-a antenă GSM (adică de ultima).

În dreptul ultimei antene GSM sîntem deja la altitudinea de 1.852 m (pe GPS) și am făcut deja 40’ de la plecarea de la Cabană.

Mai mergem 10’ și ajungem la niște table cu hărți și ajungem la marcajul ”bandă roșie” la altitudinea de 1.903 m (pe GPS), dupa 50’ de la plecare.

Aici există o bifurcare de drumuri :

- un drum o ia în sus și puțin la stânga în urcare medie spre vf. Parângul Mic (2.074 m) pe marcaj ”bandă roșie”

- un alt drum, marcat la fel ”bandă roșie” o ia la dreapta în curbă de nivel pe sub vf. Parângul Mic, dar spre vf. Parângul Mare.

Acum, la această răspântie de drumuri o luăm la dreapta în curbă de nivel, pe al II-lea drum (vezi mai sus), deci pe sub vf. Parângul Mic, în urcare foarte ușoară, ocolind practic tot masivul unde e situat vf. Parângul Mic.

Terminăm de ocolit pe acea cărare vf. Parângul Mic și ajungem în dreptul unor table indicatoare la 1h 38’ de la plecare și sântem deja ajunși în creastă. Sîntem deja la 2.105 m (pe GPS).

Mergem înainte încă 12’ și la 1h 50’ de la plecare, ajungem la noi table indicatoare, fiind deja la altitudinea de 2.167 m (pe GPS).

Acum drumul se bifurcă din nou, iar noi o luăm la dreapta pe marcaj ”bandă roșie” , iar urcarea devine ușoară spre medie.

Ajungem pe vf. Scurtu la 2.203 m după 2h 6’ de la start, care este deviat cam 30 m din traseu la stânga. Dar dacă tot am ajuns aici am făcut și acest vf.

Coborâm de pe vf. Scurtu, revenim în traseul de creastă, care e perfect plat pentru cca. 10’ și ne găsim deja în Șaua Caprelor, de unde începe o urcare ușoară spre medie.

Trecem pe lângă Refugiul Cârja după 2h 32’ de la start, fiind deja la altitudinea de 2.231 m (2.273 m pe GPS).

Acum traseul devine șerpuit și în urcare medie, căci e de urcat pe vf. Cârja cam 170 m diferență de nivel.

După ce terminăm urcarea, ajungem pe vf. Cârja la 2.405 m (2.450 m pe GPS) la 2h 57’ de la plecare și ne abatem din nou puțin din traseu ca să facem și acest vf. dacă tot am ajuns acolo, nu de alta, dar traseul turistic ”ferește” din păcate majoritatea vârfurilor importante din Masivul Parâng, ceea ce noi NU am acceptat să facem !

Coborâm de pe vf. Cârja ușor spre mediu și ajungem în Șaua Stoienița.

Ne urcăm și pe vf. Stoienița (și el e în afara traseului turistic !?!) la 2.421 m după 3h 27’ de la plecare.

Coborâm ușor de pe vf. Stoienița și ajungem în Șaua Gemănarea după alte 7’.

Din acest moment traseul devine lejer, căci sîntem la peste 2.400 m, cu mici urcări și coborâri.

Ne urcăm și pe vf. Gemănarea, mergând în urcare directă și ajungem pe acest vf. după  3h 56’ de la start. Vârful acesta are 2.437 m (sau 2.482 m pe GPS). Traseul turistic ocolește prin stânga vf. Gemănarea și urcăm unnou vf., de data asta nenumit de peste 2.400 m.

La 4h 10’ de la plecare ajungem în Șaua Tecanu.

Mai facem un vf. nenumit de 2538 m (pe GPS) pe care ajungem la 4h 23’ de la plecare.

În fine, ne continuăm drumul și după 4h 30’ de la plecare sîntem deja pe vf. Parângul Mare la 2.519 m (2.561 m pe GPS).

Cobor doar eu în Șaua Gruiu de pe vf. Parângul Mare și ajung pe vf. Gruiu (2.345 m) în 19’. De aici se mai pot face încă 2 vârfuri de peste 2.300 m aflate la mică distanță (vf. Pâcleșa 2.335 m și vf. Ieșu de 2.366 m), dacă mai mergeți cam 20-25’ înainte.

De pe vf. Gruiu înapoi pe vf. Parângul Mare fac 28’ însă în urcare violentă (fix la fel cum am făcut și traseul spre vf. Gruiu).

Mai ales de vf. Gruiu / Pâcleșa / Ieșu se văd niște lacuri glaciare în căldarea MARE glaciară de jos, dar o priveliște BUNĂ este și de e vf. Parângul Mare.

Plecăm de pe vf. Parângul Mare la ora 16:20.

După 42’ trecem de data asta pe lângă vf. Gemănarea (pe care nu-l mai urcăm) și ne desprindem din nou din traseul turistic ca să mai facem un vf. : vf. Slivei de 2.420 m, pe care ajungem după 10’ de la abaterea din traseul marcat.

Drumul până pe vf. Slivei nu este marcat, dar este facuta carare până pe acest vf.

Este OBLIGATORIU sa urcati pe acest vf. !!! N-ati vazut nimic daca nu v=ati urcat pe vf. Slivei !!!

De pe el se vedere panoramic intreaga creasta a Masivului Paring si puteti sta muti si sa o admirati de la un capat la altul circular de jur imprejur. Vf. Slivei este chiar în centrul unui cerc, cerc format din intreaga creasta a masivului Parâng.

Vf. Slivei poate fi comparat ca panoramă cu vf. Iezerul Caprei (2.417 m) din Masivul Făgăraș de unde se vede cam tot ce se poate vedea din Masivul Făgăraș.

Revenim în traseul de creastă după 12’ și ne continuăm drumul spre casă.

Trecem pe sub vf. Stoienița la ora 17:12, la ora 18:33 treceam pe sub vf. Cârja (grijă să nu ratați traseul !), la 18:55 treceam de refugiul Cârja (coborând în doar 22’ ditamai diferența de nivel), la ora 19:20 mai urcăm o dată pe vf. Scurtu.

=> de pe vf. Parângul Mare si pina pe vf. Scurtu am facut 3h.

De pe vf. Scurtu și până pe vf. Parângul Mic am făcut fix o oră de tras tare.

Lângă vf. Parângul Mic (2.074 m, sau 2.120 m pe GPS) mai este un vf. nenumit cu 11 m mai mare decât el (2.131 m pe GPS).

De pe vf. Parângul Mic și până la Cabana Floare de Colț am făcut în coborâre fix o oră, adică o diferență de nivel de 535 m și 20’ în coborâre medie până la tablele indicatoare.

Dacă în coborâre am făcut de pe vf. Parângul Mic și până la table 20’ fără pauză și mergând tare, să-l văd eu pe ăla de la Salvamont care urcă de la table și până pe Parângul Mic în 20’ în urcare medie !?! S-o creadă..... mutu’ ! Timpul este GREȘIT scris pe tablă de Salvamont (anul 2021) și poate induce serios în eroare !!!

Traseul este pentru persoane cu condiție fizică peste medie, iar timpii dați sînt ai unor persoane BINE antrenate !

L) Masivul Iezer-Păpușa

1. Vârful Văcarea (2.068 m)

2. Vârful Târâțoasa (2.163 m)

3. Vârful Cățunu (2.306 m)

4. Vârful Iezerul Mic (2.383 m)

5. Vârful Iezerul Mare (2.462 m)

6. Vârful Roșu (2.469 m)

7. Vârful Pișcanu (2.323 m)

8. Vârful Bătrâna (2.341 m)

9. Vârful Păpușa (2.391 m)

Ne-am cazat la Pensiunea RIM*** din localitatea Lerești (jud. Argeș) la 15 km de Cabana Voina. Condiții EXCELENTE de cazare + o recomand TUTUROR !!!

În dimineața efectuarii traseului am mers cu mașina până la Cabana Voina, căci este drum asfaltat !

Pentru prima oară plecăm chiar de la începutul traseului de la Cabana Voina la ora 7:35, în fața căreia lăsăm și mașina într-o mare parcare !

Plecăm pe traseu cu 10 m înainte de gardul de la Cabana Voina (980 m GPS), luând-o la stânga în unghi drept pe traseul marcat cu ”bandă roșie” și urcăm prin pădure în urcare medie.

Mare atenție chiar la începutul traseului !!!

Urcați PUȚIN până în dreptul unei amenajări hidrotehnice, o luați la stg în unghi drept, traversați apa, iar aici.... pierdeți marcajul (anul 2021). Aveți chiar în față un șanț / crevasă mare. Pe marginea stângă a crevasei mergeți înainte, până ieșiți la un drum forestier, iar aici veți vedea marcajul ”bandă roșie”.

Ajungem la un drum forestier și mergem pe el șerpuind, iar la prima bifurcare o luăm la stg. Urcarea este medie, crâncenă aș putea spune pentru minim 75’ de tras tare, de ne intrebam ce păcate trebuie să ispășim de trebuie să urcăm o asemenea pantă cumplită, care în primele 75’ ne-a secat de puteri !

În prima oră am urcat 395 m diferență de nivel de ne-a trecut os prin os.

După cele 75’ panta mai scade puțin ca unghi și ieșim într-un mare luminiș, continuând drumul pe acel drum forestier. Apoi urcarea devine ușoară spre medie și ne mai revenim puțin, după ce până acum traseul a scos untul din noi !

După 90’ sîntem deja la altitudinea de 1.570 m (pe GPS) și mai prindem curaj, caci vedem pentru prima dată toata creasta masivului Iezer Papusa în partea dreaptă.

După 100’ ieșim în golul alpin, vedem deja bine creasta și apare o căsuță pe dreapta (practic o stână părăsită). Sîntem deja la 1.654 m (pe GPS), iar prin dreptul căsuței trecem după 105’. Panta e deja ușoară spre medie și înaintăm viguros, căci deja nu ne mai stoarce.

Sîntem pe un drum forestier care țintește un vf. aparent din față.

După ora a 2-a am trecut de 1.750 m (770 m diferență de nivel urcați deja) = în ora a 2-a am urcat 375 m diferență de nivel (adică tot foarte bine).

Nu peste multă vreme urcarea devine medie, o scurta perioada de timp, noi fiind deja în golul alpin.

La 2h 45’ de la plecare avem deja 1.000 diferență de nivel, iar la 3h 5’ sîntem deja pe vf. Văcarea la 2.068 m.

La 3h 30’ depășim vf. Târâțoasa la 2.163 m.

La fix 4h de la start sîntem pe vf. Cățunu la 2.306 m.

Ajungem și la Crucea Ateneului la 2.317 m (după GPS) după 4h 25’ de la start, însă acest obirctiv este crucea din metal și nu celelalte 2 cruci din apropiere !

Urcăm apoi ușor spre mediu, iar după 4h 40’ ajungem pe vf. Iezerul Mic la 2.383 m (2.428 m GPS).

De pe vf. Iezerul Mic coborâm puțin, pentru ca apoi să urcăm ușor spre mediu pe pietre pe vf. Iezerul Mare la 2.462 m, pe care ajungem la 5h 20’ de la plecare.

După alte 35’ (deci după 5h 55’ de la plecare, tras tare) ajungem pe vf. Roșu la 2.469 m (2.511 m GPS).

Plecăm de pe vf. Roșu la ora 14:30 după un repaus de masă de 45’ și ne îndreptăm spre vf. Pișcanu (2.323 m) și ajungem pe el după 55’, după ce la 20’ am mai trecut de un vf. nenumit de 2.372 m (pe GPS).

După fix 2h de pe vf. Roșu ajungem pe vf. Bătrâna la 2.341 m. De aici vedem de jur împrejur tur panoramic întreaga creastă a munților Iezer-Păpușa, dar și creasta Făgărașului, ceva din Bucegi, Piatra Craiului.

Mai mergem puțin pe traseul ”bandă roșie”, după care coborâm mediu pe ”triunghi roșu”, inițial în golul alpin, apoi prin pădure, unde coborârea este pe lângă adevărate crevase.

Ajungem jos la drum după 2h 50’ de pe vf. Bătrâna și la Cabana Voina după alte 15’ de tras tare ! Noi am făcut 28 km de traseu, cu o diferență de nivel de 1.979 m.

De pe vf. Bătrâna se poate ajunge ESTIMATIV în 2 ore pe vf. Păpușa (2.391 m) tot pe marcaj ”bandă roșie” și se poate coborâ pe partea cealaltă, dar este încă enorm de mers (am înțeles că sînt 33 km de traseu cu diferență de nivel de 2.200 m).

La vf. Păpușa se poate ajunge și direct, fără a mai face întreaga creastă, plecând pe un traseu marcat ”bandă roșie”, traseu care pleacă cu 500 m ÎNAINTE DE a ajunge la Cabana Voina, luând-o la dreapta și mergând 5 ore SAU urcând pe unde am coborât noi, ajungând mai întâi pe vf. Bătrâna (5 ore tras tare), mergând apoi pe vf. Păpușa și coborând pe partea cealaltă prin vf. Găinațu Mare (1.832 m).

Atenție ! Timpii dați pe traseele din masivul Iezer Păpușa sînt timpi DOAR pentru persoane cu condiție fizică EXCELENTĂ + traseele din acești munți sînt pentru cei cu condiție fizică excelentă. Urcările sînt GRELE, de durate lungi si pe cineva care nu este bine antenat nu îi recomand aceste trasee !

M). Alte trasee montane făcute + recomandate altora

1. Vârful Baiul Mare (1.895 m) din Muntii Baiului (paralel cu creasta Muntilor Bucegi, de cealalta parte a riului Prahova.

Plecare din Sinaia de la magazinul Penny in sensul de mers spre Busteni, ajungeti pina la borna kilometrica 123. Aici o luati in unghi drept la dreapta si treceti un pod, peste riul Prahova, urmind marcajul punct albastru si se merg cca. 200 m pe o sosea. Apoi se trece calea ferata, virati la dreapta un unghi drept si mai mergeti inca 100 m tot pe sosea.

Dupa ce terminati soseaua o luati la stinga in unghi drept si in sus pe un drum forestier, pe care urcati continuu, dar o urcare usoara, cca. 45 minute, serpuind prin padure si fara a va abate de la acest drum.

Din acest drum forestier se desprinde spre stinga si in sus un alt drum spre o Pensiune Turistica in constructie, nu mergeti pe acel drum, ci mergeti fix inainte inca 100 m.

ACUM virati stinga si in sus prin padure, urmind marcajul si aveti de urcat mediu spre greu alte 45 de minute.

Dupa acest urcus anevoios, urcarea devina usoara prin padure pentru cca. 15 minute. Ajungeti in virful unui deal la altitudinea de 1.400 m, urmeaza o coborire usoara de 2 minute, urmata de o alta urcare usoara de 2 minute si iesiti deja intr-o poienita.

Urmati traseul inainte, la limita padurii care va este in partea stinga si mergeti pe carare, continuind mersul intr-un discret arc de cerc spre dreapta si urcind usor.

Urmeaza in fata dvs. 3 coame de deal (pe care o sa le vedeti abia dupa ce le urcati consecutiv) cu o urcare usoara spre medie, pentru ca in cele din urma, abia pe a III-a coama de deal sa fiti pe vf. Piscul Ciinelui la 1.650 m, dupa 2h 40’ de mers de la podul peste riul Prahova.

Exista si o poteca in curba de nivel, care ocoleste acest virf, daca nu vreti sa urcati pe el si care merge spre vf. Dragan (1.777 m).

De pe vf. Piscul Ciinelui marcajul se schimba in banda rosie fiind deja in pasune alpina si din loc in loc vedeti panouri / tarusi de marcaj care duc spre vf. Dragan. Urcarea spre vf. Dragan este usoara spre medie si ajungeti sus pe acest vf. dupa alte 40’.

Urmati panourile de marcaj, iar dupa fix 4h de la startul traseului am ajuns pe vf. Baiul Mare, insa tragind tare ! Acest vf. NU este situat acolo unde e panoul cu numele sau, ci cu 100 m mai inainte (caci acolo localizeaza GPS-ul pe harta cu „Muntii Nostri” + se si vede ca NU acela e virful cu panoul caci e mai mic !)

Traseul pentru oameni normali si mers normal e de 5,5 – 6h, insa repet, noi am tras foarte tare, ca sa facem numai 4h. NU e un traseu greu (cu exceptia celor 45’ de urcare crincena prin padure), insa e MULT de mers, iar pe drum am facut doar 3 popasuri de cite 5’ + mai multe popasuri de sub 2’.

DACA vreti sa faceti si vf. Baiul Mic si Baiutul trebuie sa stiti ca sint la o distanta semnificativa de vf. Baiul Mare, situate pe o alta creasta, inainte si la dreapta, dupa ce ati cobori o vale si nu v-ar mai ajunge timpul ca sa si mincati + sa reveniti pe lumina la podul de peste riul Prahova din Sinaia.

De pe Baiul Bare pina la pod, drum de intoarcere am facut 2h 53’.

Dupa prima ora de coborire de pe vf. Baiul Mare eram deja cu putin inainte de urcarea pe vf. Piscul Ciinelui, dupa a II-a ora de coborire eram deja cu putin sub vf. dealului de 1.400 m, urcarea lina din padure am coborit-o in 7’, urcarea severa in 19’, iar drumul forestier l-am terminat dupa alte 23’ (fireste ca am coborit FARA pauza, mers tare si continuu, de pe vf. Baiul Mare).

2. Vf. Postăvaru (1.799 m).

Plecare din Poiana Brasov de la capatul soselei chiar de unde se ia telecabina. Aici incepe un drum forestier in arc de cerc spre dreapta (NU CUMVA sa o luati la stinga prin padure, caci desi e marcat, va duce in cu totul alta parte !!!), marcaj cruce rosie. Mergeti pe drumul forestier respectiv, care serpuieste si urca usor si NU va abateti de la acest drum.

Daca ati mai facut traseul, exista si niste scurtaturi intre serpentinele acestui drum, pe care puteti merge pentru a cistiga timp. Drumul forestier merge pina la Cabana Postavaru (acum are o denumire germana, dar inca mai scrie pe ea pe o tabla din lemn ”Postavaru”).

Cu spatele la aceasta cabana, aveti in fata o pirtie de schi, in urcare medie. O luati pe aceasta si urcati pirtia respectiva, ajungind intr-un virf de deal de pe care aveti o frumoasa panorama la platoul Bucegi.

Coboriti putin o mica vale, apoi urcati vertical (alta scurtatura) pina la locul unde ajung telecabinele, pentru ca apoi sa o luati spre stinga, pina la o Cabana. De aici spre stinga se face o carare, la finele careia este vf. Postavaru.

Mergind tare de la startul traseului si pina pe virf am facut 1h 47min.

Recirpoc, in coborire faceti cam 85-90 min, repet, coborind tare.

3. Cascada Tamina si virful Piatra Mare (1.844 m).

a) Venind dinspre Brasov, pe DN 1 si mergind spre Sinaia, depasiti borna kilometrica 151 si mai mergeti inca 500 m si gasiti un refugiu pe stinga sensului de mers, intr-o curba spre dreapta. Aici lasati masina. Va intoarceti 100 m inapoi (deci spre Brasov) si cotiti dreapta in unghi drept si intrati pe traseul marcat cu banda albastra.

In fata dvs. este o bariera, pe care o sariti simplu, apoi o luati la dreapta in unghi drept si mergeti cam 100 m drept inainte (fara a o lua la dreapta pe cele 2 drumuri printre rugii de mure care se deschid din drumul dvs.).

La scurt timp apare in in partea stinga a dvs. un panou de marcaj in drepta caruia este o sageata la dreapta. Urmati traseul usor spre mediu prin padure, iesind din aceasta la un drum forestier, apoi re-intrind iar.

Dupa cca. 40 min. iesiti la drumul forestier, mergeti putin pe el si veti vedea pe o stinca din stinga dvs. o sageata perpendiculara spre dreapta. Parasiti drumul forestier, ajungeti intr-o mica poienita (pina aici am facut 45’ de la masina) in care vedeti in fata un panou turistic publicitar, iar dvs. o luati pe o carare la dreapta si in jos, coborind mult si destul de abrupt. Astfel ajungeti la cascada Tamina, care.... nu-i teribila ! Dupa ce nu mai puteti cobori, o luati la stinga, prin canion si trecind peste niste scari metalice si scinduri urcati ca si la „canionul 7 scari”, dar semnificativ mai putin, pina terminati acel canion de vreo 100 m.

Apoi treceti de stinca din fata dvs., ocolind-o preferabil prin stinga, iar apoi, urcati pieptis 100 m spre stinga si putin spre inapoi si reveniti in mica poienita din care ati plecat spre cascada.

Din aceasta poienita o luati dvs. spre stinga (spre dreapta fiind cararea de coborire spre cascada !) si urmati cararea paralela cu drumul forestier, treceti o apa la dreapta si la vreo 150 m, pentru ca apoi sa ajungeti in padure iarasi. Iesiti – intrati in padure de citeva ori, pentru ca apoi sa iesiti iar la un drum forestier pe care mergeti pina la gardul unor cabane, pe a caror poarta nu intrati. In dreapta portii intrarii la cabane e un pom cu marcaj pe el si o luati prin stinga pomului si deja incepe o urcare medie prin padure si destul de accidentata in prima portiune. Urmati marcajul banda albastra prin padure, traseul fiind bine marcat. Catre virful dealului panta devine mai usoara, padurea se rareste incet-incet, pentru ca apoi sa iesiti din padure intr-o poiana mare.

Urmati panourile de marcaj, depasiti un dimb, iar apoi inca unul si iesiti la o stina. De aici marcajul se schimba in cruce rosie, iar dvs. trebuie sa o luati in arc de cerc spre stinga si vedeti deja vf. Piatra Mare la ora 10. De la stina pina pe virf mai faceti 25’.

De la masina si pina pe virf, cu tot cu parcurgerea canionului Taminei am facut 2h 57’.

De pe virf si pina la masina FARA a mai trece pe la Tamina : 1h 45’.

b) Venind dinspre Brasov si mergind spre Sinaia, ajungeti la Cabana Dimbu Morii (la 2,7 km de la statia OMV de la iesirea din Brasov spre Sinaia). Teoretic este o Cabana, practic este o ruina aceasta „cabana”.

Parcati aici masina, dupa ce ati trecut un pod de pe partea stinga a soselei.

Mergeti cca. 5’ pe jos pina ajungeti la o bariera, treceti de bariera si la 200 m de bariera pe partea stinga vedeti un pom gros cu banda rosie pe el. Treceti apa din stinga, dupa ce ati luat-o la stinga in arc de cerc pe linga pomul anterior mentionat si o luati inainte pe o carare in urcare usoara prin padure.

SA aveti MARE grija in prima portiune de padure la marcaje, caci acestea va duc in niste sensuri la care nu va ginditi in prima portiune de drum. Apoi drumul devine lejer, o buna parte, urcind in serpentine. La un moment dat vedeti o tabla indicatoare care va indica pina la Cabana Piatra Mare ca ati (mai) avea o ora de mers. PINA la aceasta tabla noi am facut 1h 30’. De la aceasta tabla indicatoare, tragind tare chiar o ora am facut pina la Cabana Piatra Mare.

Avind in partea stinga Cabana, intr-o poienita, o luati inainte tot pe banda rosie si de aici urmeaza un drum lejer prin padure in curba de nivel, apoi un urcus mediu peste niste stinci, pentru ca apoi inca sa se urce putin in pasunea alpina, pina ajungeti la virf.

De la masina si pina pe virf am facut 3h 11’.

La coborire, de pe virf si pina la masina am facut 2h 38’.

4. Vf. Făncel (1.684 m) = cel mai înalt vârf din Munții Gurghiului.

După anumite hărți i se mai spune și ”vârful Frîncel”. 3h 50 min mers tare.

Venind dinspre Toplița, ajungeți în localitatea Stânceni din jud. Mureș. Treceti podul (cu mașina) peste râul Mureș și mergeți 2,3 km pe un drum asfaltat de o bandă și un pic, până se termină asfaltul. Apoi mai mergeți 100 m și lăsați mașina într-o zonă mai largă, lângă apă.

Începeți traseul pe bandă albastră spre vf. Fancel.

După cca. 100 m este o bifurcare de drum, una spre dreapta, spre o păstrăvărie și un schit (marcată cu cruce albastră și pe care NU intrați) și o altă variantă spre stânga, pe care veți merge, de-asemenea marcată cu bandă albastră.

Traseul este destul de rar marcat și drumul se mai bifurcă încă de 3 ori și de fiecare dată, la fiecare bifurcare o veți lua la stânga (ultimele 2 bifurcații când o veți lua la stânga veți trece și niște poduri, iar marcajul de bandă albastră îl veți remarca destul de departe, după ce ați luat-o pe acel drum).

După 112 min. am ajuns la 2 poduri distanțate între ele de o distanță 10 m. Treceti peste care doriti la stinga. PINA AICI drumul a fost intr-o urcare usoara si pina aici se poate merge foarte tare.

Din acest moment incepeti sa urcati o panta ceva mai abrupta, dar tot usoara si in scurt timp veti da de un pârâu care curge pe drum si aveti de mers pe lânga apa de pe drum, sau sa „sariti” de pe-o parte pe alta a drumului ca sa feriti apa piriului, o distanta de minim 2 km.

Cind se termina piriul de pe drum la mica distanta intrati intr-o padurice, dar mare grija ca ACUM marcajul este putin spre stinga, spre ora 11.

Iesiti din padurice si ACUM e MAREA problema, caci iesiti intr-o MARE poiana. Avansind perfect inainte (ora 12) vreo 50 m vedeti in stinga la ora 10 o troiță (la vreo 200 m) care are pe ea marcajul banda albastra, iar de la troița aceasta la vreo 50 m mai este un par vertical care are si acesta pe el marcajul. Ar fi bine sa ignorati si troita si parul si sa nu mergeti nici spre troita si nici spre par imediat ce ati iesit din padurice caci va incurcati si NU mai gasiti drumul spre virf !!!

Asadar, cum ati iesit din padurice, mai mergeti 50 m tot inainte si trebuie sa faceti un arc de cerc si sa o cotiti la dreapta spre ora 2 ca sa intrati in padurea din dreapta dvs. Pe un pom din aceasta padure din dreapta sus (repet : ora 2, arc de cerc) veti vedea un marcaj MARE banda albastra. E destul de greu de vazut din MAREA poiana, dar daca urmati indicatiile mele de mai sus il veti vedea. FARA a-l gasi acest pom care este chiar la liziera padurii NU intrati in padure caci va pierdeti !!!

Dupa ce ati gasit pomul marcat cu pricina, mai aveti de mers cam 20 min. prin padure,initial tot inainte, apoi pe un drum la stinga (carare prin padure) pina ajungeti la vf. Fancel. Stiti ca ati ajuns la acest virf, cind dati de o mica poiana despadurita, este un par de ciment vertical (pe care ar trebui sa scrie, dar nu scrie „vf. Fancel”) si in dreapta sa e o fundatie de ciment.

Practic, dupa ce ati „bifat” virful nu va indic sa stati aici pe vf., ci sa coboriti in MAREA poiana, caci aici aveti vedere si la vf. Ceahlau si la creasta Calimanului (in stinga) si la creasta Bistriciorului (stinga extrem).

Recomand acest traseu de facut vara dupa o perioada mai secetoasa si nu primavara dupa topirea zapezilor sau dupa o perioada ploioasa.

A fost prima oara cind pe acest traseu am vazut o ursoaica la 70 m de noi in padure. Pe aceasta insa Domnul a speriat-o crincen cind am trecut pe linga ea la intoarcerea pe carare si a plecat fugind in sus pe deal. Noi am multumit Domnului ca a speriat-o si ca nu s-a legat de noi !

5. Vf. Omului din Suhard (1.932 m).

Se ajunge cu masina inainte de Iacobeni, venind dinspre Suceava si mergind spre Vatra Dornei. O luati dvs. la dreapta, pe drumul spre Borsa si mergeti 30,7 km pina ati ajuns la o deviere spre stinga (dupa o casa de pe stinga), care merge spre Pasul Rotunda.

Am oprit masina aici, la raspintie dupa ce am trecut si peste un pod, ne-am luat bagajele si am pornit pe drumul forestier spre Pasul Batrina pe jos si am ajuns acolo in urcare relativ usoara in 56 min. (Imediat dupa plecare, la cca. 200 m este o deviatie la dreapta cu o bariera, pe care NU intrati, ci o tineti constant pe drumul forestier in sus, drum care mai si serpuieste !)

Cind ati ajuns in Pasul Rotunda dupa prima pensiune de pe stinga, o luati la stinga in unghi drept, intrati printr-o mica padurice mergind pe drumul forestier.

Iesiti intr-o MARE poiana, continuind drumul putin spre stinga si urcind un mic dimb. Dupa ce ati urcat dimbul, fix in fata si sus de tot la ora 12-1 vedeti dvs. un deal mare si pe acesta o padurice in dreapta, o padurice in stinga si intre cele 2, o mica poiana. ACOLO, in acea poiana trebuie sa ajungeti in drumul spre virful tinta !

Aveti 2 variante :

a)      continuati pe drumul forestier pe care deja sinteti si o luati MULT spre stinga ocolitor, pentru ca apoi sa o luati la dreapta si tot acolo ajungeti SAU (mai scurt, dar ceva mai „pieptis”)....

b)      mergeti pina in dreptul primei stine (din fata dvs.), iar apoi o luati in sus si DIRECT vertical, treceti pe linga niste stine, prin dreapta lor (ar fi bine sa aveti bete la dvs. si aparate cu ultrasunete pentru ciini !) si urcati vertical deci pina ati ajuns la un nou drum forestier in sus si care urca spre poiana dintre cele 2 padurici mentionata mai sus.

Uitindu-va INAPOI si o mare parte din drum veti vedea 4 virfuri montane (de la stinga la dreapta) dintre care doar 3 sint numite : vf. Rosu, vf. Ineut si vf. Ineu. Cel de-al IV-lea vf., cel mai din dreapta, fara traseu turistic spre el, desi are si acesta > 2.100 m NU este numit. In lunile mai / noiembrie adesea aceste virfuri inca mai au zapada pe ele si sint foc de frumoase !

Drumul acesta o ia la dreapta pe linga paduricea din dreapta si o tineti de el (abia acum vedeti primele marcaje „banda rosie”, traseul fiind extrem de prost marcat !), ocoliti dealul si NU iesiti de pe acest drum, ci continuati-l inainte. ACUM sint deja 2 ore de mers tare de la masina !

Veti ajunge intr-o alta MARE poiana si in fata la ora 10-11 vedeti un nou deal MARE, pe care NU il urcati (caci n-are rost), ci il veti ocoli si pe acesta prin dreapta pe acelasi drum forestier.

Continuati sa mergeti DOAR pe acest drum forestier ! (...doar daca ati mai fost, din acest moment puteti face o mica scurtatura, in arc de cerc spre stinga, dar sa reveniti la drumul forestier apoi dupa acea scurtatura).

In acest moment dupa ce drumul forestier a dat un ocol spre dreapta (initial) si apoi spre stinga, vedeti o stina jos spre care trebuie sa coboriti minim 100 m diferenta de nivel, iar drumul forestier continua pe linga aceasta stina INAINTE.

Treceti printr-o noua mica padurice, iesiti intr-un luminis, tinind de acelasi drum forestier (in dreapta cam la 100 m mai jos diferenta de nivel vedeti o alta stina, complet nepericuloasa) si va continuati drumul pe acelasi drum forestier pentru a intra intr-o noua padure.

DACA....

- NU ati mai fost pe acest traseu continuati pe drumul forestier prin padure, serpuitor si in serpentine, pina cind veti iesi din padure si la un nou deal, ii tot dati serpentine in urcare usoara

- ati mai fost, vedeti ca inainte de aceasta padure, cu 100 m drumul forestier se bifurca in 2 drumuri si dvs. o luati pe drumul din stinga (si nu pe drumul din dreapta spre padure de la liniuta de mai sus !), „feriti” astfel padurea, dar veti urca mediu si veti ajunge DIRECT pe dealul din fata-stinga dvs., ocolind astfel padurea si cistigind timp.

La baza acestui deal noi am avut deja 3 ore de mers + am facut prima pauza mai lunga (de 7 minute) si am mincat o punga de 200 gr. de curmale + am baut multa apa. Ne-am revenit urgent si am plecat ca din pusca ulterior pe ultima portiune.

Re-gasiti drumul forestier si mergeti pe el (daca cunoasteti drumul si ati mai fost, puteti „scurta” niste serpentine, mergind „pe direct” si in sus), pina acesta ajunge pe o coama de deal. Continuati inainte in curba de nivel inainte si putin la dreapta, apoi la stinga, pe acelasi drum forestier, ocolind un alt deal marisor in partea stinga a drumului, pina ati ajuns la stinga bazei mari a virfului omului din Suhard.

Aici vedeti 3 virfuri ; cel mai din stinga este vf. Omului si pe acesta trebuie sa ajungeti + mai sint inca 2 virfuri NE-numite, unul (cel din centru) cu 12 m mai scund decit „seful”, iar al II-lea (cel mai din dreapta) cu 57 m mai „scund”. Dupa ce ati ajuns pe „seful” (vf. Omului din Suhard), puteti sa ajungeti (daca va mai tin picioarele) si pe celelalte 2 virfuri, in 5 si apoi 9 minute, plecind de pe „seful”).

Cind a ajuns cararea drumului forestier in partea stinga a platoului cu cele 3 virfuri, cararea dvs. continua in curba de nivel pe linga si sub platou si NU mergeti pe aici !!!

Va abateti din carare si urcati prin stinga platoului pe un alt drum (de data asta marcat) printre jnepeni si ajungeti pe virf. De la stinga bazei platoului si pina pe virf mai aveti 35 de minute de tras tare ! Insa pe noi ne-a stors bine de puteri aceasta ultima portiune.

Timp total in urcare : 4h 15min.

Timp total coborire pina la masina : 3h 30min.

Diferenta de nivel 950 m.

Atentie :

-          OBLIGATORIU sa aveti la dvs. cind faceti acest traseu bite pentru ciinii de la stini + aparate cu ultrasunete (Dog chasser)

-          Traseul este DOAR pentru persoanele cu conditie fizica BUNA si foarte buna

-          4h 15min am facut tragind TARE ; e posibil ca traseul sa fie facut normal si-n 6 ore.

-          Sa aveti neaparat la dvs. macar o punga de curmale ca sa o folositi dupa 3 ore de traseu !!! NU folositi ciocolata sau alte prostii ca nu o sa fie la fel de eficiente !

-          Drumul NU este foarte greu, problema e ca e foarte LUNG

6. Virful Harghita-Mădăraș (1.801 m)

Venind dinspre Miercurea Ciuc si mergind spre Odorheiu Secuiesc, ajungeti in localitatea Vlahita. O luati la dreapta pe str. 1 Mai si mai mergeti inca 2,9 km cu masina, caci drumul este asfaltat. Cind s-a terminat drumul asfaltat, lasati masina si o porniti pe jos spre virf (cca. 13 km).

Mergeti tot inainte, discret serpuitor pe drumul forestier, care continua drumul asfaltat timp de 2 ore si ajungeti la o raspintie de drumuri. Aici o luati la stinga in unghi de 300 pentru ca apoi sa continuati sa faceti citeva serpentine pina ajungeti dvs. la prima Cabana din lemn, dupa alta ora de urcare usoara pe acelasi drum forestier.

Mai mergeti putin inainte si iesiti intr-o MARE poiana PLINA de Pensiuni si Cabane.

La Cabana pe care o vedeti in fata la ora 11 si care se gaseste situata cel mai sus dintre toate Cabanele pe care le vedeti pe acest platou, LA ACEEA trebuie sa ajungeti !

Dupa ce ati ajuns la aceasta Cabana, o ocoliti prin stinga si drumul o ia in arc de cerc spre stinga si urcati apoi o panta usoara spre medie pe o distanta de cca. 300 m printr-un raris dintre 2 paduri (dreapta si stinga).

Ati ajuns deja pe o zona plata, de unde in stinga la ora 10 vedeti deja vf. Harghita-Madaras.

O luati pe cararea din stinga dvs. si dupa 10-15 min. ati ajuns deja pe virf.

Timp total de urcare : 3h 40min.

Timp de coborire : 2h 55min. mers tare in ambele situatii.

Diferenta de nivel este de 850 m.

7. Virful Toaca din masivul Ceahlau (1.904 m)

Acest virf se poate face din mai multe parti ; eu va recomand sa recurgeti la CEL MAI simplu si mai frumos traseu : plecarea din localitatea Izvorul Muntelui. CUM ajungeti la Izvorul Muntelui ? Simplu : DACA veniti dinspre.....

- Piatra Neamt, treceti prin orasul Bicaz, NU o luati in centrul Bicaz-ului la stinga (spre Cheile Bicazului), ci traversati pur si simplu Bicazul pe soseaua mare de la un capat la altul, iesiti din Bicaz, urmeaza o linie dreapta de sosea, care o coteste dreapta dupa un pod spre Barajul Bicaz. IMEDIAT dupa podul respectiv (si cu cca. 1 km INAINTE DE baraj) este indicator rutier spre localitatea Izvorul Muntelui, iar de aici din soseaua mare mergeti pe bord 8,3 km

- Poiana Largului, DUPA CE ati trecut peste Barajul Bicaz, mai mergeti cca. 1 km, INAINTE DE a ajunge la un pod (dupa care urmeaza o linie dreapta de sosea) este indicator rutier spre Izvorul Muntelui, iar de aici din soseaua mare mergeti pe bord 8,3 km

....si lasati masina in parcarea de la intrarea in Parcul National Ceahlau (sau pe dreapta / stinga cu 300-400 m inainte de aceasta parcare unde gasiti loc pentru masina dvs.)

Cautati ghereta de unde sa va luati bilete ca sa puteti intra pe traseu.

Cu biletele in mina si cu ghereta in fata dvs. o luati PRIN DREAPTA gheretei, intrati intr-o curte si NU megeti INAINTE, ci pe marginea DREAPTA la lizierei padurii, cautati marcajul triunghi albastru si va „tineti” de acesta !

O perioada de vreo 35’ veti merge concomitent pe traseul marcat si cu triunghi albastru si cu banda albastra, APOI cele 2 trasee / marcaje se despart, dar despre asta va scriu putin mai incolo !

Deci din start va recomand traseul marcat „triunghi albastru” prin „jgheaburile cu hotar” (n-am inteles prea bine ce inseamna asta, dar asa se numeste traseul !).

Ati plecat deci pe traseu, urmariti marcajul (BINE marcat tarseul + sanse MINIME sa va rataciti CU EXCEPTIA unei zone la care o sa va atrag EU atentia, caci eu m-am ratacit acolo + si dvs. aveti sansa asta MAJORA) „triunghi albastru”, iar la cca. 18 minute de la ghereta de unde ati luat bilete traversati PRIMA DATA o sosea. Pina aici drumul a fost in urcare usoara prin padure.

- ati trecut de sosea, intrati intr-o noua padure, mai mergeti cam 17 minute, iar dupa 35’ de la start sinteti tot in padure la o zona numita „la bancute”. Aici vedeti dvs. ca se despart cele 2 trasee (care ambele merg pe platou) : un traseu (marcat „banda albastra”) o ia la stinga, iar altul (marcat „triunghi albastru”) o ia la dreapta.

TEORETIC, ACUM ar trebui sa va spun sa o luati la DREAPTA un unghi drept, dar DACA faceti asta va incurcati. Repet : puteti sa o luati ACUM la dreapta pe cararea in curba de nivel, dar va incurcati !!! Ca sa va fie mai simplu va recomand sa depasiti cele 2 table indicatoare de la bifurcarea de tarseu, sa mai mergeti cca. 10 m spre bancuta cea mai indepartata si sa va uitati in sus si la dreapta pe un mic indicator situat intr-un pom si ACUM sa o luati la dreapta intr-o mica coborire pina ajungeti din nou in sosea ! Asta va recomand EU !

- ati ajuns in sosea. ACUM aveti CEA MAI MARE sansa sa va rataciti, caci urmatorul marcaj („banda albastra”) va lipsi mai bine de.... 600 m. Ajuns in sosea o luati LA DREAPTA si IN JOS (deci coborire usoara) si mergeti (cam) 600 m INAINTE pe sosea (semi-asfaltata).

- intr-o curba o sa vedeti pe partea dreapta a drumului un panou de marcaj, mai mergeti PUTIN urmarind drumul si dati peste un POD DE CIMENT de pe partea stinga a soselei pe care deja sinteti si o luati pe ACEL pod la stinga (din sosea) si o tineti pa carare (destul de lata) printr-o padurice.

- veti merge peste 700 m FARA sa vedeti vreun marcaj, deci NU va speriati / impacientati, ci DOAR va tineti de carare unde va duce ea (oricum ALTA alternativa dreapta / stinga / bifurcatii cu alte drumuri NU aveti)

- mai treceti vreo 3 piriuri (usor de trecut) pina ajungeti la o stinca numita „stinca Dochiei”. Pina aici noi am facut 1h 10’. Pe stinca Dochiei e marcaj !

- treceti prin STINGA stincii Dochiei, va continuati traseul, care intra deja in padure, dupa o scurta portiune de urcare USOARA, urcarea devine usoara spre medie, cararea este de data asta BINE marcata si continuati sa urcati

- iesiti din padure in pasunea alpina. Aici puteti vedea dvs. in dreapta la ora 3-4 vf. Toaca (dar mai aveti ceva de mers pina la el (ESTIMATIV 45’-50’ de tras tare)

- intrati intr-o zona de jnepeni, cararea incepe sa serpuiasca, traseul devine MEDIU ca urcare (dar NU pentru mult timp), pentru ca dupa 15’ urcarea sa devina foarte usoara si ati ajuns sus pe platou la un nou panou de marcaj. Acesta arata ca daca o luati la STINGA ajungeti la Cabana Dochia (dupa. 2’-3’), iar daca o luati la DREAPTA (pe noua carare) ajungeti pe vf. Toaca (dupa cca. 30’). PINA la acest panou de marcaj am facut 2h 32’ de jos de la start

- o luam deci la dreapta carare destul de lata, printre jnepeni, in usoara coborire, drum de platou, e de mers binisor (ca distanta), pina ajungeti la Cabana Meteo de la baza vf. Toaca (o cladire de culoare grena pe dreapta). Continuati sa mergeti pe carare INAINTE cam 250 m, iar apoi in stinga o sa gasiti o SCARA, extrem de bine facuta (lucru RAR in Romania) care va duce pina sus (aproape) de vf. Toaca, dar pentru asta va trebui sa urcati.... 525 de trepte. Am urcat-o in 12’

- am terminat scara, iar apoi INAINTE si IN SUS o MICA urcare pe stinca (urcare abrupta, nu deosebit de periculoasa daca aveti miinile libere) ajungeti chiar pe virful Toaca si la tabla de pe virf unde scrie 1.904 m.

- start – vf. Toaca 3h 5’ (facut pe 7.06.2020) ;

- intoarcere vf. Toaca – ghereta de luat bilete (start plecare) : 2h 42’

...in ambele situatii tras tare !

Traseu usor spre mediu + fata de orice alt traseu pina sus pe platou, PE ACESTA oricind l-as mai face ! Va recomand ca NU CUMVA sa va puna pacatul sa URCATI spre platou de la Durau pe cararea care duce pe la Cascada Duruitoarea, caci o sa va blestemati zilele. Se urca CRIMINAL, GREU, imediat dupa cascada si pe o portiune foarte LUNGA + va epuizeaza inutil !

Diferenta de nivel : 1.119 m.

E bine sa stiti ca....

- pe platoul Muntelui Ceahlau MAI ESTE un virf SI MAI INALT decit vf. Toaca (este vorba de vf. Ocolisul Mare 1.911 m)

- acesta TEORETIC se poate face plecind de la Cabana Dochia (de pe platou) si in cel mult 10’-15’ de urcare usoara sinteti pe el

- insa acest vf. este inconjurat cu sirma de protectie ca NU CUMVA cineva sa urce cineva pe el pe „motiv” (ghilimele premeditate) ca ar fi zona protejata pentru niste.... jnepeni !?!?! ....IDENTICI si LA FEL cu cei pe care-i intilniti pe TOT traseul pina sus pe platou si care (ce sa vezi ?) nu-s protejati !?! Mai sa fie !?!

- DACA intrati in acea zona INTERZISA accesului publicului riscati intre 1.000 si 2.000 RON amenda

- se pare ca in acea zona de fapt se aduna anumite persoane „alese” (nu zic mai mult, dar multi turisti mi-au spus asta), in anumite zile, ca „sa se incarce energetic”.... de la dracu’ (ca sa ma exprin DIRECT si fara ocolisuri) + noi, fazanii NU trebuie sa le tulburam lor „energiile”

- pe nici un alt vf. montan din Romania NU exista vreo arie similara „de protectie” cum e pe vf. Ocolisul Mare din Ceahlau si mi se pare ODIOS acest lucru !

8. Virful Suhardul Mic (1.345 m)

Acest virf se poate face astfel :

- urcati dinspre orasul Bicaz spre Cheile Bicazului

- la un anumit moment dat, fiind pe cheile Bicazului, dupa niste serpentine veti intra intr-un tunel auto de 155 m (singurul de pe acest traseu). La iesirea din acest tunel dati „zero” in bord la kilometraj si mai mergeti de aici inca 3,2 km, pina vedeti pe partea dreapta a soselei un pod (situat cu 20 m mai jos de Vila Tusnad, care e pe partea stinga a soselei !)

- intrati pe acest pod, mai mergeti 100 m si lasati masina pe dreapta sau pe stinga (unde gasiti loc de parcare, caci chiar o sa gasiti !)

- coboriti din masina si aveti in fata Hotelul TURIST de 3* (deci in partea opusa podului pe care tocmai ati intrat cu masina !)

- ajungeti pina in dreptul acestui hotel (Turist) unde veti vedea pentru prima si ultima data marcajul de traseu „triunghi albastru” (pentru o buna bucata de drum) !

- ocoliti prin stinga Hotelul Turist si mergeti pe drumul forestier care o ia la stinga „in ac de par” PE LINGA acest hotel

- continuati sa mergeti pe acest drum forestier cam 25’ (marcaj IOC pe acest drum, dar se urca LEJER si se serpuieste putin prin padure), treceti de o bariera, mai mergeti o bucata de drum si cam dupa 25’ (cum am spus) ajungeti intr-o MARE poiana

- INAINTE DE a intra in poiana se face o carare destul de lata la stinga si in unghi drept (INAINTE DE a ajunge dvs. la niste baraje de ciment masive), iar DIN ACEST MOMENT traseul e BINE si FRECVENT marcat cu „triunghi albastru” ;

- din acest moment urcarea devine usoara spre medie si cind ati intrat pe aceasta carare in dreapta dvs. veti vedea un perete MASIV de stinca (asemanator in Bucegi cu „vf. Batrina”), in virful caruia veti gasi vf. Suhardul Mic. ACOLO SUS trebuie sa ajungeti !!!

- va continuati drumul pe acea carare (care inconjoara muntele prin stinga si iese prin spatele sau in arc de cerc), treceti de 2 zone cu lanturi (puse mai mult decorativ acolo unde sint amplasate, caci eu nu le-am folosit deloc !)

- DUPA CE ati trecut de a II-a zona cu lanturi iesiti intr-o MICA poienita si o luati la dreapta in unghi drept ca sa va urmati cararea spre virf

(IMEDIAT DUPA CE ati intrat ACUM pe ultima carare spre virf, in stinga ei, in unghi de 450 mai este o carare pe care puteti merge 5’ la intoarcerea de pe virf, ca sa ajungeti pe buza muntelui intr-un loc SUPERB de „belvedere”, insa aceasta carare NU este marcata, NU e greu de ajuns la acel loc de „belvedere”, insa MARE atentie la intoarcere de pe „buza” muntelui ca sa nu rataciti drumul, caci trebuie sa re-ajungeti inapoi in poienita !!!)

- din acest moment, dupa ce ati parasit poienita (care are si un panou) pina sus pe virf mai aveti cam 5’ de urcare usoara spre medie si ati ajuns deja pe virf, pe care e o cruce MARE din lemn (dar pe care NU CUMVA sa scrie „virful Suhardul Mic” !?!)

- start (la pod) – vf. Suhardul Mic 1h (facut pe 21.06.2020) ;

- intoarcere Suhardul Mic – start (la pod) : 45’.

...in ambele situatii tras tare !

Traseu usor spre mediu + fiind extrem de scurt poate fi facut si in anotimpurile intermediare (primavara devreme / toamna tirziu) cind se intuneca devreme ; noi l-am facut prima data taman in cea mai lunga zi a anului (21.06.2020) caci pina acum de vreo 2 saptamini ploua zi de zi + sint MARI sanse sa o tina tot asa inca o perioada buna !

Diferenta de nivel : 382 m.

9. Virful Cindrel (2.244 m)

Acest virf se poate face astfel :

Ajungeți cu mașina în stațiunea Păștiniș (jud. Sibiu). Traversați stațiunea și ajungeți până la al II-lea telescaun. Aici intrați printr-un mic tunel și ieșiți într-o parcare mărișoară unde se și termină șoseaua asfaltată, chiae lângă Hostel Nora. Aici lăsați mașina și de-aici veți porni pe traseu.

După ce terminați parcarea Hostel Nora (startul este la 1.493 m), mergeți tot înainte cam 100 m, părăsiți drumul forestier și coborâți în dreapta într-o cărare montană, intrând pe marcajul ”cruce roșie”.

- mergem 15’ perfect PLAT pe această cărare, până la un izvor care intersectează cărarea noastră

- continuăm să mergem pe aceeași cărare alte 15’, până la un al II-lea izvor care intersectează cărarea, de data pe un alt versant de munte + într-o urcare ușoară

- urcăm apoi în zig-zag pe un al III-lea versant și la 50’ de la plecare ieșim din pădure într-o MARE poiană

- aici, după nici un minut de urcare de urcare ușoară spre medie, traseul ”punct albastru” se desparte, iar noi continuăm să mergem ÎN SUS pe traseul cu ” cruce roșie”

- urcăm ușor spre mediu prin această poiană MARE, apoi, sus de tot, o luăm drepata în arc de cerc pe un nou drum forestier

- drumul trece pe lângă o stână (!!!) și continuă în urcare ușoară și în arc de cerc spre stânga spre un alt versant de deal pe lângă un afiniș

- apoi facem o mică curbă în sus, în urcare ușoară și ajungem în șaua Bătrâna (după 1h 45’ de la plecarea pe traseu), care este între vf. Bătrâna (1.911 m) – în partea stângă - și vf. Surdului (1.961 m) – în partea dreaptă. Aici este apa pe drum si sa aveti mare grija sa nu va udati la picioare !!!

- din șaua Bătrâna coborâm puțin tot pe cruce roșie, pentru ca apoi să o luăm la dreapta în unghi drept, pe un nou drum forestier, iar ACUM marcajul se schimbă în ”bandă roșie”.

- mergem cam 200 m pe acest pe acest nou drum forestier, apoi acesta se bifurcă, iar noi o luăm pe drumul din stânga, ce merge în coborâre

- coborâm o vale, iar aici avem 2h de la plecare, pentru ca apoi să urcăm din nou ușor spre mediu un nou versant de munte, pe același nou drum forestier, drumul o ia la dreapta în arc de cerc, apoi urcarea devine medie, după niște table indicatoare spre un versant de munte mai înalt care se termină sus pe vf. Rozdești la 1.951 m. Am ajuns aici după 2h 30

- coborâm destul de mult de pe vf. Rozdești, iar apoi mergem înainte însă șerpuitor în sus și în jos, coborând într-o nouă vale, cu o poiană MARE care este șaua Șerbănei (la 1.870 m), aici fiind după 3h de la plecare

- din acest moment drumul o ia în arc de cerc la dreapta și ne îndreptăm spre vf. Niculești. La baza muntelui Niculești, drumul se bifurcă din nou, iar noi o lumă pe drumul din dreapta și urcăm pe vf. Niculești la 2.034 m într-o urcare ușoară spre medie

- nu ajungem efectiv pe vf. Niculești căci e împădurit cu jnepeni, ci îi dăm o curbă de nivel aproape de vf., cam la 30 m de acesta

- ajungem apoi în șeaua dintre vf. Niculești și vf. Cânaia la 2.057 m, șea care este la 2.000 m, urcăm puțin pe vf. Cânaia, în urcare medie printre jnepeni și sîntem pe vf. Cânaia după 3h 50’ de la plecare (și mai e ENORM de mers de aici !!!)

- urmează încă 2 vârfuri de > 2.000 m ne-numite peste care trece traseul și încă 3 vârfuri de > 2.100 m, tot ne-numite, cu urcări-coborâri corespunzătoare vf. - șea – vf. - șea –vf.

- ajungem pe vf. Cindrel dupa 5h 1’. Vf. Cindrel este pe un platou marisor iar cel mai inalt punct este la niste stinci pe buza muntelui si nu acolo unde este tabla indicatoare cu vf. Cindrel (pe buza muntelui sus pe stinci e cu 4 m mai sus)

- start (parcare Hostel NORA) – vf. Cindrel 5h 1’ pe data de 18.08.2020 ;

- la intoarcere Vf. Cindrel – parcarea Hostel NORA : 4h 21’.

...in ambele situatii tras tare !

Traseu usor, dar extrem de lung, solicitant prin distanta si NU prin urcari sau vreun grad de dificultate ! Pe tot traseul vedem O MULTIME de pietre „cu sclipici” = minereu de pirita (FeS2) foarte interesante, pe care nu le-am mai observat in alta parte !

Diferenta de nivel : 795 m fara a lua la socoteala O MULTIME de urcari si coboriri.

La intoarcere (pe o ploaie CRICENA pornita la putin timp dupa ce am plecat de pe vf. si care ne-a udat pina la piele 2 h neintrerupt + fulgere si tunete + prezenta continua a Domnului care ne-a linistit prin nenumarate curcubee EXCEPTIONALE).....

- dupa 1h sintem pe vf. Niculesti

- dupa 2h sus pe vf. Rozdesti

- dupa 3h sintem pe cararea cu afinisul de dupa saua Batrina

- dupa 3h 30’ intram in padure

- la 4 h sintem cu putin inaintea primului izvor

- ajungem la masina dupa 4h 21’ !

10. Cheile Vârghișului + peștera Mare de la Merești (jud. Harghita)

Se ajunge cu mașina în localitatea Vlăhița (venind dinspre Miercurea Ciuc), iar la prima deviație spre stânga cu drum asfaltat o luați la stânga 14 km spre localitatea Lueta și apoi Merești.

Intrați în localitatea Merești și la 200 m de la intrare, în dreptul unei stații de autobuz de pe partea stângă, o luați la dreapta încă 700 m pe un drum asfaltat de o bandă.

Aici, in vecinatatea statiei de autobuz, sau chiar lângă Biserică noi lăsam de fiecare dată mașina și o luăm pe jos.

Deci intrăm pe acest drum asfaltat de o bandă, pe marcajul ”punct galben” și mergem 700 m până se termină drumul asfaltat. Continuăm drumul de data asta pe un drum neasfaltat în urcare foarte ușoară și pe niște mici serpentine, pentru 2,6 km pentru a ajunge în vârful unui deal în dreptul unei cruci.

Continuăm de data asta să coborâm 2 km de la cruce și ajungem la un pot peste un pârău.

Trecem podul, mai mergem înainte încă 100 m și dăm de niște table indicatoare.

Acum schimbăm marcajul în ”cruce albastră”, o luăm la dreapta în unghi drept pentru 400 m și ne continuăm drumul prin fața unor case..... cu niște câini mari și destul de fioroși, ținuți premeditat dezlegați de stăpânii lor unguri, care se prefac că nu știu românește.

Depășim zona căsuțelor respective și intrăm într-o MARE poieniță.

După ce se termină poienița, intrăm efectiv în traseul ”Cheile Vârghișului”, traseu de 2,45 km, care se parcurge doar pe jos în cca. 1 oră.

Sînt 10 poduri de trecere a apei, de-o parte și de alta, al 7-lea pod fiind pe partea dreaptă în sensul apei și al drumului, pod chiar lângă stâncă și urcat pe ea, complet nepericulos.

Când ați ajuns la podul al 8-lea (cu traversare a apei spre dreapta) ați ajuns la Peștera Mică a traseului și trebuie să intrați ca să o vedeți căci merită.

Înainte de a trece podul al 8-lea, NU treceți podul, ci o luați ÎNAINTE și în 100 m ați ajuns la Peștera Mare, pe care ca s-o vedeți trebuie să urcați pe niște scări metalice. Să aveți neapărat lanternă, căci e destul de lungă și e frumoasă.

Ieșiți din Peștera Mare, o luați ÎNAPOI și reveniți la podul 8, îl traversați și o luați la stânga pe lângă apă, apoi pe cărarea turistică, mai treceți încă 2 poduri și ieșiți într-o (și mai mare) poieniță, terminând astfel Cheile Vârghișului.

E un traseu FOARTE FRUMOS, foarte lejer, care merită oricând să fie făcut !

Sînt vreo 3 zone cu lanțuri, dar complet NE-periculoase ! Lanturile sînt de MARE ajutor MAI ALES imediat DUPĂ ploaie când pietrele sînt ude !

Indicații de luat în calcul când vreți să urcați pe munte !

- prima regulă a muntelui (pe care DACĂ NU o respectați puteți să și muriți !) : când plecați pe munte NU plecați singur(ă) !!! ...ci cu MĂCAR încă o persoană ! MARI alpiniști / ”oameni ai muntelui” au murit încălcând această regulă, de bază !!! NU o ignorați, că.... o luați !!!

- NU urcați pe trasee montane dacă aveți probleme cardiace sau/și hipertensiune arterială ! Chiar dacă NU vă știți cu așa ceva, faceți-vă un control cardiologic complet înainte de a lua decizia de a urca pe munte !

- NU mergeti niciodata pe un traseu montan NE-marcat DOAR DACA ati mai fost pe acel traseu si il cunoasteti dvs. foarte BINE !!! NU va abateti niciodata de la traseul marcat (decât dacă un anumit vârf montan este imediat lângă traseu, accesul este facil la acel vârf și complet nepericulos !) si NU cautati „scurtaturi”, caci va puteti rataci usor, va puteti urca „pieptis” pe zone din care nu va mai puteti intoarce sau riscati sa va accidentati !

- pe munte distantele sint inselatoare, chiar si pentru cei care au mai facut ani de zile MULTE trasee si mai ales cind / daca NU cunoasteti bine traseul ! Deci NU estimati ca ati putea fi pe un virf montan in 10’, caci s-ar putea sa aveti nevoie de 1h de tras tare pina acolo !!!

- sa aveti o incaltaminte comoda ! Eu recomand niste adidasi Veer comozi, cu forme pe talpa, care sa nu va „bata”, in vreme ce altii recomanda bocancii de mers pe munte. Eu n-as purta bocanci pe munte nici.... batut ! Sint grei si va incetinesc ; da, va fixeaza gleznele, ceea ce e mare lucru ! Cu adidasi Veer eu am facut TOATE virfurile montane descrise in acest material. NU sint scumpi + rezista foarte bine la mersul repetat pe pietre !

- sa aveti (macar) o lanterna la dvs. care sa garantati ca va tine minim 12 ore + telefonul mobil sa va fie incarcat la MINIM 70% cind ati plecat pe munte. Unii recomanda lanternele frontale (care sint bune si va lasa miinile libere) ; eu am o lanterna de Politie cu acumulator, care rezista excelent 12 ore generind un flux luminos cvasiconstant, dar am la mine si o lanterna frontala si un telefon Samsung incarcat cind plec pe traseu cu baterie de 4.100 mAh

- cind mergeti pe virfuri de > 1.900 m, chiar si vara (dar mai ales pe virfurile de > 2.200 m) va recomand ca OBLIGATORIU sa aveti la dvs. si caciula si fular si manusi + o bentiță / cordeluta din bumbac care sa va protejeze fruntea / urechile de vint

- sa aveti la dvs. fâșuri de ploaie impermeabile ; DACA sinteti mai frigurosi (sau nu neaparat) sa aveti la dvs. si bluze de trening si pulovere, caci dupa ce ati incetat efortul si fiind sus pe vf. +/- batind si vintul o sa va ia un frig de o sa tineti minte !!! De hipotermie se poate chiar muri pe munte !!!

- consultati prognoza meteo chiar cu o seara inainte de plecarea pe munte si chiar inaintea plecarii, in acea dimineata !!! Va recomand UN SINGUR site de incredere : viewweather.com ;

- aveti MARE grija ca MULTE persoane care au mers pe munte VA MINT + vor sa braveze cind va vorbesc de timpii parcursi efectiv de ei cind au facut un vf. montan. De pilda, fiind pe vf. Pietrosul Caliman si intrebind pe cineva care tocmai a venit de jos, cit a facut de pe vf. vecin (vf. Negoiu unguresc) mi-a zis ca a facut 15’. Cind am mers efectiv sa fac aceasta distanta, tras tare am facut 45’ !?! O domnisoara de „pe net” sustine ca a facut vf. Negoiu, plecind de la Lacul Bilea => saua Paltinul => vf. Laitel => Lacul Caltun => vf. Negoiu in 3h 30’. E imposibil ! Nici cu MAMA conditiei fizice NU se poate scoate un asemenea timp !

- daca vreti sa plecati pe munte, faceti-o DOAR cu persoane cu conditie fizica apropiata de a dvs., dar niciodata cu persoane care n-au conditie fizica sau.... cu unii care ar scoate „untul” din dvs.

- cind ati plecat pe munte, distanta MAXIMA dintre cei care formeaza un grup sa fie de cel mult 100 m (intre primul si ultimul). NU va lasati prea mult in urma persoanele cu care ati plecat pe munte, caci fie dvs., fie ei e posibil sa aiba nevoie de ajutor la un moment dat !

- sa aveti la dvs. permanent un aparat cu ultrasunete (Dog Chasser – comanda pe net) pentru indepartarea ciinilor ciobanesti (care sa „bată la minim 20 m) + o bâtă de lemn (si pentru aparare si pentru sprijin). Pe munte NU trebuie sa va speriati de ursi / lupi / mistreti...., caci aveti CELE MAI MAI MARI sanse SA NU intilniti asa ceva mergind ANI DE ZILE prin Muntii Romaniei, ci veti avea parte cu siguranta de ciinii de la stina si de (macar) o confruntare cu acestia ! Acest aparat cu ultrasunete are si el lanterna !

- sa aveti instalata aplicatia „muntii nostri” pe telefonul mobil pentru a putea sa fiti localizati pe traseu chiar si cind sinteti off-line

- va recomand sa aveti in rucsac si plasturi pentru rani / julituri / bășici + o banda auto-adeziva cauciucata (pentru eventuale entorse)

- ce poate sa va strice mai tare o excursie decit.... o diaree aparuta din senin” ? Sa aveti permanent la dvs. o folie de Tagremin (pastile de 480 mg) + o folie de Codeina (de 15 mg). In caz de diaree 2 pastile de Tagremin + 1 de Codeina per o data !

- e bine sa aveti la dvs. si o folie de CLORFENIRAMIN pastile de 4 mg, medicament exceptional anti-alergic + o sticluta de 50 ml de ulei esential de menta (decongestionant nazal exceptional si anti-alergic)

- NU plecati pe nici un traseu montan cind / daca (mai) aveti febra musculara (+/- de la vreun traseu facut anterior), caci riscati sa va faceti o veritabila intindere musculara sau (si mai grav) chiar o ruptura musculara, iar cu asa ceva NU e de glumit !!! Febra musculara = acumulare de acid lactic in muschi + microfisuri de fibre musculare

- dacă întrevedeți un traseu lung de peste 4 ore dus să aveți la dvs. un tub de cremă cu gel de HEPATROMBIN de 500 UI / ml, iar când ați ajuns la obiectiv sau chiar pe traseu să vă masați bine gambele și coapsele cu acest gel ! O să fiți ca.... noi !

- mincarea pe care o luati cu dvs. pe munte trebuie sa contina GLUCIDE LENTE = amidon (caci acestea reprezinta combustibilul preferential al musculaturii si NU proteinele) + legume. Va recomand sa aveti cu dvs. pentru mincarea de pe traseu : fasole boabe la conserve de 300 gr. + tofu din soia (150 gr.) + 1-2 tomate + ½ - 1 ardei rosu kapia + 1 castravete (cel mai bazic aliment) + 250 gr. de piine (per cap de persoana plecata pe traseu). Vreti sa luati si ceapa / usturoi ? N-am nimic impotriva ! NU luati insa grasimi saturate pe traseu : unt, untura, slanina, margarine, nuca de cocos, arahide ! Luati caju daca doriti pe traseu ! NU luati salam / carne pe traseu ! Se pot altera + contin proteine si lipide, FARA a contine glucide => va astimpara foamea, dar NU va furnizeaza DIRECT energie ca amidoneasele !

- sint persoane care pe traseu merg tare și puțin ca distantață, apoi stop-pauză foarte scurtă ; iar merg tare, apoi iar stop (ăștia sint ca mine, fiind persoane cu predominenta fibrelor albe musculare) ; altii merg (mult) mai incet, dar constant si continuu pe distante mari (astia-s sint ca sotia mea, fiind persoane cu predominenta fibrelor rosii musculare). Fiecare va merge in ritmul sau ! Cei cu fibre albe NU vor fi obligati sa mearga continuu si constant, caci NU vor putea, ci vor cadea repede, iar cei cu fibre rosii NU vor face „ruperi de ritm” in viteza, caci vor ceda repede ! Fiecare merge in ritmul sau, dar ii respecta si pe ceilalti cu care a plecat la drum !

Mare atenție la ce urmează !

- luați 200 mg de Coenzima Q10 = o pastila (de la firma Alevia) dimineața la trezire pentru un bărbat și o doză înjumătățită o femeie ; vă scoală din morți + vă crește drastic rezistența la efort musculară + vă crește forța de contracție cardiacă + funcționează ca ”bujie” pentru musculatura corpului, dar și pentru inimă ; la nevoie mai puteți lua încă o pastilă de 200 mg, dar NU după ora 13, căci ADIO somn noaptea !

- NU beți cafea în dimineața urcării pe munte și nici în toată ziua respectivă (ar fi bine sa nu mai beti deloc cafea) !!! Cafeaua = al II-lea MARE eliminator de calciu cunoscut și vă scoate Calciu din mușchi și creier, reducându-vă mult toleranța la efort muscular / cardiac, vă scade toleranța la frig + vă topește prematur glicogenul hepatic / muscular și mai puteți face MIȘCARE INTENSĂ.... cu altă ocazie !!!

(cacaoa = ciocolata = cel mai mare eliminator de Calciu cunoscut !)

- luați 4-5 gr. de Spirulină (pastile de 1 gram de la firma Hofigal) chiar la plecarea pe traseu fiind bărbat (și 1-2 gr. de Spirulină fiind femeie), căci aceasta....

a) vă protejează articulațiile

b) NU vă lasă corpul să vă topească masă musculară la efort intens

c) are glicogen

d) vă crește și aceasta rezistența la efort intens și prelungit

e) NU va lasa corpul sa va genereze la efort intens topire musculara cu afectarea rinichilor

- va recomand o pastila de 100 mcg de Vitamina K2 (de la firma ZENYTH) inainte de plecarea pe traseu si inca una DUPA traseu cind ati ajuns acasa. Va face muschii sa va arda complet substratul energetic pina la bioxid de carbon si apa (si nu pina la acid lactic) limitindu-va / scazind mult sansele ca sa faceti febra musculara !

- va recomand 0,5 litri de lapte de soia chiar la plecarea pe traseu !

- să aveți la dvs. 100 – 150 - 200 gr. de curmale și pe care să le utilizați după 3-4 ore de efort intens, căci acestea furnizează glucide rapide, fiind și o sursă majoră de energie. Daca traseul preconizat de dvs. este de peste 6 ore dus va recomand chiar si 2 pungi de curmale !

- NU folositi ciocolata pe traseu, caci cacaoa este CEL MAI MARE eliminator de Calciu cunoscut + are TOATE celelalte efecte nefaste ale cafelei !!!

- luați cu dvs. MINIM 2-2,5 litri de apă plată natural alcalină / persoană (Azuga, Tărâmul apelor, Perla Moldovei, Aquavia), dar apă plată cu pH de peste 8, pentru tamponarea acidității generate de acidul lactic muscular generat la efort ! Nu cumva apă carbogazoasa !!! Beti apa la fiecare ½ de ora ! Apa se bea NU se.... gusta ! Va indic sa nu beti apa de la izvoarele intilnite in cale, caci multe dintre acestea sint pline de nitrati / nitriti si bacterii coli si.... o sa faceti o diaree, de-o sa tineti minte ! Fix asa ceva am patit in Muntii Retezat si eu si inca 2 persoane cu care am fost si abia m-am dres ca sa pot continua traseul !

- dacă aveți posibilitatea ca în dimineața plecării pe munte spre traseu sa mincati si 250 gr. de afine de cultura (in afara de cele pe care vi le-am scris la punctul imediat urmator) ar fi excelent, caci si acestea cresc toleranta la efort + va realizeaza un nivel antioxidant BUN

- NU omiteti masa de dimineata in ziua plecarii pe un traseu turistic, ci aceasta va fi formata dintr-un amestec de fulgi de ovaz + musli + seminte (fl. soarelui + dovleac + chia + in + susan) + nuci + carob + stafide negre + scortisoara + fulgi de drojdie uscata + MINIM 2 fructe (banane + pere). Acest amestec o sa va furnizeze energie pe minim 4-6 ore sustinindu-va efortul

- va recomand ca inainte de masa de dimineata sa folositi MINIM o cana (o cana = 250 ml) de suc de struguri rosii + afine 100% fruct (de la firma „Ana are mere” – Carrefour, Auchan, Cora)

- NU fumati pe traseul montan ! Muschii si creierul au MARE nevoie de OXIGEN ca sa va genereze energie si NU de monoxid de carbon si alte gudroane, generate de fumat !

- NU consumati alcool pe traseul montan ! Va poate dezechilibra, va poate face teribilisti, va deshidrateaza muschii si creierul, va poate genera o vasodilatatie periferica PERICULOASA (caci astfel puteti pierde caldura si sa faceti repede hipotermie) si riscati MULT !

- Dacă vi se face frig când ați ajuns pe un vârf montan (temperatură scăzută +/- vânt puternic care accentuează senzația de rece), adăpostiți-vă unde puteți la fața locului din calea vântului + faceți flotări oricât de multe ca să vă încălziți / dansați / săriți / alergați pe loc etc. E de preferat să vă utilizați musculatura brațelor pentru a ă încălzi și a face mișcare și de a cruța musculatura picioarelor de care veți avea nevoie la coborârea de pe vârf !

- este OBLIGATORIU sa aveti la dvs. in rucsac o fasa elastica (in caz de entorsa poate face diferenta dintre viata si moarte, sau dintre a ramine pe munte si dupa apusul soarelui sau a cobori schiopatind de pe munte !!!) si un tub de crema de HEPATROMBIN gel de 500 unitati/ml. Aceasta crema daca va masati muschii obositi, cind ajuns la obiectivul propus sau chiar pe traseul, după 3-5 ore de mers, va poate remonta si va poate face ca in conditii de oboseala musculara sa va puteti continua traseul (mai incet, dar totusi sa o puteti face !), fara risc de crampe musculare sau de intindere.

CUM se combate / atenueaza febra musculara dupa un traseu montan ?

- o baie / dus fierbinte prelungit dupa urcarea pe munte, imediat cind ati revenit de pe munte

- vitamina K2, o pastila inainte de plecarea pe munte + dupa ce ati revenit de pe munte

- masaj al musculaturii picioarelor cu gel cu Gheara diavolului (de la firma LIFECARE) + gel cu Hepatrombin de 500 UI / ml

- noaptea, acasa cînd vă culcați, sa aveti o perna sub talpile picioarelor, ca gambele sa va stea mai sus decit restul corpului (drenaj mai rapid din muschii picioarelor a acidului lactic)

- luati dupa traseu, chiar seara la culcare o pastila de Melatonina de 5 sau 10 mg = cel mai puternic regenerator al tuturor organelor corpului nostru ! Aceasta va repara eventualele daune musculare (micro-rupturi musculare asociate cu febra musculara) !